10 april 2020 | Edwin Haan

Bijzondere nieuwe wielen van Corima: MCC DX, full carbon voor schijfremmen

Met twaalf verlijmde carbon spaken en een gewicht van slechts 1425 gram levert Corima een nieuw en bijzonder wielsetje voor schijfremmen af. De wielen gaan verkocht worden onder de naam Corima MCC DX en komen er in zowel een tube- als een tubeless ready uitvoering. De tubes versie weegt zelfs maar 1340 gram.

De wielen worden met de hand gemaakt in Frankrijk, iets waar Corima al 30 jaar ervaring mee heeft. Al in 2010 maakten ze in de Drome hun eerste MCC wielen. Full carbon naaf, spaken en velg, toen al vooruitstrevend. In 2012 won Vino er een gouden medaille mee tijdens de spelen in Londen.

Aan de nieuwe wielen is drie jaar gewerkt, met als doel: de perfecte full carbon wielset voor schijfremmen ontwikkelen. Van lichtgewicht, tot stijfheid en van aerodynamische eigenschappen tot optimale controle. Prachtige doelen, volgens Corima zijn ze allemaal behaald. We hebben er nog niet mee kunnen rijden, dus dat moeten we eerst nog maar eens zien. Licht en fraai zijn ze in ieder geval zeker!

Carbon Aero spaken

De vorm van de wielen is aangepast om de airdrag te verminderen. Uit hun testen kwam als resultaat 9% minder drag op het voorwiel en 18% op het achterwiel (vergeleken met de 2019 versie). De wielen zijn gemaakt met 12 carbon spaken, die per paar geplaatst zijn. Dat scheelt veel luchtweerstand bij schuine wind én zorgt voor meer controle bij het sturen. Dat klinkt logisch. De gelijke plaatsing van 6 ankerpunten in de velg draagt bij aan een uniforme verdeling van het gewicht. Het zorgt slechts voor een klein beetje extra gewicht waardoor je met de  wielen makkelijk kunt accelereren en klimmen.

Double Torque techniek

Corima’s D2T systeem op het achterwiel tegen helpt het grootste probleem bij full carbon naven in combinatie met schijfremmen. Verdraaiing door torsiekrachten tijdens remmen en optrekken. Aan de kant van de schijfrem komen veel meer krachten op de naaf dan aan de andere kant, iets dat je met velgremmen natuurlijk niet hebt. Bij het voorwiel speelt dit alleen bij het remmen. De Y-vormige carbon verbindingen waar twee spaken in samenkomen zijn sterk genoeg om al die krachten aan te kunnen.

Torsiebox

Dat de wielen zo stijf zijn is volgens Corima vooral te danken aan de torsiebox. Alle wielen van het merk zijn gevuld met ‘structural foam’ en horizontal gelegde UD carbon vezels. Zo maken ze van de velg eigenlijk een torsiebox, die vervormen tegengaat. Dit concept patenteerden ze al in de jaren ’90. Het spul zorgt naast extra stijfheid ook nog eens met het dempen van vibraties en geluid. Extra comfort dus.

Specs

De wielen zijn er in deze uitvoeringen:

  • MCC DX 32mm hoog tubes: 1295 gram, 3299 euro
  • MCC DX 32 mm hoog tubeless ready: 1425 gram, 3649 euro
  • MCC DX 47mm hoog tubes: 1340 gram, 3399 euro
  • MCC DX 47mm hoog tubeless ready: 1550 gram, 3749 euro

Meer info: corima.com/road/mcc-dx.html

 

Gerelateerd

Edwin Haan

Hoofdredacteur bij Fiets. Rijdt op alles met twee wielen. Wielrennen, gravelracen, crossen, mountainbiken en zelfs een voorzichtig downhill dagje komt wel eens voor. Vooral geïnteresseerd in techniek en gadgets. Favoriete grote ronde, de Giro. Favoriete klassieker, Parijs-Roubaix, ondanks een grote weerstand tegen het zelf fietsen op kasseien.

Strava: http://www.strava.com/athletes/1304841

Meer artikelen van Edwin Haan

Geef een reactie

Inloggen