2 juli 2020 | Rob Meeuwessen

Gravelweek: Roval wielen getest

We moeten alweer terug naar Oktober als Roval met specifieke gravel wielen op de markt komt. Bij mij in de woonkamer staat een setje carbon Roval C38 wielen te shinen. 30 millimeter hoge carbon velgen, lichtgewicht. Gemiddeld in breedte en zonder te gebruiken uit mijn duurtest Specialized Crux gehaald. Ik rijd met tubes, de wielen staan dan ook vooral ‘mooi’ te wezen. Tot dit persbericht. Want wat is er anders aan gravel wielen dan veldrit proof carbon clincher?

De speciale gravel set van Roval heet Terra CLX Evo. Terra vanwege de ondergrond (Het merk heeft ook en terra cross/gravelband) CLX geeft het niveau aan. Net als de top Rapide CLX racewielen. Evo staat dan weer voor de extreem brede velg. Exact dat is waar Roval het verschil mee probeert te maken bij deze gravelset. De wielen zijn verkrijgbaar in 650b en 700C versie. Wij testen de 700C versie. In combinatie met diverse banden, vooral van Specialized zelf. Bijvoorbeeld de Pathfinders in 42 millimeter breed.

EXT

Deze wielset is opgebouwd met Roval naven zoals we ze ook uit de race wielsets kennen. Intern is het vrijloop gedeelte ge-update. Binnenin vinden we nu de gloednieuwe DT-Swiss EXT ratchets. Deze zijn eenvoudiger, met een veertje minder. Ook kunnen de holle ratchets hun warmte beter kwijt en grijpen ze nog beter aan. Eerlijk is eerlijk. Dit systeem was al zo goed dat het moeilijk was hier echt een verbetering in aan te brengen. De set is beschikbaar met HG of driver body. Wij wisselen beide af. 24 spaken voor én achter van het type Aerolite zorgen ervoor dat naaf en velg aan elkaar verbonden blijven.

De wielen maken we tubeless met bijgeleverde spaak gaat ‘dopjes’. Superlicht en zeer makkelijk. Zorg wel dat deze er stevig en recht ingedrukt worden, anders is het latex bellen geblazen.
Welke band we ook monteren, even de compressor erbij pakken is wel handig. De velgen zijn breed en zodoende is het wat lastiger om de band tot aan de velgrand gedrukt te krijgen met de handpomp of boost pompt.

We rijden met de Terra vooral binnen de landsgrenzen en tijdens ritjes over vlaamse boeren paden. Tijdens testritten wissel ik de CLX evo wielset met mijn 30 millimeter hoge maar flink smallere Roval C38 wielen. Deze kosten de helft (bijna letterlijk) en zijn meer traditioneel gebouwd. De velg met 30 millimeter binnenbreedte herkennen we als basis van de Traverse SL wielen uit de mountainbike. Ze zijn gemaakt om meer stijfheid en stabiliteit te creëren. Maar ook om ervoor te zorgen dat de banden meer volume krijgen en minder snel lucht verliezen in de bochten. Dat willen we wel eens zien.

Als eerste vergelijken we beide wielen op de testbank. De verschillen zijn klein, en erger, ze vallen niet in het voordeel van de Terra velg. Nu zijn theorie en praktijk niet hetzelfde. Beide wielen zijn zeer stijf en doen niets onder voor andere high-end racefiets wielen.

Om te proberen hoe snel je zo’n tubeless band van de velg drukt creëren we een bocht en nemen deze steeds sneller. Hierna laten we de bandendruk aflopen en kijken waar het schip strand. Een duidelijk verschil is niet waarneembaar. De banden verliezen druk bij ongeveer 1.3 bar. Zowel gemeten bij de Terra CLX als C38.

Maar hoe rijdt die peperdure wielset? Goed! Moet ook, €2399,- voor een stel wielen, specifiek gemaakt voor een nichemarkt. Dat moet wel goed zijn. De wielen zijn, zoals op de testbank gemeten stijf. Vooral het voorwiel laat zich voelbaar makkelijk van links naar rechts manoeuvreren. Aan de naven heb je de komende 10(?) jaar geen omkijken. DT-swiss is nu eenmaal bijna onderhoudsvrij.

De brede velgen zijn cool. Het is een mooie feature, maar in de praktijk kan ik van alle vooropgestelde voordelen weinig terug voelen. Enkel het feit dat de band boller is en meer volume heeft is een duidelijk verschil. De band vervormt met gelijke druk anders. Hij rolt minder onder de velg weg en dat is prettig. Ook is een stootlek minder snel aanwezig wanneer de velg breed is. Nu rijdt je zo’n exclusief wiel natuurlijk tubeless, maar hoe minder je de velgrand raakt, hoe minder snel deze stuk gaat.

De Roval Terra CLX Evo wielset is luxe, met 1360 gram verre van zwaar en door de brede velg een tikkie eigenaardig. Toch zou ik, wanneer ik het astronomische bedrag van €2399 ging neertellen voor een wielset, een model kiezen met fractie smallere velgen, zodat ik de wielen ook nog in bijvoorbeeld mijn racefiets kwijt kan en er nog vaker plezier aan heb. Want jemig, die prijs! Het kan ook te gek.

Roval Terra CLX Evo
€2399,-
specialized.com

Gerelateerd

Rob Meeuwessen

Rob heeft een grote voorliefde voor offroad rijden. Op zowel de mtb als op de crosser. Hij test bikes en spullen en loopt bij voorkeur zoveel mogelijk bijzondere evenementen af. Even op en neer naar Engeland voor 2,5 uur gravelrijden is voor Rob geen probleem....kijk, dan ben je een echte liefhebber.

Strava: https://www.strava.com/athletes/4562872

Meer artikelen van Rob Meeuwessen

2 reacties op “Gravelweek: Roval wielen getest

  • Hè hè, eindelijk een redacteur die toegeeft dat 2400€ voor n wielset misschien wat veel van ‘t goede is; zal ongetwijfeld een goede, lichte, enz. enz. set zijn maar dat lijkt me logisch voor die prijs. Dus “hulde” voor het eerlijke oordeel !

Geef een reactie

Inloggen