9 september 2020 | Edwin Haan

Nieuwe én vernieuwde hardtails van Giant en Liv

Giant heeft de complete collectie voor 2021 al klaar staan. Vandaag zoomen we even in op hun nieuwe (en vernieuwde) hardtails. Bij ons in Nederland zijn hardtails nog altijd het meest gebruikte type mountainbike, al is de fully aan een sterke opmars bezig. Helemaal nieuw is de Giant XtC SLR 29. De Fathom 29, de Talon en de Tempt van Liv zijn in een moderner jasje gestoken. Wat onder andere opvalt is dat ook bij de heel betaalbare modellen prachtige lakken zijn gebruikt. Verder steeds meer eigen onderdelen van Giant. Wielen, stuur/stuurpen, zadels en nu ook een eigen voorvork. Best speciaal, tussen al het geweld van FOX, RockShox en andere grote merken. Giant heeft deze vork helemaal in eigen beheer ontworpen.

XtC SLR 29

Met de XtC SLR 29 introduceert Giant twee nieuwe hardtails. Hierbij draait het allemaal om het frame van ALUXX SLR. Dit maakt de XtC SLR 29 de lichtste aluminium hardtail die Giant ooit heeft geproduceerd (framegewicht in maat S: 1429 gram). De geometrie is geoptimaliseerd voor 29 inch-wielen voor extra snelheid en controle. Met een balhoofdbuishoek van 69,5 graden en een zitbuishoek van 74 graden geeft de fiets veel vertrouwen op technische trails. De XtC SLR 29 is voorzien van de nieuwe Giant Crest 34 verende voorvork met 100 millimeter veerweg. Uiteraard zitten er Boost-naven in de wielen met een bredere inbouwbreedte. Daardoor is er voldoende ruimte voor bredere banden (tot 2,4 inch) en extra wielstijfheid. Giant monteert een WheelSystem met tubeless technologie en een enkele aandrijflijn (12 speed).

De XtC SLR 29 1 gaat 1399 euro kosten, de SLR 29 2 komt op 1099 euro.

Meer info over de XtC SLR: giant-bicycles.com/nl/showcase/xtc-slr-29

Fathom 29

De Fathom 29 bestaat al een poosje, maar heeft een flinke metamorfose ondergaan. De fiets heeft een compleet nieuw frame met een aangepaste geometrie. Gemaakt voor technische trails, om lekker hard over de singletracks te raggen. De Fathom 29 heeft een aluminium frame van ALUXX SL, net als de XtC dat handgemaakt wordt in de Giant-fabriek. Het frame is geoptimaliseerd voor een 130 millimeter geveerde voorvork. Dat resulteert in efficiënt klimgedrag en maximale controle in afdalingen. De 29 inch-wielen bieden veel balans en snelheid en zorgen er bovendien voor dat de fiets gemakkelijk over obstakels rolt. Met het standaard gemonteerde Giant WheelSystem met tubeless banden is er veel controle en verkleint de kans op lekrijden.

De Fathom is er ook in 2 uitvoeringen. Voor €1199 (Fathom 2) en €1499 (Fathom 1).
Meer info over de Fathom: giant-bicycles.com/nl/showcase/fathom275

Talon

Veel mensen maken dit seizoen kennis met het mountainbiken, corona heeft veel mensen op de fiets gekregen om toch lekker in beweging te blijven. Voor hen is de vernieuwde Talon een ideale hardtail. Goed betaalbaar, maar toch vol fraaie details. De fiets heeft een gemoderniseerd frame gekregen voor 2021. De achterbrug is verlaagd, het framegewicht trouwens ook. De Talon met het aluminium frame van ALUXX is verkrijgbaar met zowel 29 inch- als 27,5 inch-wielen. De variant met 29 inch-wielen (S-XXL) heeft een 100 millimeter geveerde vorkvork. De uitvoering met 27,5 inch-wielen heeft voorvorken met 80 millimeter veerweg (XS en S) en 100 millimeter veerweg (M en L). De interne kabelgeleiding geeft de fiets een strakke, moderne look. Alle frames zijn compatibel met dropper seatposts, zodat rijders hun Talon desgewenst kunnen upgraden voor agressiever XC-terrein.

De Talon komt zelfs in 5 uitvoeringen en begint al bij 499 euro. Het duurste model is 899 euro.
Meer info over de Talon: giant-bicycles.com/nl/showcase/talon

LIV Tempt

Voor vrouwen die de mountainbikesport willen ontdekken, heeft Liv de vernieuwde Tempt gemaakt. Deze hardtail heeft een compleet nieuw frame met een lage achterbrug voor extra compliance en een prettige rijervaring. Het frame laat voldoende ruimte voor bredere banden tot 2,4 inch. De vorige Tempt-generatie was enkel met 27,5 inch-wielen leverbaar. Liv biedt nu de keuze tussen 27,5 inch-wielen (XS, S en M) en 29 inch-wielen (S, M en L). Op de Tempt in framemaat XS zit een vork met 80 millimeter veerweg, op de framematen S, M en L is die 100 millimeter. De Tempt is compatibel met een dropper seatpost van 30,9 millimeter. De kabels lopen door het frame en zijn zo beschermd tegen de elementen tijdens een mountainbikerit.

Er zijn twee modellen. De Tempt 1 kost 799 euro en de Tempt 0 komt op 899 euro.
Meer info over de LIV Tempt: liv-cycling.com/nl/showcase/tempt

Gerelateerd

Edwin Haan

Hoofdredacteur bij Fiets. Rijdt op alles met twee wielen. Wielrennen, gravelracen, crossen, mountainbiken en zelfs een voorzichtig downhill dagje komt wel eens voor. Vooral geïnteresseerd in techniek en gadgets. Favoriete grote ronde, de Giro. Favoriete klassieker, Parijs-Roubaix, ondanks een grote weerstand tegen het zelf fietsen op kasseien.

Strava: http://www.strava.com/athletes/1304841

Meer artikelen van Edwin Haan

Geef een reactie

Inloggen