23 mei 2020 | Edwin Haan

Nieuwe racer: OPEN MIN.D.

OPEN komt met een nieuwe racer, de MIN.D. (MINimal Design). Een fiets met klassieke vormen voor op de weg. Maar wel veel ruimte voor de banden en een heel bijzondere zitbuis. Een fiets die licht, sterk, efficient en comfortabel is, volgens de makers dan.

25 mm zadelbuis

Gerard Vroemen’s visie op comfort is duidelijk. Het begint bij een comfortabele geometrie. De geo van de MIN.D. is sportief, maar met een vrij normale drop (hoogteverschil tussen zadel en stuur) en reach (afstand zadel en stuur). Dikkere banden leveren ook meer comfort, vergeleken met 25 of zelfs 23 millimeter bandjes. Tot zover geen vreemde beweringen, maar ook niets baanbrekends. De derde manier om comfort te creeren is door het laten doorlopen van de zadelbius. Die is extreem dun, 25 millimeter! Normaal is deze minimaal 30 millimeter om er een 27.2 mm zadelpen in te kunnen plaatsen. Door deze dunne zitbuis onstaat extra flex die voor nog meer comfort zorgt. Een losse zadelpen is bij dit design niet nodig. Er wordt gewoon een klem over de buis heen geschoven waaraan je het zadel kunt bevestigen.

Die eigen zadelklem is ook minimalistisch en geeft 15mm ruimte om te schuiven. Maar er is ook gedacht aan de toekomst. Met een speciale MOCT zadelklem (Measure Once Cut Twice) kan de hoogte nog een beetje extra worden aangepast. Van 15 tot 35 mm. Handig als je de fiets ooit wilt doorverkopen, of als toch blijkt dat je eigenlijk iets hoger moest zitten dan waar je de buis hebt afgezaagd. Alle kabels lopen keurig binnendoor.

Het frame weegt 870 gram en is te koop in 4 maten, s t/m xl.

Superlichte R-Turn vork

OPEN heeft afgelopen vijf jaar veel getest met een speciaal stalen frame met aanpasbare dropouts en wisselbare balhoofdbuis. Hiermee konden ze allerlei hoeken uitproberen om tot de ideale stuureigenschappen te komen. Hun OPEN U-Turn was de eerst voorvork die te gebruiken was met flatmount remmen, zonder dat er een adapter bij nodig was.

The nieuwe R-Turn gebruikt dezelfde techniek, het Smartmount direct-mount systeem waarbij de bouten door de vork gaan. Met een nieuwe verbeterde vorm en een nieuwe carbon layup is de R-Turn, met 335 gram, nu de lichtste racefiets voorvork voor schijfremmen op de markt, aldus OPEN. Ze vinden dat je altijd voor 160mm schijven moet gaan. Dat is veiliger dan 140mm en het gewichtsverschil is verwaarloosbaar.

De nieuwe MIN.D. frameset is vanaf nu beschikbaar voor pre-ordering, hij kost € 3600. Je zou hem rond 20 juli moeten ontvangen. Meer info? opencycle.com/mind.

Gerelateerd

Edwin Haan

Hoofdredacteur bij Fiets. Rijdt op alles met twee wielen. Wielrennen, gravelracen, crossen, mountainbiken en zelfs een voorzichtig downhill dagje komt wel eens voor. Vooral geïnteresseerd in techniek en gadgets. Favoriete grote ronde, de Giro. Favoriete klassieker, Parijs-Roubaix, ondanks een grote weerstand tegen het zelf fietsen op kasseien.

Strava: http://www.strava.com/athletes/1304841

Meer artikelen van Edwin Haan

Geef een reactie

Inloggen