Begin dit jaar mocht ik mezelf uitleven op de FourStroke van BMC. De Zwitserse fully met 100 millimeter veerweg en lekker vooruitstrevende geometrie. Een geïntegreerde dropper en ga zo nog maar even door. Een fortuin kostende fiets waarbij bijna alles lijkt te kloppen. Nu is er ook een TwoStroke. Nóg moderner, maar zonder achtervering.

Het setje is compleet. De TwoStroke om te rammen en de FourStroke uhhh, ja. Ook om mee te rammen! BMC heeft gedag gezegd tegen de Team Elite. Een hardtail met elastromeer in de achtervork. Het is alweer 2017 als ik daar voor het laatst mee door het bos stuur. Inmiddels is er heel wat veranderd. Niet enkel de fietsen, ook het terrein waar in we fietsen. Ook in Nederland. De kombochten in Amerongen worden hoger en hoger en skills parken schieten als paddestoelen uit de grond. De tijd van vaste vorken en lange stuurpennen zijn nu in de hardtail categorie ook echt voorbij.

BMC is niet de eerste, Eerder testen we bijvoorbeeld al een Specialized Epic en BH Ultimate. Beiden met nogal vooruitstrevende geometrie en bijbehorende filosofie. De TwoStroke blaast beide fietsen in no time omver als we zijn papieren mogen geloven. We leggen het je uit.

Geometrie

Wanneer fietsmerken zowel een volgeveerde als hardtail fiets maken is het gebruikelijk dat de reach en daaruit voorkomende bovenbuis zo’n 1,5 a 2 centimeter van elkaar verschilt. De Fully is hierbij het langst. Zo is bijvoorbeeld een Giant XTC met 435 mm twee centimeter korter dan de Anthem (454 mm) En doet een Cannondale F-SI (440 mm) 1,5 cm onder ten opzichte van de Scalpel (455). Bij BMC hebben ze de kaarten opnieuw geschud. De FourStroke en TwoStroke zijn aan de voorkant even lang. Waarbij de TwoStroke dezelfde lengte heeft gekregen als zijn volgeveerde metgezel. Met een reach van 465 mm in maat L mogen we deze hardtail gerust één van de langste op de markt noemen. Zeker, omdat we spreken van de XC fiets en niet van een trail/all mountain machine. 100 millimeter veerweg heeft de TwoStroke aan boord. Niet meer, niet minder.

De voorkant is dus flink lang, de balhoofdhoek is met 67,5 ook gelijk aan de FourStroke en bijzonder lui voor een race hardtail. De 75 graden zitbuis hoek en 425 millimeter korte achtervorken zijn dan weer flink steil en zo kort als kan. Gevolg hiervan is een fiets waarbij het gewicht van de berijder altijd midden boven de fiets blijft. Zowel berg op tijdens een klim, als bergop in een afdaling.

Technologie

Een hardtail blijft een simpele fiets. Geen draaipunten, geen dempers. De frame vormen zijn dan ook strak en simpel. Kabels lopen binnendoor, en krijgen intern een geleiding, zodat wisselen van de kabels eenvoudig en snel kan. Onder de balhoofdbuis is een extra protector gemonteerd die de kabels op zijn plek houdt. Ook zorgt deze ervoor dat de vork niet tegen het frame kan slaan bij een valpartij.

Bekijken we de achterkant, dan zien we allerlei zaken die moeten zorgen voor enigszins comfort. De Speciaal gevormde zadelpen kan, net als bijvoorbeeld de zadelpen van Canyon flink flexen. Heb je liever een dropperpost dan is er een shim beschikbaar die van de zitbuis weer een mooi ronde 27.2 millimeter tellende schacht maakt, geschikt voor een dropper.

De aansluiting van de liggende naar de staande achtervork loopt wat verder door omhoog. Geen driehoekje maar meer een extra knik. Dit zorgt ervoor dat de staande achtervorken makkelijker kunnen flexen. Iets wat ik direct herkend als goed gelukte clone van de Santa Cruz Highball.

De TwoStroke is bedoeld voor racers die op zoek zijn naar een veelzijdige, maar niet over gecompliceerde fiets. Een hardtail waarmee je wedstrijden kunt rijden, maar waarbij toerders niet uit het oog zijn verloren. Hard rechtdoor kan tegenwoordig iedere fiets. Fel klimmen om vervolgens tijd te pakken in de afdaling is waar het om gaat.

Het frame is met 1037 gram zeker niet de lichtste. Het was dan ook niet de ambitie van het Zwitserse merk om een wereldrecord te vestigen. Wel wilde de onafhankelijke een stijf doch comfortabel frame maken. Nu willen we dat allemaal, en of dat gelukt is, dat gaan we binnenkort voor je uittesten. Maar de eerste indruk is in iedere geval positief.

De TwoStroke koop je in twee uitvoeringen in aluminium of drie versies met het carbon frame. Buiten het frame zijn ook de zadelpen, stuur en stuurpen van het merk zelf. De stuurpen met oversized passing is frame specifiek. Dit omdat BMC een groter lager dan gebruikelijk verkiest. Sowieso even wennen. De langst beschikbare stuurpen momenteel is 70 millimeter! Met de gigantische bovenbuislengte moet dat ook voldoende zijn. Voor de extra diep zittende bos wielrenners komen er later nog 80 en 90 millimeter versies beschikbaar.

De fiets is vanaf vandaag beschikbaar bij de dealer.

Meer informatie: bmc-switserland.com