7 mei 2020 | Rob Meeuwessen

Nieuw: Specialized Diverge + rijtest

Matzwart, haast volledig merkloos. Dat is de nieuwe Diverge die ik net in het geheim, volledig ontsmet op haast 007 achtige wijze ontfutseld heb op het S-hoofdkantoor in ’s-Heerenberg. Op het eerste gezicht zie ik nauwelijks verschillen met de huidige Diverge. Nu was dat geen verkeerde fiets dus voortborduren daarop lijkt me geen verkeerd plan. Tijd om er pedalen op te schroeven en dit gevaarte eens te proberen.

Filosofie

Gravel is nogal een breed begrip. Rijd je met je racefiets ‘van t padje’ dan noemen we het gravel. Val je met een krom stuur haast recht van de berg af dan noemen we het ook gravel. Als fietsmerk is het een lastige keus om te bepalen waar je gravel fiets in excelleert. Moet hij vooral heel comfortabel zijn, en geschikt voor ellenlange bikepack ritten of fietsvakanties. Of maak je hem juist stijf, snel en geschikt voor de opkomende gravel-race-scene. De Dirty Kanza-achtige praktijken. Lange wedstrijden waarbij het ondanks stof en remkuilen gewoon draait om de eerste plaats. De Diverge voelt vooral aan als een snelheidsmaniak. Maar wel één waarmee je ook een hoop lol kunt hebben bergaf.

Frame

Wanneer je niet beschikt over een getraind oog zie je amper dat deze Diverge echt anders is dan model 2019/20. De nieuwe versie heeft vooral een update in de geometrie gehad. Hierbij is goed gespiekt bij de mountainbikers in Morgan Hill. Net als alle mountainbikes is ook de Diverge langer geworden qua frame. De bovenbuis loopt verder naar voren en de vorkhoek is een fractie luier. ‘Long and slack’. Alles om afdalingen en passages over lastiger terrein eenvoudiger te maken. Zo wordt een gravelbike langzaam minder een racefiets en meer een mountainbike. Wanneer komen de modellen met rechte sturen?

Om de bochtensnelheid te bevorderen zijn er nog meer trucjes toegepast. De vork heeft meer offset gekregen en het bracket ligt minder laag bij de grond. Stuk voor stuk oplossingen gekopieerd uit het mountainbiken.

De Diverge komt beschikbaar in diverse uitvoeringen en met verschillende bandbreedtes. We hebben het dan niet over het internet natuurlijk. Je kunt buitenbanden in 700C (28 inch) tot 47 millimeter monteren. Of de kleinere 650B maat met 2.1 inch rubber. Nieuwsgierig als we zijn keken we waar de grens lag. Ook een 2.25 inch band past probleemloos. Al zal Specialized dat niet bevestigen. Deze testfiets komt met minimaal rubber. 700x38C. Meer georiënteerd op snelheid, minder op controle. In het magazine van juli (schrijf maar op je kalender) een zeer uitgebreide test tussen alle mogelijke bandbreedtes en maten. Want is zo’n smallere band nu wel sneller? En hoeveel dan. We zoeken het momenteel voor je uit!

Om ervoor te zorgen dat die brede banden je frame niet opvreten is de liggende achtervork aan de kant van de tandwielen niet hol. Een massief blok zorgt voor de stijfheid. Daar zie je van buitenaf niks van. Het bevordert wel de stijfheid.

Nog een regelrechte kopie uit de mountainbike catalogus. De Swatbox. Onder de bidonhouder in de schuine buis is alle ruimte om je stokbrood, geodriehoek of toch maar gewoon een binnenband mee te nemen. Specialized levert een op maat gemaakte waterdichte etui mee. Erg handig. Andere technische details die niet onvermeld mogen blijven. Een BSA bracket met ouderwetse schroefdraad! Flat Mount remmen. Nokjes op de voorvork, en bovenbuis. Geschikt om dragers of tassen rechtstreeks op te schroeven.

Futureshock

Wat de Diverge, of Specialized in het algeheel, bijzonder maakt is het gebruik van de Futureshock. Een demper boven het balhoofd wat vering geeft aan het stuur (en het lichaam). Geen verende vork. Ook geen bladveren of andere poespas. De demper in de stuurbuis heeft 20 millimeter aan vering, welke je met de draaiknop bovenop aan of uit kunt zetten. Vering op een Gravelbike. Overbodig toch? Komen we in het reisverslag op terug. Wat wel even wennen is, is dat door deze demper het stuur hoger uitkomt dan gebruikelijk en dit niet heel eenvoudig is aan te passen. Zeker doordat standaard ook een ‘hoverbar’ gemonteerd wordt, zit ik in eerste instantie een beetje té rechtop. Een diepere stuurpen bij een volgende testrit bracht de oplossing. Echt fraai is het alleen niet.

Afmontage

Ik test de Comp Carbon. De Diverge komt beschikbaar vanaf een aluminium frame zonder Futureshock tot een €9999,- creditcard verscheurend S-works vlaggenschip. De Comp Carbon kost €3799,- en dat is behoorlijk aan de prijs. Hiervoor krijg je -natuurlijk- een carbon frame en vork. Inclusief de Futureshock. Maar ook een GRX 810 schakelgroep met 2×11 versnellingen. Vrij eenvoudig ogende mix wielen met DT-Swiss G540 velgen en eigen Specialized naven en verder kwalitatief nette onderdelen als een Specialized power zadel en aluminium stuur.

De Futureshock maakt het verschil tussen de Diverge en andere gravelfietsen

Rij-impressie

De eerste rit die ik in mijn eentje (#ridesolo) met de Diverge afleg verloopt moeizaam. Oostenwind, de voorjaarswarmte is nog niet ingedaald en het is koud. Ik ga er maar vanuit dat het mijn benen zijn en niet de fiets die er voor zorgt dat ik niet vooruit kom. Een paar dagen later klaart de lucht op, net als mijn moraal. De fiets mag weer mee. En inderdaad, het waren de benen! Met de Diverge kun je namelijk absoluut een partij hard rijden wanneer je wilt. De fiets voelt behoorlijk ‘racefiets’ aan. Kom je uit de zadel dan wil het ding vooruit. Iets wat in gravelland lang niet altijd het geval is.

Zoals gezegd wordt deze uitvoering standaard geleverd met 38 millimeter brede (of smalle) banden. Hierdoor voelt de fiets off road al vrij snel aan als een trage cyclocrossfiets. Het hobbelt en schudt, maar controle is in de bochten ver te zoeken. Hier kwam ik niet voor! Ik wissel de banden voor 42 en later 47 millimeter banden. maar ook naar 650Bx2.1 / 2,25 en zelfs 2.3 inch. Dat laatste is écht veel te breed, maar met 2,25 banden rolt de fiets als een tank over de Oirschotse heide. Heerlijk! Het complete rijgedrag van de fiets verandert en alles wordt leuker. Minder gerammel, meer plezier. Ditzelfde ervaar ik wanneer ik eens probeer de Futureshock te blokkeren tijdens een sprintje. Pas wanneer ik de vering uitzet merk ik hoeveel die 2 centimeter voor me uitgefilterd. In een sprintje met de vering aan merk ik nauwelijks een negatieve impact en vanaf dat moment heb ik de aan/uit knop geen enkele keer meer gebruikt! Futureshock is de bomb!

Het is weer even wennen. Deze Comp Carbon heeft een 2×11 aandrijving. Het binnenblad is enkel voor de show gebruikt, bij ritten binnen onze landsgrenzen is het reliëf dusdanig beperkt, dat ik ook heel tevreden zou zijn met een 1×12 setup. Neemt niet weg dat het 48 buitenland ook een prima vertanding is om mee over de heide te crossen. Met het grotere voorblad is snelheid ontwikkelen natuurlijk geen probleem. Specialized biedt de Diverge in 1x en 2x versies aan.

Dan nog wat vragen om te beantwoorden. Is deze Diverge comfortabel? Jazeker, vooral met een paar bredere banden. De Futureshock helpt je enorm om op het rechte pad te blijven. Is deze Diverge rap? Ja en nee. Hij heeft zeker racefiets-roots. En je kunt er perfect eens mee aanhaken bij een groepje wielertoeristen. Trainingskoers in de winter? Kan, een paar 28mm banden erom en gaan! Wel heeft hij het in het bochtenwerk offroad soms lastig. De fiets is goed allround, maar het is nu eenmaal geen mountainbike.

Conclusie

Noem het eerder een upgrade, een facelift, dan een compleet nieuwe fiets. De updates zijn prettig. De langere geometrie zal vooral bergaf een voordeel bieden, iets wat ik ‘corona-technisch’ nog niet goed heb kunnen testen. Simpele kleine verbeteringen zoals de swatbox, degelijkere Futureshock en mogelijkheid om bredere banden te monteren maken hem tot een compleet plaatje en serieuze concurrent voor bijvoorbeeld de Cannondale Topstone, Santa Cruz Stigmata, Cervélo Aspero of BMC URS. Stuk voor stuk rappe fietsen waarbij je alle soorten bandbreedtes en wielmaten kunt monteren maar waarbij de insteek vooral op ‘gang is alles’ ligt. De Futureshock maakt het verschil tussen de Diverge en andere gravelfietsen.

De Specialized Diverge is nu te bestellen bij de dealers. En verkrijgbaar in 11(!) uitvoeringen.

En er is meer…

De Diverge Evo modellen zijn speciaal voor de hardcore bikers die er een kroegfiets bij willen. Een speelmachine. De ultieme shred-gravelbike of hoe je het ook wilt noemen. Je kunt het ook zien als een mountainbike met te smalle banden of crossfiets met recht stuur. Punt is dat je met deze fiets, inclusief standaard dropper weleens heel veel fun kunt beleven.

Gerelateerd

Rob Meeuwessen

Rob heeft een grote voorliefde voor offroad rijden. Op zowel de mtb als op de crosser. Hij test bikes en spullen en loopt bij voorkeur zoveel mogelijk bijzondere evenementen af. Even op en neer naar Engeland voor 2,5 uur gravelrijden is voor Rob geen probleem....kijk, dan ben je een echte liefhebber.

Strava: https://www.strava.com/athletes/4562872

Meer artikelen van Rob Meeuwessen

Geef een reactie

Inloggen