3 november 2020 | Léon van Bon

Léon van Bon test Factor Vista, op het verkeerde been

Waarschijnlijk weet je wel dat Chris Froome volgend jaar van Team Ineos naar Israel Start-Up Nation gaat verhuizen. Maar heb jij een idee op welke fiets hij gaat strijden voor nog een Tourzege? Met deze deal verandert hij ook van fietsenmerk en zal hij uitkomen op een Factor. Niet het bekendste merk, maar bij de materiaalfreaks onder ons zeker niet onpopulair.

Door Léon van Bon

Factor Bikes begon in 2007 in Norfolk, Engeland als een toonaangevend ingenieursbureau dat zich toelegt op het werken met prestigieuze merken als Ferrari, Aston Martin, Lamborghini en Maserati. In 2009 maakten ze hun intrede in de wielerwereld met de revolutionaire FACTOR00. Vier jaar later kwam de eerste productie Factor op de markt: de innovatieve aerodynamische Vis Vires. Factor heeft een eigen productiefaciliteit en claimt daardoor meer invloed te hebben op elke fiets. Ze ontwerpen, testen en produceren zelf. Duidelijk stellen ze dat de obsessie naar perfectie er is op elk detail.

Mijn oud-ploeggenoot en groenetrui-winnaar in de Tour Baden Cooke is mede-eigenaar van Factor. Reden voor mij om het merk met meer dan gewone belangstelling te volgen. Baden was een Australische surfboy op de fiets, een rassprinter. En ook nog eens een aardige gast. Ik ben benieuwd of ik iets van zijn stijl terugvind in de fiets. Wist je trouwens dat AG2R La Mondiale ook een tijdje op een Factor heeft gereden?

Mooie beloftes

‘Eindelijk’ eens op een Factor. Geert Donkers staat voor de deur met een mooie groene racer. De fiets ziet er strak en chic uit. Geert legt het een en ander uit en laat mij achter met de Vista. Het is dus een all-road bike, geen gravel- en geen wegfiets. ‘De Factor Vista is de ultieme allroad-endurance machine. Atypisch van het ras, Vista is ontworpen en ontwikkeld om langer en sneller te rijden, waarbij ontdekking op elk wegdek wordt gecombineerd met prestaties. Vista is ontwikkeld voor mensen die net zo graag toeren als racen’, aldus Factor. Het zijn nogal beloftes, denk ik bij mezelf.

Factor Vista
De Otis Vista All-Road: plat van voren…

Factor Vista

Otis design

Het opvallendst aan de fiets is wel de Otis design voorkant. Daarmee bedoel ik de externe voorvork en aansluitend de totaal andere manier van de combinatie van stuurpen en stuur. Het stuur zit met vier bouten rechtstreeks vast op de voorvork. Het zou het geheel strakker maken en directer laten sturen. Het ziet er innovatief uit. De kabels zijn volledig weggewerkt en dat is voor een allroad wel heel mooi gedaan. Verder oogt de fiets modern en als een mix tussen een aero en een comfort gravelfiets. Er kunnen 35 millimeter banden in en dan heb je nog ruime speling. De groene kleur met een licht gouden gloed vind ik echt fantastisch. Het doet de fiets ook echt goed. De Ultegra Di2 groepset is van Shimano. Met een 160 millimeter schijf voor en een 140 millimeter schijf achter is het een heel mooie en degelijke afmontage. Factor heeft de fiets iets gepimpt met de fraaie Black Inc Thirty-wielset. De 35 millimeter Goodyear County Ultimate-banden zien eruit alsof ze van alle markten thuis zijn, dus dat is perfect. Het zadel met carbon rails is van Fi’zi:k. De stuur-unit en zadelpen zijn van eigen makelij.

De geometrie van de fiets neigt voor het oog naar comfort. De iets hogere zit van voren maakt dat waar. Comfort is zeker een speerpunt van deze fiets. Ook de carbon lay up in het frame draagt daartoe bij, anders dan bijvoorbeeld een keiharde racer. Als geheel ziet de fiets er strak uit. Heel netjes afgewerkt en het straalt kwaliteit uit op alle vlakken. De eerste reacties die ik krijg over de fiets zijn dan ook erg positief.

Factor Vista

Knallen met Bruno

Fietsmaatje Bruno stuurt een bericht. Of ik morgen weer meega knallen vanuit Zutphen. Ik reageer enthousiast. Hoewel ik de laatste keer erg heb afgezien, heb ik er wel weer zin in. Lekker mijn nieuwe fiets showen en kijken hoe-ie het doet. Ja dus. Maar kan ik die jongens wel bijhouden op deze banden? Ze zijn erg breed voor op de weg. Bovenop ligt wel een mooie gladde strook, maar aan de randen zitten redelijke noppen. Deze raken denk ik niet het asfalt als ik rechtdoor rijd, maar in de bochten natuurlijk wel.

Ik begin te twijfelen. Ik app Bruno… “Sorry gast, met deze banden durf ik niet. Ik zit ook nog eens meer rechtop dan anders.” Bruno snapt het. Dat ik nog niet op de fiets heb gereden geeft me ook geen vertrouwen dat het wel zou kunnen.

Stadsfiets
Ik rijd zelf een stukje rond mijn huis. Een rondje over de weg met een lusje over het MTB-parcours van Noordwijkerhout. Omdat het kan en de fiets is van alle markten thuis dacht ik zo. Ik zet 5 bar in mijn banden en vertrek. Ik zit vrij rechtop, zeker met mijn handen bovenop het stuur. Het voelt niet aan als een racer zoals me was beloofd. Ik kijk over mijn stuur naar mijn voorband en het doet me denken aan een stadsfiets. Niet erg motiverend. Aan de andere kant rijdt hij wel heerlijk en stuurt hij flexibel en reageert hij prima. Ik neem wat gas terug en ik begin te genieten. Wanneer ik op het MTB-parcours ben aangekomen, geef ik wat gas. Op het losse duinzand heb ik met deze banden weinig grip. In de bochten gaat het dan ook een paar keer bijna mis. Als ik na de bochten fel aanzet reageert de Vista heerlijk. Tak-tak-tak en ik ben boven. Elke trap is raak.

“Het is een fiets die een heleboel mensen perfect zou passen.”

Op de schelpenpaden voelt de fiets zich helemaal geweldig en zijn de banden perfect. Terug op de weg cruise ik weer naar huis. Onderweg denk ik na over de fiets. In deze setup met deze banden is hij best oké voor de weg en voor het bos en gravel. Hij biedt meer comfort dan verwacht, maar dat is best lekker. Eigenlijk is het een beetje een fiets die overal tussen hangt. Met andere banden wordt dat ook gelijk heel anders, maar daarmee ook niet meer echt allroad. Jammer dat de verwachtingen zo hoog waren gespannen dat het eigenlijk alleen maar kan tegenvallen, want het is echt een heel lekkere fiets. Hij rijdt fijn en reageert goed, maar je doet wel compromissen om alles te kunnen. Plus je hebt meer comfort dan bij een echte racer. Het is een fiets die heel veel mensen perfect zou passen.

De bult in Zoetermeer
Ik heb nog een rondje op de weg en het MTB-parcours bedacht, nu richting Zoetermeer. Ik begin aan de fiets te wennen. Ik trap lekker door richting de bult in Zoetermeer. Vlak ernaast ligt de skibaan. Leuk dat er ideeën zijn om er een fietspad langs te leggen zodat je een soort van klim krijgt. Op een fiets-podcast werd al geopperd om de deuren van de hal open de zetten om wat sneeuw op de top te creëren. Nou ja, die bult ligt er nog niet, maar wel een leuk MTB-parcours. Het heeft wat geregend en het parcours ligt er glibberig bij. Hier kunnen de banden niet erg goed mee overweg, ook omdat ik ze voor de weg redelijk hard heb opgepompt. Ook de rotsblokken in de afdaling zijn een beetje te veel voor de Factor. Ik besluit weer huiswaarts te keren. Het valt me op dat het stuur heerlijk in de handen ligt. Bovenop lekker breed en mijn handen liggen prima in de beugel.

Factor Vista
Simpel maar doeltreffend: Shimano Ultegra 50/34. 1x kan ook trouwens.

Factor Vista
… en vanaf de zijkant.

Voor mijn gevoel ben ik op het verkeerde been gezet en het kost me moeite om er anders in te staan. Maar de Factor laat me geen keus. Dit is een heel leuke fiets met een speciaal karakter. Comfort met mooie aero accenten. Stuurt lekker en met deze banden kun je eigenlijk overal wel terecht.

Beetje jammer is wel dat ondanks de rubber beschermdopjes de externe voorvork toch het frame kan raken als je het stuur draait. Op dat punt zie je lichte beschadigingen. Ik verlies ook nog eens zo’n rubber, waardoor dit nog sneller gebeurt. Dit vraagt om een betere oplossing.

Nog bedankt, Thijs
Vandaag is de dag om eens te kijken hoe snel ik kan rijden op de Factor. Mijn vorm is gemiddeld, dus we zullen wel zien waar het schip strandt. De zon schijnt en ik heb zin in het geplande rondje duinen met een extra stukje richting Den Haag. Ik begin langs de Vliet. Als een roofvogel ben ik op zoek naar een prooi. Als ik er een zie, rijd ik er naartoe en probeer hem de baas te zijn. De Factor voelt vandaag beter dan de vorige keer. De bandjes nog iets harder, want vandaag gaat het alleen over de weg. Alles voelt beter. De bochten, mijn houding, de reactiviteit en stijfheid van de fiets. Ook aan de zit ben ik meer gewend.

Vlakbij Den Haag zie ik weer een prooi voor me rijden. Vanaf de Watertoren is er een klein klimmetje, daar kan ik mooi naar hem toe rijden. Ik nader redelijk snel en voor ik het weet ben ik bij hem. Nu verschalken en door. Maar dat valt tegen. Deze prooi is zélf een roofvogel en biedt weerstand. We veranderen in sparringpartners en dagen elkaar uit. Het is een taaie klant en eerlijk is eerlijk, hij is de sterkste van ons twee. Toch ben ik trots op mezelf en op de Factor. Ik neem af en toe over en zwier mezelf door de bochten. Dat gaat erg lekker moet ik zeggen.

Factor Vista

Telkens neem ik wat afstand en daag mijn medestrijder extra uit. Aanzetten top, bochten heerlijk. We krijgen elkaar niet gelost en als we Katwijk naderen besluit ik rustig door te rijden naar huis. De andere roofvogel slaat linksaf, de andere kant op. Ik had hem graag nog even bedankt. Rustig aan wordt toch weer doorrijden, want het gaat gewoon lekker.

Als ik thuiskom staat er een gemiddelde van 34,6 kilometer per uur op de teller. Lekker bezig, kerel. Ik geloof er bijna in dat ik wel met Bruno had meegekund. Dus je kunt best wel hard rijden op deze Factor met deze banden! Mijn Strava-rit staat vol met pr’s. Oké, wel met een beetje hulp van een andere roofvogel, maar toch. Hij reageert 0nder mijn Strava-rit. Zijn naam is Thijs. Nog bedankt, Thijs.

Heerlijke all-road bike
Soms begint een ervaring met wat twijfel en word je door een omschrijving wat op het verkeerde been gezet. Maar zoals nu wel blijkt kan dit omkeren naar een mooie ervaring. De Factor Vista doet zijn naam eer aan. Het uitzicht oftewel het uiterlijk ziet er op en top uit, maar dat is niet alles. De fiets straalt kwaliteit uit en dat levert hij ook. De kwaliteit van Baden zit ook in de fiets.

Is het een ultieme racer in combinatie met een perfecte off-road bike? Nee, dat is hij niet, maar wel een heerlijke all-road bike waar je vele kanten mee op kan en op een goede dag kun je er prima een rondje op knallen. Heerlijk rijgedrag en zeker als je niet al te diep wil zitten een mooie fiets. Ik zou zelf eerder opteren voor twee sets wielen of banden om toch iets meer een keuze te maken tussen off-road of de weg. De beperkingen die dat met zich meebrengt neem ik dan wel op de koop toe. In de huidige setup heb je wel de vrijheid om dat paadje linksaf te slaan dat je anders misschien zou overslaan.

De fiets is bepaald niet licht. 8,3 kilo (met pedalen) is een flinke kluif, maar licht zijn is niet het streven van deze fiets. Ook hieraan zie ik dat het meer een heerlijke cruiser is met high-end features dan een ultieme racer. Voor 7.199 euro staat hij bij jou op de stoep zoals ik hem heb getest. De Vista is echter al verkrijgbaar vanaf 4.799 euro en ook als los frame is hij op de markt. Niet goedkoop, maar hij is dan ook niet alledaags. Je hebt dan zeker een mooie fiets in huis.

Factor Vista

Factor Vista Factor Vista


Dit is een artikel uit Fiets 09, hier online te bestellen voor €6,95.

Gerelateerd

Léon van Bon

Léon won als beroepsrenner onder andere 2 Tour-etappes en een zilveren medaille bij de Spelen van '92. Nu test hij racefietsen voor ons én timmert lekker aan de weg als freelance fotograaf. Ondanks dat hij in 2012 renner-af werd, komt hij nog steeds lekker vooruit als hij er lol in heeft. En dat heeft hij vaak, want voor Fiets krijgt hij de mooiste fietsen onder zijn kont.

Strava: https://www.strava.com/athletes/2565952

Meer artikelen van Léon van Bon

Één reactie op “Léon van Bon test Factor Vista, op het verkeerde been

  • Om te beginnen al 5 bar in de banden pompen en dan vervolgens nog hoger gaan. Klinkt als een roadie die gewend was met 23mm te rijden 😉 .
    On a serieus note: Wat mij betreft zegt de test dus echt helemaal niks over waar deze fiets nu eigenlijk voor bedoeld/gemaakt is. In elk geval niet om met 34.9km/u over asfalt te rijden. Wellicht een meer mixed/off road ingestelde redacteur dit nog eens laten overdoen om rijders die niet besmet zijn met Strava-itis een meer representatief beeld van deze bike te laten geven?

Geef een reactie

Inloggen