Met de meest lijpe introductievideo ever kondigt het Duitse YT hun eerste trailbike aan. Want waar YT normaal hoort bij Red Bull Rampage, de wereldbeker downhill of alles wat halsbrekend is, richt het merk zich na een E-bike nu langzaam meer en meer op de strava-racer. De Izzo is hier.

Scherpe strakke lijnen. In één streep loopt de bovenbuis diagonaal door richting de staande achtervork. Het silhouet doet me direct denken aan de Mondraker F-Podium. Echter is deze fiets uitgerust met 130 millimeter vering voor én achter. Een progressieve trail bike. 29 inch wielen, carbon frame en met slechts 12 kilo voor het topmodel ‘gewoon’ heel licht. En met zo’n gewicht is 130 millimeter totaal geen nadeel meer. Een stel snelle banden eronder en de Izzo kan weleens een hele rap utrechtse-heuvelrug-killer worden.

Geometrie

YT verkoopt – net als diverse andere Duitse merken – enkel online. Direct richting de consument. Het enigszins eigenaardige merk vaart zijn eigen koers en bereikt daarmee zijn eigen doelgroep. De geometrie die daarbij hoort, wijkt niet veel af van gemiddeld. Stack en reach zijn ‘gewoon lang’, zeker niet extreem. De steile hoek van de zitbuis en enigszins luie balhoofdbuis beloven een prettige klim en feest berg af. Prettig is dat de balhoofdbuis niet te ver doorgroeit. Zo kunnen lange rijders ook nog enigszins sportief rijden.

Inzetbereik

De Izzo past perfect in de steeds groter wordende groep trail bikes. Allround mountainbikes waar je alle kanten mee op kan. Boost je vork met een centimeter extra veerweg en alle alpencols zijn leuk. Verwissel de banden voor een set supersofts en zelfs in het losse zand van Nederland vermaak je jezelf best.

Alle lagers zijn dubbel afgedicht en kabelvoering is zo eenvoudig mogelijk gemaakt om onderhoud te minimaliseren. Dat de achterdemper blokkeerbaar is vanaf het stuur zegt genoeg over de snelheid wens van het merk bij deze fiets. De achtervorken zijn dusdanig breed dat banden tot 2.5 inch geen probleem vormen. Een dropperpost is -natuurlijk- standaard.

De 12 kilo wegende ‘Launch Edition’ kost je €6499,- Prijzig, maar daarvoor krijg je wel een Sram X01 AXS afmontage, net als draadloze AXS dropperpost en Fox Factory dempers. Ow, en ze brengen hem thuis, in de doos. Corona Proof op de stoep!

Voor €5299,- besteld je de Pro Race, een Pro kost je €3899,- Het instapmodel, de comp kost net geen €3000,-. In dat geval krijg je hetzelfde carbon frame. Aangekleed met een Fox Rhythm vork, Sram NX schakel spul en een eigen YT zadelpen. Wielen zijn van DT-Swiss. lekker!

Meer informatie via: yt-industries.com