28 september 2020 | Edwin Haan

FDWD#1: Hoeveel kun je jouw prestaties verbeteren als je gestructureerd gaat trainen?

In Fiets magazine nr.10 valt het eerste artikel uit een serie van drie te lezen. De titel is, 50+, en dus….. De insteek: Hoeveel kun je verbeteren als je met structuur gaat trainen. In deel 1 onderga ik een inspanningstest, overleg ik met de KNWU welk trainingsschema in Fondo zal volgen en laat ik zien hoe ik er op dit moment net na ‘de nulmeting’ voor sta. In twee volgende artikelen lees je over de tussenstand en het eindresultaat. Op onze website houd ik je op de hoogte van mijn tussentijdse ervaringen.

Mijn insteek was dat ik benieuwd ben of je na je 50ste nog veel kunt verbeteren als je structuur aanbrengt in je fietsritten, trainen met een schema dus. In november word ik 51. Maar we trekken dit experiment breder. Het project is daarmee interessant voor iedereen die tot nu toe zonder plan rondfietst, maar zich net als ik wel eens afvraagt wat hij/zij zou kunnen als er serieus getraind wordt. Om daar achter te komen ben ik begonnen met een trainingsschema van 12 weken.

Ervaringen eerste week

Op dit moment zit mijn eerste trainingsweek er net op. De eerste twee weken bestaan vooral uit D1 trainingen om aan de basis te werken. Toch mocht ik in de eerste week ook al een keer een cadanstraining doen. Interessant hoe dat werkt. Veel lastiger dan ik had verwacht. Niet zozeer qua inspanning, maar vooral qua uitvoering. Vooral met wind tegen vond ik het lastig om veel toeren te maken. Ik moest 6 sessies van 5 minuten doen. Na de tweede ging het al veel makkelijker, het went dus snel.


De 6 blokjes in deze sessie zijn duidelijk te herkennen. Dit was een D1/D2 training.

Ook een D1 rit van twee uur in windkracht 5 valt niet mee. Ik heb zo in mijn systeem zitten dat ik bij tegenwind gewoon harder ga trappen, dat ik steeds even over mijn maximale toegestane hartslag schoot. Ik ben benieuwd hoe lang het duurt voordat ik daar aan gewend ben.

Afgelopen weekend zat ik in Lochem om deel te nemen aan de Strade Biance Achterhoek. Volgens mijn trainingsschema moest ik nog een D1 training van 3 uur doen. Ik vreesde al dat dit niet helemaal zou gaan lukken. Zowel qua duur, als qua inspanning. Dat bleek te kloppen, 4 uur gefietst en geregeld wat harder ingespannen dan zou moeten. Mooie testcase om te zien hoe flexibel zo’n schema ingezet kan worden.

Ik heb gekozen voor 4 trainingen per week, maar dat is aanpasbaar als het nodig is. Ook daar zal de tijd leren hoe dit in te passen is in een leven met een gezin en drukke baan…..wordt vervolgd!

Volgen of meedoen?

Ik zou het leuk vinden als je mee wilt doen en je ervaringen deelt. Het door mij gevolgde trainingsschema vind je in de Fondo op: fondo.knwu.nl, die je op zowel Android als iOS kunt installeren. Het schema staat onder het doel ‘Fit worden & blijven’ en dan de Special Fiets Magazine.

Als je het leuk vindt om te zien wat voor trainingen ik doe en waar ik allemaal tegenaan loop, dan kun je me ook volgen via: strava.com/athletes/1304841 en op Instagram via @edwinhaan.

Gerelateerd

Edwin Haan

Hoofdredacteur bij Fiets. Rijdt op alles met twee wielen. Wielrennen, gravelracen, crossen, mountainbiken en zelfs een voorzichtig downhill dagje komt wel eens voor. Vooral geïnteresseerd in techniek en gadgets. Favoriete grote ronde, de Giro. Favoriete klassieker, Parijs-Roubaix, ondanks een grote weerstand tegen het zelf fietsen op kasseien.

Strava: http://www.strava.com/athletes/1304841

Meer artikelen van Edwin Haan

4 reacties op “FDWD#1: Hoeveel kun je jouw prestaties verbeteren als je gestructureerd gaat trainen?

Geef een reactie

Inloggen