18 mei 2020 | Menno Grootjans

Review: Merida Scultura Disc 300, snelle toerfiets

In 2015 introduceerde Merida de nieuwe Scultura-lijn. In composiet, met onder meer een direct mount-rem onder het bracket. Zo’n zes maanden later kwam de Scultura Disc, die er ook in aluminium is.

Merida Scultura Disc 300Er zijn drie types van de Scultura Disc: 100, 200 en 300. Het materiaal is 6066 hydroformed ‘Scultura Lite’ aluminium, lekker stevige onderbuis, ronde staande buis en doorlopende bovenbuis in de achtervork. De derailleurkabels lopen binnendoor de onderbuis en komen bij het bracket weer naar buiten. De rechte voorvork is een volledig carbon model met twee maten lagers.

Deze 300 is diepgrijs met rood. Het donkerrood komt ook terug bij het zadel en de velgen. Compleet met Shimano Tiagra met 50/34 en een 11-28 cassette achter weegt de 300 9,45 kilo. Wil je voor als we straks de bergen weer in kunnen een 11-32 monteren, dan kan dat; de derailleur is er een met een lange kooi.

Merida Scultura Disc 300

Op de meetbank bleek dat de 300 lekker stijf is. De complete 10-speed Tiagra past prima bij de 300. Het schakelen staat op een hoog niveau. Achter gaat het rap op en af. Elk tikje is raak, kracht zetten is bijna niet nodig. Mooi is dat er standaard 25 millimeter banden zijn gemonteerd en geen 23 millimeter. Prima voor de wekelijkse ritjes en toertochten. Er is eventueel voldoende ruimte voor 28 of 30 millimeter banden. Dan kun je ‘m ook nog inzetten als semi-gravelracer.

De 300 is vooral een snelle toerfiets. Een balhoofdbuis van bijna 18 centimeter duidt hierop – hierdoor is de stuurpen iets hoger geplaatst, waardoor je net wat meer rechtop zit en meer comfort hebt. Diep zitten is dan ook niet echt mogelijk; vind jij jezelf een echte racer dan kun je beter meteen voor een Reacto CF 4 gaan. Ter info: de Reacto is er in twee varianten: de CF4 heeft de meest ‘koers’ geometrie waar je diep(er) kunt zitten, de CF 2 is meer allround.

Merida Scultura Disc 300

Merida Scultura Disc 300
Prima stuurinrichting.

Merida Scultura Disc 300
Netjes gelast.

Merida Scultura Disc 300
Dat zijn weer hele stevige lasnaden. 

Merida Scultura Disc 300
Steekas en Tiagra 160 millimeter. 

Gerelateerd

Menno Grootjans

Nestor in het illustere gezelschap dat zich Fiets-redactie noemt. Werkt al sinds mensenheugenis voor Fiets, toen nog als MTB-redacteur….met baard! Import-Brabander met grote voorliefde voor “de cross”. Laat zich niet snel uit het veld slaan, maakt zijn testen zelfs met gescheurde achillespezen af…en altijd op tijd. Menno is het hele jaar in vorm, zowel op de weg als op het toetsenbord, en zorgt ervoor dat je in ieder nummer van Fiets weer de nieuwste racers te zien krijgt. “Hallo, met Menno”, is al genoeg om via de telefoon de nieuwste Dogma’s los te krijgen. We verdenken hem van het stiekem hebben van een 2e huis op Mallorca waar hij onder het mom van “een persintroductie” met grote regelmaat heen gaat om lekker te fietsen.

Strava: http://www.strava.com/athletes/2985578

Meer artikelen van Menno Grootjans

4 reacties op “Review: Merida Scultura Disc 300, snelle toerfiets

  • “De 300 is vooral een snelle toerfiets. Een balhoofdbuis van bijna 18 centimeter duidt hierop – hierdoor is de stuurpen iets hoger geplaatst, waardoor je net wat meer rechtop zit en meer comfort hebt. Diep zitten is dan ook niet echt mogelijk; vind jij jezelf een echte racer dan kun je beter meteen voor een Reacto gaan.”

    Als je echter de geometrieën (maat 56) naast elkaar zet kom je op de volgende waarden:
    Scultura Disc 300 (alu): S 593, R 394, HT 190;
    Scultura Disc 6000 (carbon): S 593, R 394, HT 190;
    Reacto Disc: S 593, R 394, HT 197!

    Dus de Reacto in Disc uitvoering heeft zelfs een langere balhoofdbuis. Het argument van niet diep kunnen zitten op een Scultura is dus klinkklare onzin in mijn optiek.

    • De Reacto is er in twee uitvoeringen: de CF2 en de CF 4. De toevoeging in de tekst moet zijn: Reacto in een CF 4 uitvoering. De CF 2 heeft inderdaad een lange balhoofdbuis, de CF 4 heeft een kortere (HT 17,2 bij een L).

Geef een reactie

Inloggen