Meer dan 20 jaar geleden schudde de Giant TCR (Total Compact Road) de racewereld wakker met zijn toen revolutionaire geometrie en constructie. De compacte geometrie was zo extreem dat de TCR aanvankelijk A. niet in de smaak viel en B. niet eens toegelaten werd in de koers. Maar dat veranderde en zie: bijna elke fiets op de markt is een compact frame. Met dank aan renners als Jalabert en Beloki (zoek die maar eens op youtube).
Als een dief in de nacht
Het 2021 TCR-frame is nu in zijn negende versie met deze update. Wel een beetje ‘als een dief in de nacht’. De oorspronkelijke intro was in Taiwan gepland maar ja… De renners van CCC rijden ook al met de nieuweling, maar ja renners… En toch is de fiets er nu; nou ja, hij wordt binnenkort leverbaar in de Benelux. Net als veel andere merken heeft Giant gekeken naar geoptimaliseerde aerodynamica, maar de TCR blijft nog steeds hun allround racefiets. Er is een nieuwe vorm van de onderbuis die breder is en nu afgerond is aan de voorkant. De vork is ook iets veranderd, maar over het algemeen is de hele fiets vooral licht aangepast en verder geperfectioneerd.
6,75 kilo
Hoe is dat zichtbaar: de nieuwe TCR is tegelijk slanker en ‘hoekiger’: de achterzijde is vrij gladjes, de onderbuis en de balhoofdbuis lijken wel vierhoekig. We hebben de meest luxe versie kunnen wegen: een M/L weegt zonder pedalen maar inclusief twee bidonhouders 6,75 kilo. En dat is de SL met SRAM Red eTap Disc, Cadex wielen en banden en Giant Connect delen. De leiding van de voorrem loopt nog gewoon buitenlangs -gelukkig!- en we moeten wel al even melden dat het duurste frame ook alleen maar ‘E’ ready is.
ISP
Even wat punten op een rijtje: 765 gram voor een los TCR Advanced SL Disc frame (maat M). De SL heeft een I(ntegrated)S(eat)P(ost). Een zogenaamd Truncated ellipse’ tube profiel zorgt voor een betere aerodynamica en dus 34 seconden sneller dan de ‘oude’ TCR(over 40km met 200 watt). Banden tot 32mm passen in de schijfrem uitvoering, 28 mm voor de velgrem versie -ja, er zal nog steeds een velgremversie zijn; zelfs op de SL, Advanced Pro en Advanced frames. De Advanced Pro Disc en Advanced Disc frames krijgen ook een update. In FIETS 6 een eerste test. Prijzen zijn nog niet bekend…
Er is een reactie
@kaaschef en @tomtom. De opmerking over de extern lopende remleiding is een soort ’trigger’… Heel veel 2020 racer hebben alles intern en ook nog eens door het stuur en de stuurpen. Mooi, clean en Aero. Alleen: het is een ramp als je iets moet vervangen of aanpassen. En inderdaad, hydr’ leidingen vervang je eigenlijk nooit, maar een balhoofdlager dan weer wel. Of een spacer van onder naar boven. Alles kan en elk merk heeft daar wel een oplossing voor. Alleen: het vervangen of aanpassen kost heeel veeeel tijd. Bij een standaard pen is het: losdraaien, pen eraf, vork er uit schuiven en al bijna klaar. Als alles intern loopt ben je meer tijd kwijt. Laat je dit doen dan kost dat je zo een uur extra arbeidsloon bijvoorbeeld. En zelf doen kan prima -maar dan moet je wel weten wat je doet. Inderdaad: aero en binnendoor is super mooi, maar het komt ook met nadelen…. En verder ben ik blij dat Giant niet de afdekkapjes van de Defy heeft gebruikt; mini schroefjes en alles lekker binnenin… oef…
Een remkabel buitenlangs is dus een pluspunt? (erg) vreemd…..want hoewel eenmalig vast wat lastig wel veel fraaier (en aerodynamischer). Hoe vaak vervangt de gemiddelde fietser zijn hydraulische remkabels? Als het 1 x in de 5 jaar is lijkt me dat al behoorlijk veel. Kortom; lijkt me bepaald geen pluspunt (zeker niet t.o.v. de concurrentie)!
Dat is nog het oude model, bij dit nieuwe model gaat die binnendoor.
Deze TCR lijkt het perfecte nieuwe model: alles behouden dat goed was en een paar kleine aanpassingen. Met name de ruimte voor 32mm is een mooie vooruitgang.
Menno, In de review van de nieuwe TCR advanced 2 disc KOM van 6 April geef je een opmerking en minnetje voor de remkabel buitenlangs. Bij deze review prijs je dat juist? Hoe zit dat nu?