5 augustus 2020 | Michael Kerkhof

Gaerne G. Tornado, opvallend goed en aardig geprijsd

De looks van een topschoen, maar de prijs van een middenklasser: dat wil je eigenlijk hebben als je nieuwe fietsschoenen koopt. Wij hebben de G.Tornado van Gaerne getest en kwamen wat dat betreft aardig in de buurt.

Gaerne, komt je dat bekend voor? De kans is aanwezig, maar ik begrijp heel goed dat er niet direct een lampje gaat branden. Het bedrijf werd door Ernesto Gazzola opgericht, komt uit Italië en maakt sinds 1962 schoenen voor inmiddels wielrenners, mountainbikers, triatleten en wandelaars. Hoe smal of dik je portemonnee is maakt bij Gaerne niet uit, want er is voor ieder wat wils. Zoek je naar stijve topschoenen? Dan heeft Gaerne de G.Stilo op voorraad. Zoek je naar een goedkope instapper? De G.Record voldoet aan je eisen.

Naast deze twee schoenen heeft Gaerne nog drie andere raceschoenen in haar collectie. De G.Chrono is iets goedkoper dan de G.Stilo, maar maakt nog wel deel uit van het topsegment. De G.Volata is al iets goedkoper en wordt net iets hoger ingeschaald dan de G.Tornado, die wij hebben getest.

Gaerne G. Tornado

Italiaanse klasse
Van Italiaanse schoenen gaat mijn hart altijd iets sneller kloppen, zo ook bij het zien van de Tornado’s. De feloranje kleur spreekt mij erg aan, en daarnaast vind ik de Italiaanse tricolore als detail op de upper wel wat hebben. De G.Tornado is er in vier verschillende kleuren: wit, zwart blauw en oranje.

Opvallend is dat de schoen in twee zool-opties verkrijgbaar is. Zo is er een stijve variant (volledig van carbon) en een iets minder stijve optie (kunststof). Wij kregen de kunststof-variant opgestuurd, waarbij vooral de vijf ventilatiegaten opvallen. Drie gaten zitten er aan de voorzijde en twee in het midden. Het verschil tussen de twee schoenen is op het eerste oog niet echt zichtbaar, maar zodra je de zool ziet, zie je daadwerkelijk de verschillen. Ook in de prijs zien we dat terug: €159,95 voor de kunststof-schoen en 40 euro meer voor de volledig carbon-uitvoering. Een logisch verschil; voor carbon betaal je altijd iets meer. Er is trouwens ook nog een brede uitvoering van de G.Tornado, die logischerwijs de naam G.Tornado Wide draagt. Hoewel ik best brede voeten heb, vind ik de ‘normale’ versie eigenlijk wel goed genoeg.

Gaerne G. Tornado Gaerne G. Tornado
Links: reflectie op de achterkant. Rechts: ventilatiegaten in de buitenzool.

Specificaties:
– Kunststof buitenzool of volledig van carbon
– Boa L6-sluiting
– Buitenkant van microvezel
– Goede ventilatie
– Voorgevormde binnenzool
– Gewicht: 270 gram
– Kleuren: wit, zwart, blauw of oranje
– Maten: 39 t/m 48
– Adviesprijs: €159,95 (kunststof) en €199,95 (carbon)

Meer informatie over Gaerne vind je hier. 

Mijn eerste kennismaking met de G.Tornado was positief. Allereerst de maatvoering. Ik ontving de schoen in maat 45,5 en dat is een half maatje groter dan normaal. Gaerne waarschuwde mij al voor de Italiaanse pasvorm en dat klopt ook. De schoen zit niet vervelend strak en ik heb na een paar maanden nog geen vervelende drukpunten ontdekt. Met een simpele draai aan de Boa L6-sluiting ‘ontspannen’ de roestvrije kabels zich. Aandraaien gaat uiteraard ook makkelijk. Immers: met Boa heb ik nog nooit problemen gehad.

G. Tornado
De Boa L6-sluiting stelt niet teleur. 

Al rijdend zijn de oranje sloffen goed voor de moraal. Af en toe staar ik naar mezelf in een ruit en kijk ik tevreden naar de mooie schoenen. Qua looks zijn ze echt hartstikke prima en gezien de reacties van mede-weggebruikers zijn het echte eyecatchers, en dat voor schoenen die je met een beetje goed speurwerk voor maar iets meer dan €100 online kunt bestellen… De kunststofzool is lekker stijf; weinig mis mee. Ook aan ventilatie geen gebrek, want zowel op de buitenzool als op de zijkanten heeft de schoen voldoende ventilatiemogelijkheden en dat merk je wel.

Na de rit kwam ik er pas achter dat er een heel klein strookje klittenband zit op de flap van de schoen. Daardoor sluit de schoen zich mooi om de voet en blijft alles op zijn plek zitten zonder te schuiven. Voor zover ik weet heb ik dat bij nog geen enkel ander schoenmerk gevoeld, dus in dat opzicht is de schoen zeker geen dertien in een dozijn.

Het zijn opvallende schoenen. Niet alleen qua looks, maar ook wat kwaliteit betreft valt de schoen echt (positief) op.

De buitenkant van de schoen (gemaakt van microvezel) voelt wat goedkoop aan, maar is kwalitatief wel in orde. Tijdens regenachtige ritjes werden mijn voeten niet nat en ook in de hitte bleven mijn voeten ‘op temperatuur’. Online las ik her en der dat de gewone versie van de G.Tornado te smal is, maar dan heb ik een advies: koop de Wide-versie.

Verder heb ik echt nauwelijks negatieve punten kunnen ontdekken. Eenmaal in de schoen zit namelijk ook alles prima en moet je heel erg je best doen om in de schoen te schuiven, dat komt mede door de anti-slip hielkap. Overigens is het bij de kunststof buitenzool-versie van de G.Tornado mogelijk om de ondersteuning op de hak weg te schroeven. Scheelt weer gewicht.

Binnenzool voor betere trapefficiëntie
Veel merken stoppen even snel een binnenzool in de schoen om het af te werken, maar bij Gaerne heb ik wel het idee dat ze er over hebben nagedacht. De binnenzool voelt wat harder aan en is al voorgevormd. Het schijnt bij te dragen aan de trapefficiëntie. Met een beetje moeite haal je de zool uit de schoen en doe je ‘m er weer in. Het geeft wel aan dat alles goed op zijn plek blijft zitten, zoals ik eerder al vertelde over de klittenbandsluiting op de binnenflap.

Al met al ben ik erg blij met deze schoenen. Ze zien er mooi uit, zijn niet zwaar en voelen ondanks de kunststof-buitenzool stijf aan. Op gebied van prijs-kwaliteit scoort de G.Tornado van Gaerne erg hoog. De G.Tornado voelt al erg goed aan, dus ben ik wel heel erg benieuwd hoe de schoenen uit het topsegment eigenlijk zitten… Kortom: zoek je naar nieuwe, betaalbare schoenen? Ik durf je deze schoenen wel aan te raden.

Gerelateerd

Michael Kerkhof

Schrijft over alles wat met wielrennen en fietsen te maken heeft. Houdt van mooie brilletjes, helmen en schoenen. Favoriete koers: Parijs-Roubaix, maar vindt het ook prima om naar de Ronde van Guangxi te kijken.

Strava: https://www.strava.com/athletes/3104717

Meer artikelen van Michael Kerkhof

Geef een reactie

Inloggen