Smalle banden, brede banden. We probeerden van alles. Hier het vervolg van de bandentest. Deel 1, met de 650b banden, vind je hier. Alle banden werden gebruikt voor een uitvoerig experiment met betrekking tot rolweerstand, comfort en alles wat te meten valt tussen grote en kleine wielen. We keken daarbij naar de ideale bandendruk, welke bandbreedte is het meest geschikt voor welke omstandigheden en kies je nu beter voor 650b of ‘gewoon’ voor 28″. De complete test lees je nu in Fiets magazine nr.7.

Maxxis R-Fuse

Als er één merk is dat de afgelopen jaren sterk is komen opzetten dan is het wel Maxxis. In het Worldcup circuit domineren ze. Zowel bij de cross-country als in downhill. We hebben het hier over mountainbiken. Op de weg heeft het merk nog een lange weg te gaan, net als in de gravel scene. Deze Re-Fuse is net zoveel race als gravelband. Met 40 millimeter is de band ‘gemiddeld’ qua breedte. Het geheel is redelijk stevig en met een vrij dikke hieldraad houdt de band makkelijk zijn vorm waardoor tubeless maken eenvoudig gaat. De band is lekker rond en rolt door het gebrek aan noppen heerlijk over de weg.

Voor mij voelt de band vooral aan als ideale winter-trainingsband wanneer je met wat meer grip en vertrouwen kilometers over de weg wilt maken. Grip hebben de banden echter vooral bij droog weer. De kleine puntjes die door moeten gaan voor profiel voelen haast aan als een soort schuurpapier en dat maakt dat ze op asfalt kleven als geen ander. Zeker doordat de band zo rond is kan de fiets plat gelegd worden als een supermoto.

Vallen er echter druppels, of erger nog, fiets je over nat gras, een passage door modder of wat aangekoekte vettigheid op de weg dan ben je gezien voordat je het door hebt. Hierdoor raden we de band niet aan voor allround ‘gravelgebruik’. Iets te veel ‘slick’. Wel fijn is dat de band zeer lekbestendig is. Het rubber is ‘taai’ en kan tegen een stootje. Snel bandje, maar blijf ermee op de paden.

Maxxis Re-Fuse
Maat: 700C x 40mm
€49,99
maxxis.com

Specialized Rhombus

Het lijkt wel of Specialized om de twee maanden met een nieuwe band komt. De Rhombus ligt klaar om te testen wanneer we de Specialized Diverge ophalen voor een eerste kennismaking. De Rhombus is een stevige band. 42 Millimeter breed en uitgevoerd met flink profiel. De band geeft in bochten dan ook veel grip en vertrouwen.

Monteren van de Specialized banden gaat goed. De band is soepel en de hieldraad eveneens. Hierdoor is het bij een brede velg wel even ‘rommelen’ om de band er netjes op te krijgen wanneer je hem tubeless maakt. Want inderdaad, alle banden in deze test gebruiken we tubeless, zonder binnenband. Met vloeistof. De band rolt hierdoor beter en we staan minder vaak aan de kant met een lekke band.

De Rhombus is de grove gravel band uit de line-up van Specialized. Na de Sawtooth en Tracer, beide ‘snelle’ bandjes is de Rhombus meer geschikt voor grover terrein. De noppen zijn gemaakt van zacht rubber. Desondanks is de band redelijk gehorig op harde ondergrond. Schiet je een gravelpad op dan merk je direct dat je onderweg bent met een noppenband. Hard door de bocht kan, zonder glijpartijen. Dat is bij veel gravelbanden toch anders. Ook in de heuvels hebben we plezier met de Rhombus. Fiets je veel ‘gravelheaven’ op Noord-Hollandse schelpenpaadjes, dan is deze band wat overdone. Ben je van het type heavy gravel in de Ardennen of een avonturentocht in het Zwarte woud? Halen die band!

Specialized Rhombus
Maat: 700c x 42 mm
€49,90
Specialized.com

Vredestein Ventura

De Aventura is er in 38 en 44 millimeter. De 44 die we hier testen is een fijne voor gemiddeld grof tot fijn gravel. Ritjes op de Veluwe, in Noord-Holland of in de Achterhoek zijn er allemaal prima mee te verteren. Het flinke volume geeft grip en dempt schokken. Monteren is een eitje, maar tubeless luchtdicht krijgen duurt even, de zijwangen lekken een beetje latex. Niet zo vreemd, dat komt bij veel banden voor in het begin. Na een paar ritjes is dit over en kun je ze met lekker weinig druk rijden, zonder risico op stootlekken.

Rechtdoor rollen ze dan lekker over de 3 rijen lage nopjes. Gooi je de fiets een bocht in, dan geven de grovere noppen de nodige grip. Een concept dat we vaker zien terugkomen bij gravelbanden. In mul zand moet je wel zorgen goed rechtuit te blijven sturen zodat de zijnoppen zo min mogelijk kunnen bijten. Ver voor je uit kijken en gas blijven geven is dan het devies. Rijd je vaak in gebieden met veel zand (het komt steeds meer voor, dankzij droge zomers), dan is een band met overal evengrote (lage) hoge noppen beter geschikt. Kom je veel blubber tegen, dan zijn de lage noppen op het loopvlak soms net iets te laag. Hier en daar even kort doorslippen kan dan voorkomen, geen ramp. Eigenlijk is de Aventura dus gewoon een prima allround bandje.

De anti-lek laag heeft zijn werk prima gedaan. Ondanks vele kilometers over versgelegde scherpe schelpenpaadjes hebben we nul keer lek gereden. Dit zijn niet de soepelste banden in de test, maar zoek je gravelbanden die tegen een stootje kunnen, dan is dit een prima keuze. We hebben eerder al de 38mm versie getest. De eerste set daarvan bleef latex lekken door de zijkant, door Vredestein keurig opgelost door een nieuw setje toe te sturen dat wel goed luchtdicht te krijgen was. De 38 kies je als je niet genoeg ruimte hebt voor 44, of als je rit wat minder gravel bevat. Heb je genoeg ruimte in je frame voor brede banden én rijd je bij voorkeur zo min mogelijk op asfalt? Ga dan altijd voor de 44 versie! Wij reden met de mooie versie met een bruine zijkant, ze zijn er ook in all-black.

Vredestein Ventura
€ 57,95
vredestein.nl