19 mei 2020 | Rob Meeuwessen

Getest: Enve Gravel componenten

Zie je een Ferrari op de snelweg dan kijk je om. Zoiets veroorzaakt een Enve logo op een stuur of velg ook bij de meeste wielergekken. Enve heeft iets bijzonders. Het premium merk weet zijn status moeiteloos hoog in de lucht te houden. En eerlijk, bij ons is dit gevoel niet veel anders. Enve is mooi, en wanneer we de kans krijgen om wat onderdelen te testen laten we die niet onbenut.

We testen het Enve G-series stuur met bijbehorende Road stuurpen en zadelpen. Dit doen we op een fraaie Open Up gravelbike. De ritten vinden veelal in de winter plaats. Wanneer gravel net zo vaak modder is. Maar hé, natte gravel is ook gravel.

G-series stuur

Het G-series stuur waarbij de G ‘natuurlijk’ voor gravel staat is één van de lichtsten in zijn klasse. Het 250 gram zware exemplaar is verkrijgbaar van 42 tot en met 48 centimeter breed en heeft behoorlijk veel flare. Dit houdt in hoeveel het stuur naar buiten uitloopt. Breder wordt. Onder in de drops meet een 42 centimeter stuur al gauw 54 centimeter. Een behoorlijk forse flare. Het voordeel hiervan is met name dat je gravelfiets tijdens afdalingen meer en meer als een mountainbike voelt. De controle groeit per centimeter dat het stuur breder wordt. Even de teugels laten vieren berg af is dan ook geen probleem. Een ander voordeel is dat je eventueel een stuurtas kunt monteren zonder dat deze continu tegen je vingers bungelt wanneer je het stuur onder in beet pakt.

De stuurbocht is vrij kort en heeft een scherpe knik. Wanneer je het stuur onderin vast pakt wijzen je ellebogen automatisch flink naar buiten. Echt aero ga je niet zijn. Door de krappe bocht pak je op het vlakke het stuur ook niet heel lekker onderin beet. Met dit gravelstuur zijn de taken snel verdeeld. Toeren met de handen op het stuur. Hard rijden met de ellebogen in 90 graden geknikt met de handjes op de hendels om vervolgens te dalen in de drops.

Waarom wil je een carbon stuur op je gravelbike? Natuurlijk omdat het mooi, en cool, is om te vertellen dat je het hebt. Maar ook omdat het een stuk meer kan doorbuigen dan een aluminium stuur. Gravel fietsen, of vooral de combinatie met de ondergrond waar je overheen bolt is nu niet bepaald comfortabel. Wanneer het stuur meer meebeweegt, is dit duidelijk voelbaar. Zo ook bij dit G-series stuur. De breed uitlopende bocht. De vele keuzes die je hebt wbt breedtes en het comfort maken het voor mij een prettig gravelstuur. De te krappe bocht vind ik echter vervelend. Deze had ik graag wat ronder gezien. Ook ondanks mijn kleine (handschoenen maatje s) handen.

Road stuurpen

Een bijbehorende stuurpen mag niet ontbreken. 125 gram voor een variant van 100 millimeter. Normaliter moet je hiervoor een aluminium exemplaar kopen. De Enve stem is absoluut van carbon en daardoor ook wat meer oversized dan we gewend zijn. Het robuuste uiterlijk past wel bij het hele gravel gevoel. Enve maakt samen met K-Edge een bijbehorende computer mount die zeer prettig werkt en erg stabiel is. Kost je wel weer 70 piek extra. Het mag wat kosten allemaal.

De oversized stuurpen is niet gravel specifiek en moet zodoende ook goed voor de dag komen in een sprint a-deux of lompe dag op de kasseien. Een stijf geval is het hierdoor geworden, dat niet echt meegeeft. Prettig, want dat komt het algehele rijgedrag van de fiets ten goede. Of je echt een stuurpen van ruim €250,- nodig hebt, dat valt te betwijfelen. Het verklaren of goedpraten kan ik in ieder geval niet. De kick-ass factor is echter wel zeer groot.

Enve zadelpen

De Enve zadelpen is verkrijgbaar in 300 en 400 millimeter lengte. Ruim voldoende om in alle fietsen te passen. Je bestelt hem in 25.4, 27.2, 30.9 of 31.6 diameter en is daardoor beschikbaar in nagenoeg alle veel voorkomende maten. Ook is er nog keuze in 0 of 25 millimeter setback. We rijden met de 27.2 versie en 0 millimeter setback.
Op de weegschaal meten we net 200 gram. Voor een luxe zadelpen met degelijk sluitsysteem licht, maar vrij normaal. Wil je een lichter exemplaar dan kom je al snel bij boutique merkjes als AX-Lightness met minimale constructies.

Deze zadelpen is buiten licht vooral degelijk. Met name door het eigenaardige montagesysteem. Twee schotels klemmen de zadelbrug vast. Deze worden op spanning gehouden door twee bouten. Deze hebben beide conische houdertjes welke voorkomen dat de boel kan verdraaien. Qua montage een beetje een omslachtig systeem. Er zijn makkelijkere systemen op de markt. Maar wanneer het zit zoals het hoort, hoef je niet bang te zijn dat je zadel verdraait of iets dergelijks. Een zeer stabiele en degelijke constructie.

Nu wissel ik nog weleens van zadel, tja, je bent testpiloot of je bent het niet. In mijn geval was deze zadelpen dan ook geen topper. Te veel gehannes, te weinig voordeel. Koop je de zadelpen, monteer je het zadel één keer en laat je het vervolgens zitten waar het zit, dan is dit alles natuurlijk geen issue.

Conclusie

De onderdelen zijn stuk voor stuk peperduur. Werken alle naar behoren en doen wat ze beloven. Maar, dit alles is ook te krijgen bij de concurrent, vaak voor een heel stuk minder. Zonder dat je qua prestaties echt inboet. Het stuur is met brede range qua maatvoering een aanrader voor de fanatieke gravelrijder. De stuurpen en zadelpen zijn vooral erg mooi en chique uitgevoerd maar voegen niet enorm veel toe aan aan de prestaties van je fiets. Een kostbare moraal boost dus!

Enve Road stuurpen, G-series stuur en zadelpen.
€265,- /  €350- / €275,-
enve.com

 

Gerelateerd

Rob Meeuwessen

Rob heeft een grote voorliefde voor offroad rijden. Op zowel de mtb als op de crosser. Hij test bikes en spullen en loopt bij voorkeur zoveel mogelijk bijzondere evenementen af. Even op en neer naar Engeland voor 2,5 uur gravelrijden is voor Rob geen probleem....kijk, dan ben je een echte liefhebber.

Strava: https://www.strava.com/athletes/4562872

Meer artikelen van Rob Meeuwessen

2 reacties op “Getest: Enve Gravel componenten

Geef een reactie

Inloggen