7 juli 2020 | Edwin Haan

Lauf past verkoopstrategie aan, alleen nog rechtstreeks aan consumenten

Het IJslandse Lauf is bekend geworden met hun bijzondere voorvorken. Lichtgewicht carbon, met bladveren om de schokken te filteren. Totaal onderhoudsvrij en beresterk. Daarnaast maken ze ook een fraaie gravelbike en nog wat leuke accessoires. Vanaf vandaag passen ze hun verkoopstrategie aan, wat ze extra benadrukken met een hagelnieuwe website. De Lauf fietsen worden niet langer via tussenhandel verkocht, maar gaan nu rechtstreeks vanaf de makers naar de eindgebruiker.

Dat betekent ook dat de prijzen omlaag kunnen, er is immers een schakel uit de keten die natuurlijk ook wat marge wilde. Lauf geeft aan dat je de fiets bijna compleet gemonteerd bij je thuis bezorgd krijgt. “Als je wel eens iets van Ikea in elkaar gezet hebt, ben je eigenlijk al overgekwalificeerd”, valt er te lezen in het persbericht. Dat die IJslanders humor hebben kun je niet ontkennen. Je hoeft alleen het stuur, de zadelpen en het voorwiel vast te zetten. Dat kan inderdaad iedereen.

Ik ben persoonlijk nogal gecharmeerd van het bedrijfje, nadat ik ze vlak na de oprichting bezocht in Reykjavik. Een stel studievrienden, die na hun technische studie met het geweldige idee van een onderhoudsvrije voorvork kwamen. Gerund vanuit een klein bedrijfspandje in een zijstraat van het centrum. We bezochten een gletsjer, waar we op dikke fatbikes onder het ijs door een tunnelcircuit konden rijden. En over het stof dat de vulkaan de Eyjafjallajökull achterliet na de uitbarsting in 2010. Nog zachter dan ons strandzand en alleen te berijden met hele dikke (3″+) zachte banden. Denk ik nog met veel plezier aan terug, maar wat me vooral bijbleef is dat die mannen zo volkomen fietsgek waren.

Dat het bedrijf uiteindelijk een beetje uit de hand liep qua groei en dat ze met tussenhandel/distributeurs gingen werken past ook eigenlijk helemaal niet bij de filosofie. Die mannen willen gewoon dat iedereen van hun gave producten kan genieten. Zonder allemaal gedoe daaromheen. Wat dat betreft past de nieuwe koers veel beter bij ze. Korte lijnen, simpele communicatie.

Een extra voordeel van het BtoC concept is dat je als koper direct zicht hebt op de voorraad status en verzendinformatie. De nieuwe website komt in drie smaken, USD, GBP en EUR, de klantenservice wordt geregeld vanuit het hoofdkantoor in IJsland. Daarnaast heeft Lauf nog een service center in de USA. Mocht je in de afgelopen 30 dagen een Lauf fiets gekocht hebben die duurder was dan de nieuwe prijzen, dan krijg je daar een tegoedbon voor die je in de Lauf shop kunt besteden.

De nieuwe prijzen

De Lauf vorken werden geïntroduceerd in 2014. Eerst een mtb-vork, toen kwam er een model voor fatbikes en ze braken echt door met hun vork voor gravelbikes. Waar IJsland overigens een paradijs voor is! Met de True Grit gravelbike maakte het merk pas echt naam. Daarnaast maken ze ook nog de Anywhere, een ‘all terrain’ fiets. Eén van de toffe kenmerken van hun fietsen is dat de vork is aangepast op de grote van het frame. Zo krijgen grotere en meestal zwaardere rijders een Grit SL vork met stuggere bladveren. Slim, want er valt verder niets in te stellen aan hun vorken.

Als je interesse hebt in een fiets van Lauf, dan kun je een videocall aanvragen waarbij je direct met de makers kunt praten over je wensen en vragen. Via de vernieuwde website (die vandaag online komt) kun je een afspraak maken.

Uw cookieinstellingen laten het tonen van deze content niet toe. De volgende cookies zijn nodig: statistics, marketing. Wijzig uw instellingen om deze content te zien.

Gerelateerd

Edwin Haan

Hoofdredacteur bij Fiets. Rijdt op alles met twee wielen. Wielrennen, gravelracen, crossen, mountainbiken en zelfs een voorzichtig downhill dagje komt wel eens voor. Vooral geïnteresseerd in techniek en gadgets. Favoriete grote ronde, de Giro. Favoriete klassieker, Parijs-Roubaix, ondanks een grote weerstand tegen het zelf fietsen op kasseien.

Strava: http://www.strava.com/athletes/1304841

Meer artikelen van Edwin Haan

Één reactie op “Lauf past verkoopstrategie aan, alleen nog rechtstreeks aan consumenten

  • Ben benieuwd hoe het met de after sales gaat lopen. Bv. Canyon heeft nog service centers in het land. Moet je straks je Lauf compleet in een doos terug sturen naar IJsland?

Geef een reactie

Inloggen