16 september 2020 | Michael Kerkhof

Uitgelicht: de opvallende MET-helmen van UAE Emirates

Als je aan Sloveense wielrenners denkt, komt allang niet meer alleen Primoz Roglic in je hoofd op. Tadej Pogacar is een van de grootste rondetalenten van dit moment en maakt het zijn landgenoot van Jumbo-Visma behoorlijk lastig in de Tour. Pogacar en zijn ploeggenoten van UAE Emirates worden wat helmen betreft gesteund door het Italiaanse MET.

UAE Emirates is bezig aan een uitstekende Tour de France. Alexander Kristoff won tot ieders verrassing de openingsrit en Tadej Pogacar heeft ook al twee ritten op zak. Daarnaast gaat Pogacar onbedreigd aan de leiding in het jongerenklassement en maakt hij zelfs nog kans op de eindwinst in het algemeen klassement. MET is al jarenlang verbonden aan de ploeg.

MET Manta en Trenta

De renners van UAE Emirates beschikken tijdens de Tour over drie MET-helmen: de Trenta, Rivale en Manta. Allemaal zijn ze ergens goed voor, en dat blijkt ook wel uit de geleverde prestaties met de verschillende helmen. Kristoff sprintte bijvoorbeeld in Nice naar de winst met de Manta, een nagenoeg dichte aerohelm met slechts een gewicht van zo’n 200 gram. Een euro per gram, want de helm kost 200 euro. De Manta heeft al veel Touretappes gewonnen: ook Mark Cavendish droeg de helm in het verleden, onder andere in dienst van Dimension Data. Hoewel de helm zo goed als dicht zit, bieden de luchtkanalen voldoende ventilatie. De helm zien we in Nederland veel tijdens criteriums.

Een dag later spotten we Kristoff in het geel met de MET Trenta op zijn hoofd, het topmodel van de Italianen. De Trenta werd twee jaar geleden gelanceerd en kwam er in eerste instantie alleen in een carbon versie. De helm is net als de Manta extreem licht en ventileert uitstekend. Met een gewicht van 215 gram is-ie ietsje zwaarder dan de Manta, maar dat verschil is amper voelbaar. Het is dus een uitstekende helm onder warme omstandigheden of voor bergritten. De Trenta is er in drie verschillende versies: een carbon versie, een versie met MIPS en een ‘gewone’ variant. De prijzen variëren van 300, 250 tot 200 euro.

Alexander Kristoff 2020
Alexander Kristoff sprint in Nice met de Santa naar de winst.

Alexander Kristoff 2020
Alexander Kristoff met een gele Trenta 3K Carbon. 

Alexander Kristoff 2020
Sprintkansen, dus een groene MET Manta voor Kristoff.

Pogacar’s rode MET Rivale

En Pogacar dan? Die reed de eerste etappes met een zwart-witte Trenta 3K carbon in de rondte, maar heeft die helm de laatste dagen ingeruild voor de … MET Rivale. De Rivale is de derde tophelm van MET (al plaatsen ze hem in het middensegment) en is iets minder bekend, maar de afgelopen dagen kunnen we niet meer om de helm heen. MET heeft de Rivale in een opvallend glanzend rood kleurtje gespoten en in combinatie met de rode broekspijpen op de witte broek is het voor Pogacar niet meer moeilijk om op te vallen.

De Rivale bestaat al een tijdje, maar voor aanvang van de zestiende etappe kreeg Pogacar de 2021-versie overhandigd. Volgens MET is de nieuwe Rivale nog iets comfortabel geworden en is ook de ventilatie verbeterd. De Rivale is er in een MIPS-variant en gewone variant. Wat gewicht betreft is de Rivale wel een stukje zwaarder dan bijvoorbeeld de Trenta 3K Carbon (250 gram voor de MIPS-versie, 230 gram voor de gewone), maar zal hij dus wel fijner zitten. Met achttien ventilatiegaten is de helm lekker luchtig.

Wij gewone stervelingen kunnen de MET Rivale vanaf oktober testen, want pas halverwege die maand ligt de MET Rivale 2021-versie in de winkel. De prijs? Een schappelijke 150 euro. Daarmee kom je – als je hem koopt – in ieder geval iéts overeen met een Tourtopper.

Tadej Pogacar 2020

Gerelateerd

Michael Kerkhof

Schrijft over alles wat met wielrennen en fietsen te maken heeft. Houdt van mooie brilletjes, helmen en schoenen. Favoriete koers: Parijs-Roubaix, maar vindt het ook prima om naar de Ronde van Guangxi te kijken.

Strava: https://www.strava.com/athletes/3104717

Meer artikelen van Michael Kerkhof

Geef een reactie

Inloggen