Na jaren heeft Campagnolo weer een ‘off road’ groepset. Vorig jaar brachten ze al een ‘B-Road’ versie van de Chorus 12-speed groep; een pré gravelgroep met 48/32 kettingbladen en 11-34 cassette. Want ook in Italië zien ze dat gravel groot is. Nu is er de Ekar groep, 13-speed met een enkel voorblad. We konden er alvast wat eerste kilometers mee maken op een prachtige Ridley Kanzo Fast gravelbike.

Fotografie: Remco Veurink

Campagnolo Ekar, 1×13

Campagnolo Ekar is een 1X onderdelengroep. Dus geen dubbel crankstel, maar een carbon model met slechts één voorblad. Er is één type achterderailleur, uiteraard met lange kooi. Die derailleur heeft een ‘clutch’: te vergelijken met die van SRAM 1X. Als je het wiel eruit moet halen kun je de arm van de derailleur naar voren draaien totdat die ‘op slot’ valt. Wiel eruit, pech oplossen, wiel erin en een klein knopje boven op de kooi induwen en de derailleur zit weer goed. Het crankstel is van het type Ultra Torque en heeft nu andere lagers met een verbeterde afdichting zodat je met je gravelbike ook gewoon een rivier kan doorwaden…

Er zijn vier kettingbladen: 38 tands, 40 tands, 42 tands en 44 tands. Die kettingbladen zijn dikker dan die van de crankstellen bij de weggroepen; zo blijft de ketting beter lopen en valt die er niet af bij een schuine kettinglijn.

Bij de cassettes heb je de keuze uit drie opties:

  • 9-36 tands: 9-10-11-12-13-14-16-18-20-23-27-31-36
  • 9-42 tands : 9-10-11-12-13-14-16-18-21-25-30-36-42
  • 10-44 tands : 10-11-12-13-14-15-17-19-22-26-32-39-44

De cassette bestaat uit twee delen: de eerste negen kransjes zitten vast in een blok, de andere vier bij elkaar met daarin een sluitring. Voor de cassette heeft Campagnolo een speciale body ontwikkeld: de N3W. Daar past alleen deze cassette op. Er zijn overigens wel adapters om een 12-speed naaf gereed te maken om de 13-speed cassette te huisvesten. De inbouwbreedte van wiel met body en cassette is niet anders als die van de 12-speed. De Italianen hebben ruimte gewonnen door de ketting iets smaller te maken -waardoor de kransjes ook weer minder ruimte nodig hebben -en door het gebruik van een interne sluitring -die zit ook echt vast in het tweede blokje van de cassette.

Uiteraard zijn zaken als de ketting (C13), kettingblad en shifters 13-speed compatible -er is een rechtershifter en een linker ‘shifter’. De rechtershifter werkt als de die van de 12-speed: met de grote hendel schakel je op – maximaal vier in een keer- en met de kleine hendel aan de binnenzijde van de shifter schakel je af. Die hendel is een soort ‘krul’: zo kun je ook onder in de beugel makkelijk afschakelen. Dat afschakelen gaat klik voor klik trouwens. De remmen zijn technisch niet anders dan bij de weg groepen. Al zijn de remklauwen anders vormgegeven en wordt er een andere olie gebruikt. De werking en modulatie is prima.

Afschakelen met een ‘krul’

Qua schakelen zit Ekar tussen GRX en SRAM 1X in. Hard maar fair. Is Shimano vooral zijdezacht, SRAM is meer ‘klank’ en industrieel. Daarnaast vinden wij de Ergopower hendels prima in de hand liggen. En de krullende afschakelknop? Raar, maar het werkt prima. Ekar heeft wat kracht nodig, maar reageert zonder protesteren. En snel ook, vooral het opschakelen. Het afschakelen gaat met iets meer geluid gepaard. Wel is een 13-speed ketting nog smaller dan een 12 en dus moet de derailleur extreem goed staan. Een compleet rechte achterpat is dus een vereiste en je moet voor een juiste kettinglengte zorgen.

Conclusie: 13-speed

Wat is nu het grote voordeel van Ekar? Eigenlijk niet de 13-speed. Het is eigenlijk een 12-speed met als extra een ‘9’ of ‘10’. Daarvoor hoef je de Ekar niet te kopen. Beter dan GRX of 1X is Ekar ook niet. Waarom dan wel? Ten eerste: het is een compleet systeem wat (voorlopig) niet te mixen is met andere componenten. Daarnaast oogt de groep goed en nog belangrijker: schakelen en remmen staan op een hoog niveau. Heel fijn is de zeer compacte versnellingsbak; juist in dat gebied waar je als laaglander het meest bivakkeert -tussen de 13, 14, 16, 18, 21 en 25. Op de 9? Daar ben ik niet gekomen. Die is nog schoon. Campagnolo biedt de groep los aan en heeft naast de onderdelen ook een bijpassende kledinglijn.

Gewichten & prijzen Campagnolo Ekar

  • groep compleet, circa 2450 gram, € 1700,-
  • achterderailleur 275 gram € 247,-
  • cassette 9/42 390 gram € 265,-
  • crankstel 38 615 gram € 347,-
  • bracket 50 gram € 33,-
  • ketting 242 gram € 46,-
  • shifters 420 gram € 304,- incl. remklauwen, olie en leidingen
  • remklauw voor 110/ achter 95 gram
  • schijf 160 mm 157/ 140 mm 123 gram € 36,- per stuk

Ridley Kanzo

Kanzo? Wat is Kanzo? Bij Ridley zeggen ze het zo: ’Kanzo, ofwel canzo, is een woord dat dateert uit de tijd van de troubadours. Dat waren zangers en poëten uit de Middeleeuwen. Ze reisden de wereld rond en maakten zo allerhande avonturen mee, die ze vertaalden naar ridder- of liefdesverhalen.

Op avontuur

Wanneer ze terugkeerden naar hun dorp vertelden ze de inwoners over hun avonturen, waarbij ze drie verschillende genres hanteerden. Het meest gebruikte was een ‘kanzo/canzo’. Hele dorpen hingen aan hun lippen’. Dat dus. Er is een ‘gewone’ Kanzo Speed en deze Kanzo Fast. We reden met de Ridley Kanzo Fast. Is dat een gravel fiets? Nou, ehhh… hij oogt als en broertje van de Noah Fast. Oversized ‘F-Tubing’ carbon, lage aanzet van de achtervork, platte aero voorvork, driehoekige aero zadelpen met interne klem en natuurlijk de aero combo met F-Steerer kabelintegratie. En steekassen en flat mount remmen. Zo compleet in een custom kleur (bij Ridley noemen ze dit Pure Line) weegt de fiets 8,40 kilo.

Los vraagt Ridley € 2999,- voor frame en vork. De Kanzo Fast heeft een echte gravel geometrie, met een hogere stack en kortere reach, maar ook zijn stuur is erg kenmerkend. Een aerodynamisch stuur met een duidelijke gravel twist (korte drop & reach en 16° geflared). Het frame weegt volgens opgave 1200 gram (M, gelakt), plus 490 gram voor de voorvork. Het is er in XS tot XL. Onze M heeft een balhoofdbuis van 168 cm, zithoek 73° en balhoofdhoek 71,5°, wielbasis van 1026 en stack en reach van 587 en 385.

In de praktijk

Hij oogt als een racefiets en als je opstapt voelt die ook zo -totdat je een scherpe bocht vóór het voorwiel krijgt. Dan merk je meteen dat je niet met een ‘old skool’ racer te maken hebt -wel met een ‘dikke’ Endurance racer met een stevige twist aan gravel. Dat gevoel wordt dan ook in de hand gewerkt door het rubber; de Duitse Schwalbe G-One Speed modellen met nopjes. Dat wringt wat op asfalt; in het terrein pakken de banden juist heel goed uit. Je kunt de Kanzo Fast als los frame kopen of compleet met een Shimano of SRAM groep; dan heeft hij 40 mm WTB banden. Fast? Dat is die zeker. Lekker racen. Vaart maken is echt zijn ding. Je zit niet mega diep, maar precies gestrekt genoeg om ‘m op zijn staart te trappen. Er zitten dan wel nokjes op voor spatborden., maar ‘bikepacken’ is niet zijn ding. Dan kun je beter de Kanzo Speed aanschaffen -die heeft meer bevestigingspunten. Maar… als je een gravelracer zoekt met een spectaculair uiterlijk en je bent ingesteld op hogere snelheden ‘dan normaal’ dan is zo’n Kanzo Fast een goede.

Waar we niet 1, 2, 3 blij mee waren: zo’n aero pen met een vrij minuscule interne zadelpenklem. Dikke klodders carbon pasta is een absolute voorwaarde om de pen op zijn plaats te houden… En ja, de aero stuur/stuurpen combinatie is niet verstelbaar. Maar dat weet je ook als je zo’n combo aanschaft.  Fotografie Remco Veurink