Vroeger dacht je als fietser bij de letter C direct aan Campagnolo, maar nu….. We hebben op 20 maart een bericht
geplaatst met een aantal vragen & antwoorden van Intersens, de fabrikant van Sensa fietsen. We waren benieuwd wat de hele coronacrisis op dit moment voor het bedrijf uit Almelo te betekenen heeft. Veel van de antwoorden gaan natuurlijk op voor de situatie in de hele fietsbranche. We kregen vandaag ook een antwoord van de marketing coördinator van Canyon, Niels Amsterdam.
1. Hoeveel fietsen produceren jullie in een normale week?
De Canyon Factory in Koblenz is opgezet om 450 fietsen per dag te produceren. Dit is afhankelijk van de vraag en wordt afgestemd per jaar, kwartaal, maand of zelfs per dag.
2. Is dat de afgelopen week afgenomen?
Met de huidige coronasituatie, wat enorme invloed heeft op het dagelijks leven van iedereen, zijn wij nu wat meer op korte termijn de productie aan het afstemmen op de vraag. We doen er alles aan om deze aantallen te halen binnen de gezondheid en beschikbaarheid van onze medewerkers in de fabriek.
3. Krijgen jullie voldoende (onder)delen binnen?
Zoals ieder ander fietsmerk zijn we afhankelijk van onze leveranciers voor onderdelen op de fietsen. Maar gelukkig kunnen we ondanks de situatie onze productie gewoon voortzetten.
4. Wat is de voorraad die nu ‘in stock’ is?
Aangezien dit wisselt van dag tot dag kan ik hier niet een eenduidig antwoord op geven. Maar van de meeste modellen hebben we momenteel een goede buffer ‘in stock’ bikes, of is een productiebatch gepland. Niet in iedere maat of kleur maar momenteel voldoende naar onze mening.
5. Wat kunnen de bottlenecks worden?
Gelukkig is ons business model goed ingericht om nog steeds een Canyon aan te schaffen vanuit je luie stoel, zoals gewoonlijk. Maar de service die we normaal verlenen binnen Nederland gaat nu allemaal even met een omweg. Bijna alle medewerkers werken vanuit thuis omdat het service center is gesloten. De werkplaats is gedeeltelijk in werking dus indien je je fiets naar ons opstuurt, kan hij gewoon die geplande servicebeurt of frame ombouw krijgen. Maar langskomen zit er even niet in. Het duurt dus iets langer dan mensen van ons gewend zijn, maar we doen er alles aan om de service op het hoogste niveau te houden.
6. Zie je een verschuiving in vraag? M.a.w: andere modellen, lagere of juist hogere prijzen
Mensen kiezen iets vaker voor de modellen die nu in voorraad zijn zodat ze de fiets zo snel mogelijk in huis hebben. Dit zal waarschijnlijk wel iets te maken hebben met dat men graag nu lekker wil bewegen en even ontsnappen aan het binnen zitten.
Er is een reactie
@estorino. Het was geen persverklaring -maar we wilden in deze niet al te florissante tijden geen Sven Kockelman ‘spelen’…. En we gaan het zien of het businessmodel van Canyon bestand is tegen dit virus. We waren ook wel benieuwd wat de invloed zou zijn als de grens tussen Dld en Nl echt dicht was gegaan. Maar die vlieger ging niet op. Met een beetje geluk (en wijsheid) kun je dit stukje (en dat van Sensa) over niet al te lange tijd als ‘niet geschreven’ beschouwen. Zonder al te belerend te zijn: we mogen blij zijn dat we nog kunnen fietsen
Was dit vraag en antwoord? Het leest meer als een persverklaring, wat een nietszeggende antwoorden zeg. Iets meer doorvragen was wel leuk geweest. Neem nou: “Gelukkig is ons business model goed ingericht om nog steeds een Canyon aan te schaffen vanuit je luie stoel, zoals gewoonlijk.”