16 juli 2020 | Edwin Haan

Nieuwe, nog lichtere, Trek Madone SLR (en extra Project ONE opties)

Nadat alle fabrikanten eerst om het hardst werkten aan de ontwikkeling van schijfremfietsen, is de nieuwste trend dat ze allemaal het gewicht van hun fietsen naar beneden brengen. Trek doet dat nu ook in de nieuwste Madone SLR-modellen. Die zijn nu gemaakt met het nieuwe 800 Series OCLV Carbon. De aerodynamica en snelheid zijn onveranderd gebleven, maar het gewicht heeft een duikeling gemaakt.

De opkomst van racefietsen met schijfremmen is ontzettend snel gegaan. Grote kans dat ‘corona-beginners’ niet beter weten dan dat een racefiets schijfremmen heeft. Maar die ontwikkeling kwam wel met een keerzijde, want de fietsen werden allemaal een flink pak zwaarder dankzij die schijven, calipers, leidingen en extra stevige vorken om de remkrachten op te kunnen vangen. Waar de schijfrembikes in het begin zo maar 1,5 kilo zwaarder waren dan hun velgrem tegenhangers, is nu ook dat puntje aangepakt. De grote merken zijn allemaal in staat om een schijfremracer te maken die onder de 7 kilo blijft. De aeroracers, waar de Madone tussen hoort, zijn dan nog weer een kilootje zwaarder dan de echte lichtgewicht klimfietsjes. En zoals altijd sijpelt de techniek door van de topmodellen naar de wat betaalbaardere uitvoeringen. Als mag dat ‘betaalbaar’ in het geval van de SLR nog wel tussen haakjes.

Trek heeft de Madone SLR nu dus gemaakt met 800 Series OCLV carbon. De lichtste carbon layup die zo ooit hadden. Het is 30% sterker dan eerdere laminaten en net zo stijf. Daarom kan er minder materiaal gebruikt worden bij de zwaarst belaste delen van het frame. Het resultaat is uiteraard een fiets die een stuk lichter is. De nieuwe Madone SLR heeft nog hetzelfde IsoSpeed-comfort als voorheen, maar hij is sneller, want lichter. Simpel, maar waar.

Na de Trek Émonda en Domane is nu ook de Madone voorzien van een T47 bottom bracket. Ten opzichte van het vorige model met BB90 is het T47 bottom bracket duurzamer, onderhoudsvriendelijker en efficiënter.

De profs van Trek-Segafredo, waaronder onze ‘eigen’ Bauke Mollema, rijden dankzij de gewichtsbesparing en de nieuwe opbouw met ultralichte componenten nu met een Madone SLR die liefst 450 gram lichter is dan zijn voorganger – en dat zonder aan aerodynamica in te boeten.  Om tot deze gewichtsbesparing te komen is naast het frame gekozen voor de nieuwe Bontrager Aeolus RSL 37 wielen, de Bontrager Aeolus RSL stuur/stuurpen combinatie en speciale lichte
lak.

Via het Trek Project One custom-programma kun je jouw eigen Madone (en andere Trek fietsen) helemaal naar wens samenstellen. Het is zelfs mogelijk om met precies dezelfde fiets te rijden als het Trek-Segafredo-team, inclusief de superlichte onderdelen.

Verkrijgbare modellen, prijzen en gewichten:

  • Madone SLR 6 Disc, €7.099, 8,26 kg
  • Madone SLR 7 Disc, €8.499, 8,08 kg
  • Madone SLR 7 Disc eTap*, €9.299, 8,32 kg
  • Madone SLR 9 Disc, €12.899, 7,80 kg
  • Madone SLR 9 Disc eTap*, €13.599, 7,86 kg
  • Madone SLR Disc frameset, €4.799, 1970 gram

*incl. SRAM AXS vermogensmeter

Project One vernieuwd, nieuwe opties en kleurschema’s

Het Project One custom-programma van Trek is grondig vernieuwd! Er komen zes nieuwe kleurenschema’s beschikbaar en verder is er een volledig nieuwe catalogus met premium onderdelen en groepsets. Met deze uitbreiding zijn de mogelijkheden om je Trek te personaliseren nóg groter en kun je op nog meer manieren je eigen droomfiets samenstellen. De unieke reeks Project One ICON designs wordt uitgebreid met drie nieuwe kleurenschema’s: Amplified Alchemy, Sweet Gold Leaf en Holographic Diamond Flake.

Twee andere nieuwe lakschema’s (Abstract en Palmarès) behoren tot de gloednieuwe reeks Designer Series, een collectie die rechtstreeks voorkomt uit de creativiteit van de Trek-ontwerpers in Waterloo. Verder werd ook het splinternieuwe kleurenschema Splatter Fade beschikbaar gemaakt in Project One. Het is een mix van moderne techniek-stijl en klassieke retrostijl. Splatter Fade is momenteel enkel beschikbaar voor Project One mountainbikes.


Naast het grotere aanbod kleurstellingen werd ook het aanbod in onderdelen en aandrijvingen flink uitgebreid. Bij bepaalde racefietsen kun je voortaan opteren voor SRAM Force eTap AXS en bij de Émonda en Madone voor de nieuwe Aeolus RSL stuur/stuurpencombi. Bovendien kun je kiezen uit enkele nieuwe zadels en zijn ook de nieuwe Aeolus Elite-, Pro- en RSL-wielen toegevoegd aan P1.

Bij alle Project One mountainbikemodellen omvatten de keuzemogelijkheden nu ook de nieuwste SRAM Eagle-groepsets, nieuwe veersystemen van RockShox en FOX en nieuwe Line-wielen, meer zadels en meer banden. De nieuwe kleurenschema’s en onderdelenopties zijn per direct beschikbaar via het wereldwijde dealernetwerk van Trek en in bepaalde landen ook via trekbikes.com.

Beschikbare modellen in Project One

  • Madone SLR
  • Émonda SLR
  • Domane SLR
  • Speed Concept
  • Domane+
  • Top Fuel
  • Fuel EX
  • Supercaliber
  • Slash

Gerelateerd

Edwin Haan

Hoofdredacteur bij Fiets. Rijdt op alles met twee wielen. Wielrennen, gravelracen, crossen, mountainbiken en zelfs een voorzichtig downhill dagje komt wel eens voor. Vooral geïnteresseerd in techniek en gadgets. Favoriete grote ronde, de Giro. Favoriete klassieker, Parijs-Roubaix, ondanks een grote weerstand tegen het zelf fietsen op kasseien.

Strava: http://www.strava.com/athletes/1304841

Meer artikelen van Edwin Haan

2 reacties op “Nieuwe, nog lichtere, Trek Madone SLR (en extra Project ONE opties)

Geef een reactie

Inloggen