3 juli 2020 | Michael Kerkhof

Getest: ABUS StormChaser, lekker luchtig en degelijk

De tijd dat bij het horen van de naam ABUS aan fietssloten werd gedacht ligt al een tijdje achter ons. Het Duitse bedrijf heeft veel meer in petto, zoals het maken van goede helmen. Wij hebben de ABUS StormChaser getest.

Begin maart lanceerde ABUS twee nieuwe helmen: de Macator en de StormChaser. Interessant, want bij het lezen van de adviesprijzen viel mij iets op: het zijn vriendelijk geprijsde helmen. Voor de StormChaser leg je namelijk €129,95 neer en dat is niet extreem duur. De Macator doet er nog een schepje bovenop (op af, ’t is maar hoe je het bekijkt) en ligt voor €49,95 in de winkel. Niet verkeerd.

ABUS StormChaser

Met de Macator ging ik als eerste op pad. Veel helmen die je voor minder dan vijf tientjes kan kopen zien er niet uit. Te groot, te zwaar en vaak ook te lelijk. Bij de Macator heb je simpelweg niet door dat het slechts €49,95 kost. Het is een degelijke helm met 13 ventilatiegaten en insectengaas, handig om tegemoetkomend vliegverkeer mee af te stoppen. De conclusie: een mooie instaphelm met weinig fratsen. Leuk bijkomend voordeel: de helm is in zo’n tien kleurvarianten verkrijgbaar, dus matcht het altijd wel met je outfit.

ABUS Macator

Lees ook

Getest: ABUS Macator, goede helm voor weinig geld

De StormChaser is een stukje duurder, maar nog altijd goed geprijsd. ABUS heeft met de AirBreaker en GameChanger twee absolute tophelmen in de gelederen waarbij vooral het gewicht, comfort en ventilatie meer dan uitstekend scoren. De StormChaser valt daar onder en neemt qua prijs plaats tussen de Aventor en Viantor.

Over de helm
Wat valt er op? De helm voelt lekker licht en ziet er luchtig uit. Verwacht geen aerohelm of veel dichtheid, want de StormChaser snijdt niet – zoals misschien de naam doet vermoeden – door de wind als een GameChanger, maar biedt wel heel veel ventilatie onder warme omstandigheden. In totaal kent de StormChaser 23 ventilatiegaten, waarbij er volgens ABUS 7 gaten de lucht inlaten en 16 gaten de lucht uitlaten.

Qua design valt vooral de achterkant op. Wij ontvingen de helm in het zwart, en in die versie is een deel van de achterzijde roodgekleurd. Met een beetje fantasie lijkt het op een windturbine, maar dat zal wel aan mij liggen… Genoeg ruimte trouwens voor mensen met een paardenstaart. Een brilletje wegsteken is dankzij de AirPort ook geen enkel probleem.

 
Een degelijke helm. Rechts zie je de AirPort; de bril kun je mooi wegsteken. 

Specificaties:
– In-mold en met EPS-schaal
– 23 ventilatiegaten
– Forced Air Cooling
– Reflectoren
– Zoom Ace-verstelsysteem
– AirPort
– Maten: S (51-55), M (54-58) en L (57-61)
– Kleuren: o.a. blauw, rood, wit, grijs, geel en groen
– Gewicht: 220 gram (maat M)
– Adviesprijs: €129,95

Meer informatie vind je hier. 

ABUS StormChaserABUS StormChaser ABUS StormChaser

Als eenmaal de helm op mijn hoofd is bevestigd, merk ik dat er niet extreem veel (dikke) padding is gebruikt. Storend is dat overigens niet, want van drukpunten heb ik tot nu toe geen last gehad. Met het Zoom Ace-verstelsysteem draai je de helm strakker om je hoofd. Zowel horizontaal als verticaal is de helm te verstellen. Prima. Met een simpele klik bevestig je de koordjes aan elkaar en is het tijd om te rijden.

Eigenlijk is het gewoon een degelijke helm. Als ik voor een training een helm uit moet kiezen, dan is de kans niet groot dat ik de StormChaser kies, maar dat heeft weinig te maken met de kwaliteit. Het zit namelijk gewoon prima, alleen vind ik het allemaal iets te gewoontjes. Is dat erg? Nee, want daar heeft ABUS al de twee eerdergenoemde tophelmen voor.

ABUS StormChaser

Gerelateerd

Michael Kerkhof

Schrijft over alles wat met wielrennen en fietsen te maken heeft. Houdt van mooie brilletjes, helmen en schoenen. Favoriete koers: Parijs-Roubaix, maar vindt het ook prima om naar de Ronde van Guangxi te kijken.

Strava: https://www.strava.com/athletes/3104717

Meer artikelen van Michael Kerkhof

Geef een reactie

Inloggen