17 augustus 2020 | Rob Meeuwessen

Getest: Merida One-Twenty RC 9000, het opgevoerde broertje

Van origine is de One-Twenty een trailbike met 120 millimeter veerweg. De RC-versie is het opgevoerde broertje, de sportschoolvariant. Aan de achterkant is een carbon achtervork gemonteerd. Enerzijds om gewicht te besparen, anderzijds om de geometrie geschikt te maken om een 100 millimeter demper te monteren. Meer racy. Aan de voorkant monteert Merida een 110 millimeter Fox 34 StepCast. Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn streken. En dat geldt ook voor het DNA van deze One-Twenty.

De lekker stevige Fox 34-vork in combinatie met de full floater achtervork zorgen ervoor dat de fiets wel wat kan hebben. Full floater houdt in dat de achterdemper niet vastzit aan het hoofdframe. Hij ‘danst’ als het ware samen met de achtervork op en neer. Dit zorgt ervoor dat 100 millimeter in de praktijk aanvoelt alsof je nog nét even wat meer veerweg hebt. Dit, samen met een trail-georiënteerde geometrie en standaard een flinke dropper post met 150 millimeter verstelbaarheid maken hem alpenproof in een handomdraai.

Merida One-Twenty RC 9000

De RC is een lichte fiets, waar je makkelijk mee daalt. We laten de zadelpen zakken. Hierdoor blijft de lichaamspositie mooi boven het midden van de fiets, waardoor we optimaal grip hebben. Nu zijn we in Nederland beperkt qua hoogtemeters. Hoe houdt-ie zich op vlak terrein? Merida monteert brede 2,35 Maxxis Rekon Race-banden. Veel grip, weinig rolweerstand. De complete fiets weegt krap 11 kilo. Het is geen straf om ermee te rijden. De stuurpen vervangen we voor een langere versie om hem wat meer raceproof te maken en dat blijkt een slimme zet. De fiets komt op de vlakke trails helemaal tot leven, stuurt snel en makkelijk. Hij volgt het gekozen spoor eenvoudig.

“De RC9000 is het opgevoerde broertje van de One-Twenty, de sportschoolvariant.”

Merida One-Twenty RC 9000

Ondanks de scharnierpunten van de achtervering is de fiets stijf van voor tot achter. Het balhoofd voelt solide en de dikkere 34-vork is voelbaar stijver dan de Fox 32 van de Trek en BH. Komt er een klimmetje, dan blokkeren we snel de vork, de achterdemper gebruiken we vooral in de ‘trail’ modus, de polderstand. Wel vering, niet volledig open. De RC 9000 is het topmodel van Merida. Een racefully met ‘dikke’ componenten. Niet superlicht maar wel capabel om alles op te slokken wat hij op z’n bordje krijgt. De XTR-schakelonderdelen werken feilloos, net als de carbon DT Swiss XRC-1200 Spline-wielen.

Zoals je van een topmodel mag verwachten wordt de fiets geleverd met een carbon stuur. Met deze onderdelen is de Merida de duurste fiets uit deze test en ruim twee keer zo kostbaar als de BH. Helaas biedt Merida geen betaalbaarder carbon versie van de RC aan. Ben je een fully gewend, dan is het lastig om terug te gaan naar een hardtail. Zo’n volgeveerd gevaarte maakt alles makkelijker, en daarmee ook leuker en sneller. De extra marge van de voorvork, flinke dropper en mogelijkheid om brede banden te kunnen monteren is prettig. Zo kun je met één fiets uit de voeten op zeer uiteenlopende trails.


Laat dat zadel maar zakken! Het full floater veersysteem. 

Merida One-Twenty RC 9000

Merida One-Twenty RC 9000 Merida One-Twenty RC 9000

Gerelateerd

Rob Meeuwessen

Rob heeft een grote voorliefde voor offroad rijden. Op zowel de mtb als op de crosser. Hij test bikes en spullen en loopt bij voorkeur zoveel mogelijk bijzondere evenementen af. Even op en neer naar Engeland voor 2,5 uur gravelrijden is voor Rob geen probleem....kijk, dan ben je een echte liefhebber.

Strava: https://www.strava.com/athletes/4562872

Meer artikelen van Rob Meeuwessen

Geef een reactie

Inloggen