Het is de trend van het moment. Buiten gek gevormde snorren en fiets shirts met een grote eend er op is het ook vrij normaal om tegenwoordig in de rondte te rijden met een zonnebril zo groot dat je een contract bij de glazenwasser moet afsluiten. Smith blijft niet achter. We testen de Wildcat en nemen en passant de bijbehorende Trace helm mee.

Hip, zo’n set. De Trace helm krijgen we beschikbaar in volledig wit. Niet direct de lichtste helm. Met 285 gram is hij bijvoorbeeld een kleine 100 gram zwaarder dan een Specialized Prevail of Endura Sl helm. De Trace komt daarentegen wel met niet één maar twee extra veiligheidssystemen.

De pasvorm van de helm is vrij allround. Redelijk rond en zeker niet te smal. Sluiten gaat makkelijk met de stelknop aan de achterkant. De stelknop heeft een harde, duidelijke klik. Prettig. Zeker wanneer je onderweg wat wilt verstellen. Tikkie erbij, of toch terug.

In het verleden mocht ik al met de Forefront rijden. Tot nu toe nog steeds mijn favoriete helm voor op de mountainbike. Zeer comfortabel, blijft goed op zijn plek zitten. En het belangrijkste. Koroyd, en Mips. Wat? Juist. Het opvallende witte wespennest wat de ventilatiegaten vult heet Koroyd. Plastic rietjes die kunnen indeuken bij een valpartij en een extra laag vormen tussen de helmschaal en mijn schedel.

Niet enkel Smith gebruikt Koroyd. Ook een merk als Endura is er aan te herkennen. De Trace helm is beschikbaar in maar liefst 16(!) verschillende kleuren. De meeste dealers hebben waarschijnlijk wit en zwart op voorraad, maar er is nog veel meer. De rietjes zijn beschikbaar in allerlei fancy kleuren. Lekker opvallend!

Hoewel het geheel er erg gesloten uit ziet ventileert de helm prima. Het Koroyd systeem laat voldoende lucht door en voelt niet warmer dan andere helmen die hier op de plank liggen. De meerwaarde van Koroyd hebben we in de praktijk niet hoeven testen. Maar een extra beschermlaag kan nooit kwaad lijkt me. Ik juich dan ook toe dat Smith niet enkel de rietjes inpast. Nee, ook een volledige Mips binnenschaal zit in de helm verwerkt. Wanneer je de binnenzijde van de helm bekijkt begrijp je waarom het geheel net even wat zwaarder is dan gemiddeld. Met de veiligheid zit het wel goed. Mips is er in veel verschillende soorten en maten. In deze helm zit de ‘full option’ formule.

De helm heb ik vanaf februari tot nu gedragen. Het binnenwerkje is aan vervanging toe, maar een extra padset word bij de helm meegeleverd. De vrij dikke pad aan de voorzijde zuigt zich vrij makkelijk vol met transpiratievocht waarna een fijne waterval begint te ontstaan.

Het draagcomfort van de Trace is hoog. De afwerking van erg goede kwaliteit en de keuze om twee extra veiligheidssystemen toe te voegen vind ik een erg groot pluspunt Ik voel me niet veiliger onderweg met de Trace. Maar wanneer ik kan kiezen tussen helm met of zonder deze functies verkies ik toch de versie met. De helm is met €249,- niet erg goedkoop, wel erg goed. Is er dan helemaal niets te zeuren over dit op een ufo lijkende hoofddeksel? Nee, of ja. Je moet er dus wel uit willen zien als een stormtrooper!

Meer info hier

Smith Wildcat

Passend bij de Trace helm testen we de Wildcat. En om maar met de deur in huis te vallen. Dit monstermontuur is bij mijn vrij smalle koppie de enige bril van formaat torenflat die echt goed op mijn neus blijft zitten. Oakley Sutro of windjacket. Een Scott ala van Vleuten of welke 100% bril dan ook. Zodra je diep  voorover het stuur gebogen zit zakken ze allemaal één voor één van m’n neus. De Wildcat kan ik een hele dag dragen zonder een keer te moeten aandrukken. Het grote pluspunt van de Smith.

Een WildCat koop je in mosgroen, kleurrijke multi-color of gewoon zoals deze, in het zwart. De bril word geleverd in luxe case en met extra lens. Spiegelend rood en volledig doorzichtig. Kijk je door de lens dan ziet alles er behoorlijk ‘blauw’ uit. Een coole tint. Geen erg contrasterend beeld. Ook merken we weinig vervorming op. De bril kijkt prettig en redelijk neutraal weg.

 

Wisselen van de lens is even ‘pielen’. Na een keertje oefenen gaat het vrij rap en zonder het gevoel dat we iets stuk maken. De bril gebruik ik vooral in het bos, en daardoor wissel ik best frequent van donker neer licht. Na een zomer lang gebruik is de lens nog als nieuw. Behoorlijk krasvrij en dat is een groot pluspunt!. Je hebt zo’n ding natuurlijk niet enkel op voor de coole look. Vooral ter bescherming van de zon, maar zeker ook tegen takken en ander natuurschoon wat probeert je ogen uit te steken.

Het gebruikte materiaal voor het montuur is soepel en buigzaam. Je hoeft niet bang te zijn de boel te breken wanneer je de pootjes uit elkaar trekt. Over die pootjes gesproken. Over de gehele lengte is een stroeve rubber coating aangebracht. Deze ‘plakt’ niet alleen achter de oren. Ook aan de helmbandjes blijft de bril kleven.

Voor €199,- mag je een Wildcat uit de vitrine mee naar huis nemen. ‘Oakley achtige’ prijzen. Smith is dan ook niet de eerste de beste brillenfabrikant en een montuur als deze gaat jaren mee. Wil je de blits maken en mag het formaat wat royaler zijn dan gemiddeld? Kies je graag voor bewezen kwaliteit? Dan is de Smith Wildcat, en ook de Trace helm zeker iets voor jou. Meer informatie.