28 september 2020 | Menno Grootjans

Getest: Ciöcc Morpho, prima eerste racefiets

Het gerucht gaat dat het logo van Ciöcc, dat lijkt op een kaartspel, een combinatie is van de logo’s van De Rosa en Colnago. De eigenaren van deze merken zouden een weddenschap hebben gehad over een jongedame. De eigenaar van Ciöcc won de weddenschap en mocht als prijs de logo’s van De Rosa en Colnago in zijn logo opnemen. Zou het waar zijn? Het zou kunnen…

De naam Ciöcc verwijst nog naar deze geschiedenis, het is namelijk verwant aan het Italiaanse woord voor gokken of risico’s nemen. Hoe dan ook: kies je voor een Ciöcc, dan kies je voor Italië. Veel modellen worden nog steeds in de buurt van Bergamo gemaakt; vooral de prijzige exemplaren. Deze betaalbare Morpho glimt je desalniettemin tegemoet.

Ciöcc Morpho

Het is een traditionele Italiaanse racer. Niet onopvallend, met veel details en met véél liefde vormgegeven. Oversized carbon, standaard 27,2 millimeter zadelpen, rechte volledig carbon voorvork en intern lopende derailleurkabels en achterremkabel. Afhankelijk van de maat weegt een los frame rond 1100 gram, zo compleet komt-ie aan de 8,60 kilogram.

De Morpho is er zowel in een velgrem- als een schijfremversie. Hij is wat kort gebouwd, maar dat is ook de bedoeling van de Italianen: het moest een racer worden waar je comfortabel op kunt zitten. Nou, dat is uitstekend gelukt. Zitten, ook hier handen op het Deda-stuur, de Campa-hendels even opzoeken en inklikken. De fiets heeft een heerlijk stabiel rijgedrag en je wordt nergens onaangenaam door verrast.

“Meer hebben we eerlijk gezegd niet te zeuren.”

Het wat hoge gewicht is deels te danken aan de vrij eenvoudige en zware Miche-wielen met de 23 millimeter Zaffiro’s. Prima voor een eerste fiets, maar bij zo’n glanzende oranje Italiaan zouden wij meteen voor andere (lees: lichtere en soepelere) bandjes gaan. Meer hebben we eerlijk gezegd niet te zeuren. Nou ja, en het zou wel zo leuk zijn als je het verhaal over de ontstaansgeschiedenis van het bedrijfslogo gelooft…

Ciöcc Morpho


Zwart Centaur 50/34 crankstel. 


Remkabels binnendoor.


Zeer smaakvol, we kunnen niet anders zeggen.


Dit is een artikel uit Fiets 08, met meer Italiaanse racers. Bestellen doe je hier!

Gerelateerd

Menno Grootjans

Nestor in het illustere gezelschap dat zich Fiets-redactie noemt. Werkt al sinds mensenheugenis voor Fiets, toen nog als MTB-redacteur….met baard! Import-Brabander met grote voorliefde voor “de cross”. Laat zich niet snel uit het veld slaan, maakt zijn testen zelfs met gescheurde achillespezen af…en altijd op tijd. Menno is het hele jaar in vorm, zowel op de weg als op het toetsenbord, en zorgt ervoor dat je in ieder nummer van Fiets weer de nieuwste racers te zien krijgt. “Hallo, met Menno”, is al genoeg om via de telefoon de nieuwste Dogma’s los te krijgen. We verdenken hem van het stiekem hebben van een 2e huis op Mallorca waar hij onder het mom van “een persintroductie” met grote regelmaat heen gaat om lekker te fietsen.

Strava: http://www.strava.com/athletes/2985578

Meer artikelen van Menno Grootjans

Geef een reactie

Inloggen