Precies een jaar geleden stond er in mijn woonkamer een zwart rode Topstone. Aerostuur, smalle banden en een vreselijk oversized bottom bracket. De fiets voor de gravelracer. De doordouwer. Niet voor de adventure seeker die wel van een afdaling en steile klim houdt. Gelukkig is er nu de Topstone Lefty.

Toen Cannondale de Slate introduceerde was het merk zijn tijd ver vooruit. Brede 650B banden, een lefty voorvork. Het concept sloeg nooit echt aan. Te veel, te vooruitstrevend. Toen Cannondale vorig jaar de Topstone aankondigde hoopte ik op een revamp van de good old Slate. Die bleef uit. Tot nu, de Topstone zoals hij al op de markt aanwezig is, maar dan met lefty, 650B wielen en mullet setup. Vet!


Kleurtje!

Het frame, met stijf en zeer oversized bracket is gelijk gebleven. Ook de ‘kingpin’ suspension in de achterbrug zien we terug. Deze ‘Lefty 1’ kost een dikke €7499,-. Gelukkig komt de fiets er ook in een iets betaalbaardere versie. De 1 is uitgerust met een Sram AXS schakelgroep. Voorzien van een mountainbike achterderailleur en bijbehorende 10-50 cassette. Zo heb je met 12 versnellingen ruim voldoende bereik. Ideaal in mijn ogen.


Kleurtje!

De 650B banden zijn 47 millimeter breed. Breder wordt door Cannondale niet geadviseerd. Heb je een 700C wielset passend voor een Lefty? Dat past. De vork is van zijn 3 centimeter te upgraden naar 4 centimeter veerweg.

Het bijzondere aan deze fiets is natuurlijk de Lefty Ocho Oliver vork. 30 millimeter vering, handmatige lockout en rebound instelling en ook nog eens een intelligente veercurve die de invloeden van bovenaf tegenwerkt. De technische uitleg hierover geven we je zodra we erop hebben gefietst. Ons testmodel staat nog uit de dampen, zo vers is hij.

Binnenkort kun je onze uitgebreide review verwachten van de Topstone Lefty 1.