4 september 2020 | Edwin Haan

Van Nicholas presenteert vernieuwde Ventus titanium racefiets

Van Nicholas introduceert de vernieuwde Ventus. Het titanium ‘instapmodel’ voor wielrenners die het gevoel van titanium voor het eerst willen beleven. De meest in het oog springende vernieuwing is dat de fiets nu is uitgerust met schijfremmen. Daarnaast zijn er nog wat ‘andere technologische updates’, aldus het persbericht.

De Ventus heeft nu bijvoorbeeld een geïntegreerd balhoofd en een volledig carbon voorvork waar de remleiding doorheen loopt. Deze kenmerken zijn oorspronkelijk ontworpen voor het duurdere Skeiron-model en worden nu dus ook gebruikt in deze wat budgetvriendelijkere fiets. Bij remschijven (flatmount) horen ook steekassen. De Ventus heeft dus nu 12 mm assen, die zorgen voor extra stijfheid om o.a. de remkrachten aan te kunnen. Niet alleen de leiding voor de voorrem is geïntegreerd. Ook de remleiding voor de achterrem loopt netjes door de onderbuis. De schakelkabels lopen nog wel buitenlangs. Dat maakt het vervangen wel lekker makkelijk.

Echte racer

De vernieuwde racefiets heeft een geometrie die is gericht op en competitief rijden. Het titanium frame biedt ruimte aan banden tot 28 mm breed. De Ventus is vanaf november te koop als een complete uitvoering in de maten XS tot XL (48, 51, 54, 57 & 60cm). De fiets heeft een bottom bracket met schroefdraad.

Waarom titanium?

Titanium is 50% lichter dan staal, maar wel net zo sterk. Daardoor kun je er lichte frames mee bouwen die wel beresterk zijn. Vaak krijg je levenslange garantie op het frame. Van alle metalen heeft titanium de hoogste stijfheid/gewicht ratio. Daarnaast roest het niet, hoeft het dus niet gelakt te worden en geeft een titanium frame veel meer comfort dan een aluminium frame in dezelfde opbouw. Lichte krasjes kun je vaak zo wegpoetsen met een stukje Scotch-Brite. En waar een carbonframe krak zegt, zal een titanium frame vaak hoogstens een deukje hebben waarmee je nog veilig door kunt fietsen. Zijn er ook nadelen? Ja, het is een duur materiaal en dat zie je natuurlijk terug in de aanschafprijs.

Prijzen en specs

Afgemonteerd met een Shimano 105 groep gaat de Van Nicholas Ventus  € 2.499 kosten. Met een complete Ultegra groep ben je € 2.799 kwijt. Wil je het helemaal top, dan ga je voor de Dura Ace versie, die komt op € 4.099. Een frameset is ook beschikbaar, voor €1.499 krijg je dan het frame en de voorvork.

Voor meer informatie en dealeradressen: vannicholas.com

Gerelateerd

Edwin Haan

Hoofdredacteur bij Fiets. Rijdt op alles met twee wielen. Wielrennen, gravelracen, crossen, mountainbiken en zelfs een voorzichtig downhill dagje komt wel eens voor. Vooral geïnteresseerd in techniek en gadgets. Favoriete grote ronde, de Giro. Favoriete klassieker, Parijs-Roubaix, ondanks een grote weerstand tegen het zelf fietsen op kasseien.

Strava: http://www.strava.com/athletes/1304841

Meer artikelen van Edwin Haan

Geef een reactie

Inloggen