Peter Sagan mag dan wel het boegbeeld van 100% zijn. Ver voordat Peter en de Amerikaanse fabrikant van kekke zonnebrillen een deal sloten maakte het merk al goggles en helmen voor de MotoCross en downhill sport. Inmiddels is het assortiment flink uitgebreid en is er voor het eerst ook een ‘open’ helm beschikbaar. Bedoeld voor de mountainbike. Een racehelm is er nog niet, maar dat lijkt een kwestie van tijd.

De Altec, de eerste open helm van 100% ziet er lekker anders uit dan anders. Strak, geen rare fratsen en hij is beschikbaar in een aantal opvallende kleurcombinaties. De Altec die ik mag testen is een maatje medium en gewoon lekker in het wit. Mat wit. Poetsen is dan ook niet altijd even eenvoudig.

Een helm als deze is nog meer dan normaal puur bedoeld voor bescherming. De helm is dan ook behoorlijk stevig uitgerust en dat leidt tot een totaalgewicht van ruim 350 gram. Een flinke kluif als je weet dat er vergelijkbare modellen van zo’n 200 gram op de markt zijn.

Smartshock

In veel helmen zien we aan de binnenzijde een geel plastic geraamte. Zie je bij een helm iets ‘geels’ dan is het of de helm van Roglic, of een helm uitgerust met een Mips systeem. Mips is een extra veiligheidsfeature die er voor zorgt dat de helm en schedel bij aanraking met de ondergrond van elkaar kunnen verschuiven. Hierdoor Moet de impact op je koppie een stuk minder schadelijk zijn waardoor de kans op letsel een stuk kleiner wordt. Mips was het eerste bedrijf wat met een dergelijk systeem kwam. Inmiddels zijn er diverse andere partijen met een vergelijkbaar systeem. Denk aan Bontrager’s Wavecell, De rietjes constructie van Koroyd of Spin. Die laatste kennen we dan weer uit Poc helmen. 100% brengt Smartshock. Een systeem wat duidelijk lijkt op het Spin systeem. rubber ‘noppen’ verbinden de binnenschaal met de buitenkant. Val je, dan verdraaien deze delen vergeleken met elkaar.

De blauwe dopjes en bijbehorende constructie maken het geheel flink zwaarder dan de concurrentie. Maar veiligheid gaat boven gewicht en de helm is prima draagbaar. Sterker nog, hij zit hartstikke lekker. Wel moet het sluitsysteem redelijk strak worden aangedraaid om te voorkomen dat de helm langzaam voorover zakt. Iets wat je absoluut wilt voorkomen wanneer je bijvoorbeeld berg af aan het kachelen bent.

Ik gebruikte de helm tijdens een meerdaagse enduro in Tsjechië. Dagenlang een uurtje of 6 a zeven shinen met de witte 100% op m’n koppie. Het vizier is redelijk fragiel en niet te verstellen. Wel kun je het vizier licht verschuiven. Na verloop van tijd verzakt de boel vanzelf weer terug op zijn plaats.

De afwerking van de helm is van zeer hoog niveau. Werkelijk ieder randje is afgewerkt met een mooi kunststof laagje. Straps zijn goed af te stellen en de ventilatie is meer dan ruim voldoende. Het draagcomfort is ook tijdens lange dagen goed. De extra veiligheidsfeatures heb ik gelukkig niet hoeven testen. De nodige smakkers zijn met de helm gemaakt. Maar niets erg genoeg om het echt spannend te maken.

Een 100% Altec koop je bij de dealer of online. De adviesprijs is €169,- maar met een beetje googelen zijn de meeste kleuren een stuk betaalbaarder te hosselen. Passen is aan te raden. Wil je hem elektronisch aanklikken dan mag je de helm vergelijken met een Smith Forefront II of Endura MT500. Stevige, flinke helmen met vrij ronde pasvorm.

meer informatie