Strava heeft enkele belangrijke veranderingen doorgevoerd, zo heeft het bedrijf maandagavond laten weten. De belangrijkste: vanaf heden is het niet meer mogelijk voor niet-leden om hele segmentklassementen te bekijken. De top-10 blijft vooralsnog wel voor iedereen beschikbaar.

Maar er zijn meer lidmaatschapsfuncties die eerst gratis waren. Segmenten vergelijken, filteren en analyseren kan je als ‘gewoon’ lid niet meer, routeplanning op Strava.com ook niet, overeenkomende hardloopsessies bekijken is ook niet meer beschikbaar en het is ook niet meer mogelijk om maandelijkse activiteitstrends- en vergelijkingen te gebruiken.

Voor betalende leden zijn er daarentegen nieuwe functies bijgekomen. Denk hierbij aan een update van ‘routes’, de mogelijkheid om volledige ritten te bekijken in Trainingslog in iOS, trainingsanalyse voor alle activiteitstypen én VTT: vergelijkbaar tempo op vlak terrein is nu voor Android- en iOS-gebruikers beschikbaar. Binnenkort komt Strava met een nieuwe manier ‘om te wedijveren op segmenten’…

Maar, waarom?

Bijna alle wielrenners en hardlopers gebruiken Strava, maar een stuk minder mensen hebben een abonnement afgesloten. Dat is deels logisch, want de voordelen van een abonnee zijn minimaal. Tot vorig jaar kon je kiezen uit drie pakketten, nu is dat al teruggebracht tot één totaalpakket. Door bepaalde belangrijke functies alleen voor leden beschikbaar te stellen (denk aan de segmentklassementen), hoopt Strava meer sporters tot het kopen van een abonnement te verleiden.

Op haar website legt Strava het een en ander uit. De moraal van het verhaal: om over 10 jaar nog te blijven bestaan is het nodig om geld te vangen, want op dit moment is Strava géén winstgevend bedrijf. ” We moeten dat wel worden om je nog beter van dienst te kunnen zijn. We willen dat op de juiste manier doen: eerlijk, transparant en met respect voor onze sporters.”

“In de toekomst zijn meer nieuwe functies alleen beschikbaar voor betalende leden.”

“Dat houdt in dat vanaf vandaag een paar gratis functies die bijzonder complex en duur zijn om te onderhouden, zoals segmentklassementen, worden opgenomen in een betaald lidmaatschap. In de toekomst zijn meer nieuwe functies alleen beschikbaar voor betalende leden: we investeren het meest in sporters die in ons investeren. We hebben het lidmaatschap ook vereenvoudigd door pakketten en Summit te verwijderen. Kortom, er zijn nu twee keuzes: een gratis of een betaald lidmaatschap.”

“De focus op betaalde lidmaatschappen garandeert dat we er over tientallen jaren nog steeds voor sporters kunnen zijn, met dezelfde open benadering als nu. De opbrengst van de lidmaatschappen willen we rechtstreeks investeren in meer en betere functies, niet om je feed vol advertenties te stoppen en je persoonljke informatie te verkopen”, legt Strava verder uit. “We willen een product maken dat zo goed is dat je er graag voor betaalt.”