Instant retro gevoel. Dat bekruipt me wanneer de marketingman van GT mij belt. ‘We komen met een nieuwe Zaskar’. En of ik daar mee wilden fietsen. Natuurlijk! Een Zaskar is cult. Net als een B-series rallywagen, of een Oakley M-Frame. Productnamen die zo lang mee gaan dat ze direct aan ‘vroeger’ doen denken.

De Zaskar is weer terug. De hardtail waar GT in de 90’s furore mee maakten. world cup overwinningen in de downhill, of cross-country. Het maakt allemaal niks uit. Door de jaren heen veranderd het frame, en maakt aluminium plaats voor carbon. Uiteindelijk veranderen ook 26 inch wielen in de 27,5 versie maar de naam blijft onveranderd. Nu krijgt de Zaskar een extra toevoeging. LT, wat staat voor long travel. Een eenvoudige hardtail voor een betaalbaar bedrag. Gebouwd om fun mee te hebben en je technische bagage mee te vergroten.

In Corona tijden zit reizen er niet in. Geen afdalingen over rotspartijen. Geen roadgaps en ‘downhill strecke’. Dat wil echter niet zeggen dat je als biker alleen nog maar hard rechtdoor kunt rijden nu. Met een beetje creativiteit is de Corona-crisis een ideale tijd om je skills te vergroten. Om dingen te oefenen waar je voorheen niet aan toe kwam. Een wheelie, een sprong of een manual. Exact daarvoor is deze Zaskar LT in het leven geroepen. Speciaal voor mensen die voor een leuk bedrag een fiets willen waar ze technisch mee kunnen spelen. As fiets voor erbij, of als 2e shred-machien.


Als wij niet naar de bergen kunnen. Dan maken we er één.

Frame

Het zal je niet ontgaan zijn. De Zaskar heeft zijn klassieke vorm behouden. Het ‘driehoekje’ onder de zadelpen is er gewoon weer. Triple triangle design noemt GT dit. Komen we zo op terug. Waar moet een hardtail met jump-ambities aan voldoen? De fiets is relatief lang. Dit geeft meer stabiliteit. Bijvoorbeeld bij de landing. Ook heeft de fiets met 130 millimeter, meer veerweg dan gebruikelijk. De hoek van de vork is wat luier en vooral de zitbuis is steil. Zo kun je relatief makkelijk omhoog, en zo prettig mogelijk berg af.


Het hele frame is gemaakt van 6061 aluminium. Een tapered balhoofd, dikke gevormde buizen, waarbij de kabels doorheen lopen en licht gebogen staande achtervorken die vanuit de bovenbuis ‘los’ langs de zitbuis lopen. Hiermee creëert GT het kenmerkende driehoekje. Doordat de staande achtervork de zitbuis niet raakt, is er meer mogelijkheid tot vervorming. Deze flex maakt het berg af over de wortels wat meer draaglijk.
 De achtervorken zijn kort en lopen breed uit. Een 2.4 achterband is geen probleem. Een voorderailleur past niet meer. Twee bidonhouders zijn dan weer geen probleem.

Onderdelen

De Zaskar LT is op twee prijsniveaus leverbaar, waarvan deze Expert het topmodel is. €1599,- kost de fiets. Verwacht daarom geen fiets met luxe onderdelen. De schakelgroep is een mix van Sram NX en SX. 1×12 versnellingen. Ouderwets geïntegreerde bracket lagers en een stalen cassette. Niet licht, wel functioneel.

Datzelfde geldt voor de WTB velgen met Shimano naven. Alles bij deze fiets draait om ‘rijden’, niet kijken. De wielen zijn daarom standaard tubeless ready. Inclusief velglint. Even wat vloeistof in de sterke Maxxis Minion banden en je kunt vooruit. Perfecto!

 De remmen en vork zijn de twee onderdelen waarbij je merkt dat dit geen fiets is ter waarde van een middenklasse auto.


De Rockshox 35 werkt op olie en lucht. Echter zijn de instelmogelijkheden beperkt en vooral wanneer het terrein ruig is schiet de vork snel door. Het monteren van extra volume spacers verbeterde de prestaties aanzienlijk. Het experimenteren waard. GT monteert een 180(voor) en 160(achter) millimeter remschijf. Voor een fiets die ‘gravity-orientated’ is houdt dat niet echt over. Vooral ook, omdat de Shimano MT400 remmen niet enorm krachtig zijn. Wanneer de remblokken goed warm zijn geworden neemt de remkracht duidelijk toe. Echt moduleren is er helaas niet bij. Even wennen.

Rijtest

Hoe test je een long travel bike in een land wat onder de zeespiegel ligt? In een periode dat werkelijk elke track binnen onze landsgrenzen is omgetoverd tot een sahara vol stuifzand? Met de Maxxis Minion banden standaard gemonteerd, is een rondje over zo’n zandbak weinig succesvol. Dat bleek dan ook. Niet enkel omdat de rolweerstand behoorlijk hoog is. Een Minion is nu eenmaal een band die excelleert in afdalingen, op rotsachtig terrein. Niet op het strand. Toch bepaald vooral de geometrie en zithouding de snelheid. Zoals gezegd is de zitbuis steil, de bovenbuis lang en de stuurpen kort. Allemaal ingrediënten om hard bergaf te gaan en fietsend boven te komen (ook belangrijk). Op het vlakke is kracht zetten lastiger. Fietsen met de nieuwe Zaskar is enkel leuk op geaccidenteerd terrein. En dan is een rondje Hellendoorn of Amerongen al behoorlijk fun. Hiervoor hebben we speciaal voor deze fiets geaccidenteerd opgezocht. Schep mee, ambities onder de arm en graven maar. Op een kort maar krachtige trail komen alle belangrijke punten terug om de GT binnen onze landsgrenzen goed te testen. Een sprong, een steile afdaling. Scherpe bochten.


No dig, no ride. Eerst scheppen, dan rijden!

De eerste runs zijn even wennen. De lange voorkant voelt direct vertrouwd aan. Mooi! De eerste bochten gaan goed. Totdat er airtime komt. Geen probleem om de lucht in te komen. De landing doet me pijnlijk herinneren aan het feit dat ik op een hardtail zit. Amper comfort, minder grip. Het is goed zoeken naar de juiste bandenspanning en vork druk om de fiets onder controle te houden op wortel paden. Landingen wil je zeker netjes halen. Een keer ‘te kort’ komen leidt direct tot pijnlijke polsen of een smakkert over het stuur.

Qua stuurgedrag op flowende paden is de GT een heerlijke speelfiets. Hij stuurt makkelijk, voelt eenvoudig en de korte achterkant maakt het geheel lekker wendbaar. Om kosten te besparen zijn kabels rechtstreeks door het frame getrokken en is er ook geen protectie rondom de achtervork aangebracht. Op ruige passages rammelt het geheel daardoor behoorlijk. De eigen dropperpost werkt goed en biedt voldoende vrijheid.

Conclusie

Wanneer je een legendarische naam her-introduceert dan moet je absoluut met iets goeds komen. Deze Zaskar LT is leuk, heel leuk zelfs. De 130 millimeter vork is nog relatief kort. Gelukkig past er ook een 140 mm versie in. Ik ben heel benieuwd hoe zo’n fiets rijdt wanneer hij een centimeter meer veerweg heeft en een wat luxer, maar vooral lichtere afmontage mee krijgt. Ik heb er een hoop plezier mee gehad. Een fiets met achtervering maakt het zo nu en dan nog steeds makkelijker, maar zo’n onderhoudsarm gooi en smijt fiets is wel erg leuk ‘voor erbij’. Enige vraag die nog open blijft: Als dit de LT is, wanneer mogen we dan weer XC wedstrijden rijden op een Zaskar ST? We staan te trappelen. Nog niet genoeg gelezen? Een uitgebreidere rijtest vind je binnenkort in de gedrukte versie van Fiets.

De fiets is te koop in twee uitvoeringen.


GT Zaskar LT Expert
€1599

GT Zaskar LT Elite
€1199