21 oktober 2020 | Hans Becking

Getest: Edco Four 8 tubeless carbon disc wielset

Edco is helemaal terug van weggeweest. Dankzij hun passie en toewijding voor fietsenwielen is het bedrijf in leven gebleven. Wel in een andere vorm, want Edco biedt de wielen rechtstreeks aan via de website. Hierdoor heeft de klant korte lijnen met de specialisten van Edco. Ex-prof Pascal Hermes van Vincitore’94  is verantwoordelijk voor de verkoop van Edco in de Benelux. Hij is al lange tijd nauw betrokken met het merk en weet maar al te goed waar goede wielen aan moeten voldoen. Pascal was zo vriendelijk een setje Four 8 discwielen onze kant op te sturen om te testen.

Foto’s: Remco Veurink

Mooi gamma

Edco biedt voor ieder wat wils. Te beginnen met 4 verschillende hoogtes. De laagste is 34 millimeter hoog en enkel voor schijfremmen. De andere drie hoogtes, 48, 64 en 82 millimeter zijn te koop voor zowel disc- als velgrem. Voor de gravelmarkt is er een setje met een 34 millimeter hoge velg die binnen in de velg 25 millimeter breed is. Voor het baanwielrennen heeft Edco dan nog twee setjes van 65 en 85 millimeter hoogte in hun assortiment, met keuze tussen een clincher en tubular velg. Het personaliseren van wielen met een zelfgekozen kleurtje kan ook bij Edco, via de website. Er is niet heel veel keuze, maar net genoeg om de wielen zo mooi mogelijk te laten matchen met je fiets. Standaard is er keuze uit opvallende witte logo’s en zwarte logo’s op de velg.

Four 8

Gewoontegetrouw leg ik eerst alles wat ik test even op de weegschaal. Het voorwiel van het Four 8-setje met 48 millimeter hoge velgen weegt 725 gram en het achterwiel 893 gram. Een set weegt 1618 gram en je betaalt er 1099 euro voor. Gewicht en prijs plaatsen deze set precies in het middensegment. De wielen zijn gemaakt voor de standaard steekas van 12 millimeter (100/142mm) en enkel de velgrem wielen zijn leverbaar met quickrelease sluiting.

Velg

De binnenmaat van de velg is 21 millimeter en de buitendiameter is 27 millimeter. De dikkere carbonrand zien we steeds vaker terug en zorgt dat de band beter aansluit op de velg voor minder luchtweerstand. De 21 millimeter brede velg zorgt dat de band wat breder uitvalt, waardoor je kunt kiezen voor een smallere en lichtere band. De velgen zijn klaar voor tubeless gebruik en zijn netjes luchtdicht afgeplakt. Om een scheef of tikkend ventiel te voorkomen is de opening iets verhoogd. Ook zit er een klein gaatje in de velg om binnengedrongen water er weer uit te laten.

Naaf

De centerlock naven hebben een opvallende vorm. De achternaaf heeft aan de cassette kant een hoge flens voor extra stijfheid. Voordeel van de Neo 1 is dat ze eenvoudig te onderhouden zijn. De hele naaf is te demonteren zonder gereedschap, omdat ze dopjes gebruiken. De achternaaf is voorzien van een 40-tands ratchetring van 9 graden met vier palletjes en heeft een luide ratel. De naven draaien licht, alhoewel de vrijloop van de achternaaf wel wat soepeler mag zijn. Wil je liever keramische lagers dan kan dit en kun je de wielen upgraden voor 200 euro. XDR, Shimano/Sram en Campagnolo zijn de beschikbare body opties. Na meer dan 4000 kilometer is er nog geen speling te bespeuren en zijn ze nog als nieuw.

Spaken

Edco kiest voor platte Sapim j-bend spaken met een externe aluminium nippel in de velg. Handig als er een spaak breekt. De verhouding van de 24 spaken per kant is 2 op 1, maar is per wiel net andersom. Zo heeft het voorwiel zestien spaken aan de schijfkant en acht aan de andere kant om de remkracht goed op te vangen. Voor een optimale krachtoverbrenging kiest Edco voor het achterwiel dan weer om zestien spaken te plaatsen aan de cassette kant en maar acht aan de schijfkant.

Gang houden

Na 4000 kilometer met de Four 8 wielen kan ik concluderen dat er niks mis is met deze set wielen. Ze zijn wellicht niet licht, maar wel stijf en betrouwbaar. Als je de banden hard zet kunnen ze wat bonkig aanvoelen, maar liever dat dan een set zwabberende wielen. De vorm van de velg is goed en ze zijn niet erg windgevoelig. De witte logo’s zijn nogal schreeuwerig en zullen niet in elke fiets even goed passen. Maar er is de keuze om te kiezen voor de minder opvallende zwarte optie. Ze zijn onderhoudsvriendelijk, betaalbaar en sterk.

Meer info: Vincitore’94

Gerelateerd

Geef een reactie

Inloggen