30 april 2020 | Michael Kerkhof

Van normaal stuur naar aero cockpit, een aanrader?

Je hebt al een mooie fiets, maar eigenlijk ontbreekt er één ding aan: een geïntegreerde aero-cockpit. Wat is het verschil tussen een ‘normaal’ stuur en een complete cockpit? En is het de moeite waard om up te graden voor dat geld?

Toen ik mijn Sensa Giulia Evo Disc kocht was ik op slag verliefd. Ik had er een mooi setje carbonwielen onder laten zetten en gekozen voor een Ultegra-groepset. Een flinke smak geld, dus moest er ook ergens op bespaard worden. Het stuur was ‘de Sjaak’, want daar had ik niets aan laten veranderen. Aangezien ik destijds nog niet van plan was om wedstrijden te rijden, heeft het voor mij geen toegevoegde waarde om superaerodynamisch op een fiets te zitten. Comfort boven een paar watt winst, dacht ik een jaar geleden.

Maar niets is zo veranderlijk als een man met zijn fiets. Dagelijks speur ik naar mooie tweedehandsjes of nieuwe pareltjes, terwijl ik heus wel weet dat het niet nodig is. En daarnaast zal de vrouw des huizes nooit haar toestemming geven. Geheel terecht overigens. Daarom heb ik ervoor gekozen om mijn fiets te upgraden. Nee, geen Dura Ace in plaats van Ultegra, maar wel een nieuwe cockpit. Dat geeft mijn Sensa net wat meer cachet.

Scroll helemaal naar beneden voor een overzicht van een paar merken met aero cockpits. 

Beter, sneller en mooier

Ik koos ervoor om mijn fiets te upgraden van een aluminium Supra Comp Line-stuur (van 6061 T6 Alloy-aluminium om precies te zijn) naar een Supra Combo-cockpit. Het is een volledig geïntegreerd full carbon stuur van eigen makelarij. Het bedrijf uit Almelo heeft veel betaalbare fietsen en spullen van de eigen Supra-lijn op voorraad, maar voor deze cockpit leg je toch al gauw €499 neer (€299 als je het bij de aankoop van een Sensa direct doet). Is de upgrade het geld waard?

Disclaimer: Op de foto’s zitten de juiste spacers nog niet onder het stuur. Dat doet een beetje afbreuk aan de looks. Sensa heeft bijpassende spacers die de stevige vorm van het stuur . Die vind je hier: sensabikes.com/supra/cockpit/871/combo-spacer

Elk onderdeeltje telt op de fiets, maar een fijn stuur is toch wel essentieel om veel plezierige ritjes te willen maken. Denk bij het aanschaffen van een nieuw stuur goed na over de consequenties. Een berg oprijden kun je net zo goed doen met een ‘normaal’ stuur. Fiets je alleen maar koffierondjes op een laag tempo, dan is het – behalve de looks – niet aan te raden om zo’n investering te doen.

Kijk je op maandagochtend al uit naar de competitiewedstrijd van dinsdagavond of dat criterium in Luttewillenbroek van zaterdag? Kijk, dan is zo’n cockpit al meer iets voor jou. Zo’n aerodynamisch stuur ziet er prachtig uit, maar het moet ook functioneel zijn. Andere redenen om zo’n upgrade te doen is de stijfheid voor bijvoorbeeld sprinters, de aerodynamica of omdat de kabels mooi binnendoor weggewerkt kunnen worden. Het oog wil immers ook wat.

Als je de keuze hebt gemaakt is het tijd voor de voorpret: het uitkiezen van een stuur. Ik had al wat opties op een rij gezet en voorwerk gedaan. Bij ome Ali(express) zag ik wel wat staan voor aantrekkelijke prijzen, maar durfde ik de gok niet te wagen. Ook sturen van andere merken zagen er goed (en goed geprijsd) uit, maar uiteindelijk koos ik er toch voor om bij Supra te blijven. Als zo’n beetje alles al van één merk is, moet een stuur ook van dat merk zijn, vind ik.

Maat bepalen

Op de site van Sensa stuitte ik op de cockpit van Combo. Je hebt de keuze uit vijf verschillende maten: S, M, L, XL en XXL. Daarbij variëren de maten van de stuurpen tussen de 90 en 130 millimeter en valt de breedte tussen de 40 en 44 centimeter. Ik koos voor de optie 100/42.

 
Van oud naar nieuw. 

Daarbij gebruikte ik de klassieke meetmethode: het stuur is ongeveer even breed als de breedte van je schouders. Door van beide schouders het ‘dak’ te meten (het stuk bot), kom je uit op de schouderbreedte. Ik kwam uit op ongeveer 40 centimeter, maar wilde geen mini-stuurtje á la Jan-Willem van Schip, dus ging ik voor een maatje extra: maat M. Daarna is het tijd om het stuur te vervangen en als finishing touch de HideMyBell onder het stuur te monteren. Ook belangrijk, want mijn oude bel was alleen voor ronde sturen geschikt. Nieuw stuurlintje erop en klaar is Kees. Het is misschien wat makkelijk opgeschreven, maar zo’n klusje kost altijd even wat tijd.

Eigenlijk wil je met zo’n stuur alleen maar in de beugel zitten en gas geven.

Na het stuur erop te hebben gezet was het tijd om de verschillen te ontdekken. Het voelde in eerste instantie wat onwennig aan, want het stuur was een stuk kleiner. Daarnaast merk ik dat ik veel meer in racepositie zit dan voorheen. Even wennen, maar het bevalt mij wel.

Eigenlijk wil je met zo’n stuur alleen maar in de beugel zitten en gas geven. Hoewel ik geen spacers heb weggehaald (de juiste spacers moeten er nog even onder, maar dat maakt voor de hoogte niet uit), heb ik wel echt het idee dat ik dieper zit. Wellicht is het iets mentaals, want ik had mijzelf voorgehouden dat ik ‘nu echt niet meer rustig mag rijden’. Achter één ding ben ik dus wel gekomen: voor de moraal doet zo’n verandering inderdaad al heel veel.



Op een grijze variant van de Giulia Evo Disc staat het ook mooi.

Is het dan helemaal niet meer mogelijk om met je handen los op het stuur te rijden? Natuurlijk wel, je hoeft niet per se in de beugels te zitten. Vooral voor mensen met grote handen is het fijn dat het stuur bovenop breed en plat is. Nadeel is dat het niet de bedoeling is om hier overheen een stuurlint te monteren, waardoor je onder warme omstandigheden wellicht met je zweterige handen minder grip hebt. Je mist dus ook wat demping. In dat opzicht is een ‘normaal’ stuur met dito (verder doorlopend) stuurlint een betere optie. Een stuurlint helemaal doortrekken over een aerostuur is dus mogelijk, maar dan is het nog de vraag of het stuur nog wel zo door de wind ‘snijdt’. Gaat het aerodynamische voordeel dan niet weg?

Gewicht

Een ander bijkomend voordeel is het gewicht, al is dat wel minimaal. Mijn vorige stuuropzet van de Supra Speed Line woog 295 gram (stuur) + 109 gram (stuurpen) = 404 gram in totaal. De Supra Combo Cockpit is goed voor een totaalgewicht van 347 gram. Voor de gewichtsfetisjisten een mooi gegeven, maar eigenlijk stelt het natuurlijk weinig voor.

Hoe rijdt het?

De eerste ritten waren wat onwennig. Het voelde zelfs een beetje alsof ik een nieuwe fiets had; zo belangrijk kan een stuur voor je gevoel dus zijn. Onbewust heb ik mijn fietspositie ietwat veranderd van ‘op het stuur’ naar ‘in de beugel’ en merk ik ook dat mijn herstelritten iets sneller gaan. Dat komt niet alleen door mijn houding, maar juist grotendeels door iets mentaals. Een nieuw setje wielen, schoenen of dus een nieuw stuur doet veel met de moraal. Ik heb meer zin om de fiets op te stappen, en dat is een goed teken. Wellicht ebt dat de komende maanden wel weg, maar elke keer als ik nu naar mijn fiets kijk ben ik weer even verliefd en heb ik héél erg de behoefte om een stukje te rijden.

Sensa
Zo was het…

Mentaal valt het dus wat mij betreft aan te raden, maar ook qua gevoel vind ik dat er in positief opzicht veel is veranderd. Ik durf bochten iets scherper aan te snijden en heb meer vertrouwen gekregen in mijn beperkte stuurmanskunsten. Daarnaast is aanzetten voor een sprintje echt een must in elke training. Het voelt zo lekker om volle bak een heuvel of viaduct aan te vallen. De stijfheid van het stuur speelt hierbij een heel grote rol. Dat is echt een groot verschil met mijn vorige stuur(pen)combinatie.

Kortom: qua gevoel, looks en stijfheid is het een geweldige upgrade. Voor gewichtsbesparing hoef je het niet per sé te doen, maar verder valt het zeker aan te raden. Wil je aerodynamischer op de fiets zitten en twijfel je om daarvoor een aerostuur aan te schaffen? Probeer eerst wat spacers weg te halen en kijk of dat bevalt. Voor alle eerdergenoemde redenen (looks, stijfheid en vooral motivatie) zie ik geen reden om het niét te nemen. Oké, misschien de prijs dan.. Ik ben zeer tevreden!


En zo is het nu!

Update: nu mét bijpassende spacers.


Overzicht
Bijna elk merk heeft wel een Fully Integrated-stuur. Heb je een bijvoorbeeld een Cervélo, Merida, Giant of Canyon? Kijk dan even op de site van jouw merk en check wat voor opties ze hebben. Hoe bekender het merk, des te meer keuze. Klik hieronder op de naam om naar een overzichtspagina van het merk te gaan.

3T
Bianchi
Canyon
Cervélo
Cube
Deda
FSA
Giant
Merida
Ritchey
Scott
Sensa
Shimano

Gerelateerd

Michael Kerkhof

Schrijft over alles wat met wielrennen en fietsen te maken heeft. Houdt van mooie brilletjes, helmen en schoenen. Favoriete koers: Parijs-Roubaix, maar vindt het ook prima om naar de Ronde van Guangxi te kijken.

Strava: https://www.strava.com/athletes/3104717

Meer artikelen van Michael Kerkhof

7 reacties op “Van normaal stuur naar aero cockpit, een aanrader?

  • @Kreutel en @Nuitkor, dat moest nog gedaan worden. Ik heb in het artikel een disclaimer gezet, dan is dat duidelijk. @Jan-Jaap Bol. Bedankt! Wat zo’n kleine verandering al niet met je doet, hè? 🙂

  • Herkenbaar verhaal! Ben zelf omwille van het prijsverschil voor een stuur van Thor gegaan (de Viper), deze sluit ook mooier aan op de originele vorm spacers (foto’s staan in het Sensa topic op het forum). Mijn ervaringen zijn wel hetzelfde ik pak m’n Guilia met nog meer plezier uit de schuur voor een rondje en heb ook het idee dat ik sneller moet;).
    Prachtige fiets heb je trouwens!

Geef een reactie

Inloggen