3 april 2020 | Rob Meeuwessen

How To: de ultieme gereedschapskist

Mooi gereedschap. Glimmend geanodiseerd en sleutels met precisie passing. Kwaliteitsproducten om mee te sleutelen maken elke klus makkelijker en bovenal leuker. Wanneer je dat gereedschap dan ook nog eens altijd makkelijk kan terugvinden wordt het helemaal mooi. Als fiets-redacteur reizen we van hot naar her en testen overal en nergens. Goed gereedschap daarbij is essentieel. Hoogste tijd om de ultieme gereedschapskist te bouwen.

Na een jaar lang met een druppel kwijl uit de mondhoek inspiratie opgedaan te hebben op de instagram pagina van #toolboxwars is het mijn beurt. Ik wil een koffer waar alles in zit wat ik onderweg nodig kan hebben. Van lagerpers tot hydraulische remmen monteren. Alles moet ik ‘on the go’ kunnen doen. Mooi denk ik. Koffer bestellen, tools er in en klaar. Al snel blijken de maten waaraan mijn koffer moet voldoen nét niet standaard te zijn. De enige oplossing: Volledig maatwerk. Hieronder neem ik je stap voor stap mee tijdens de bouw van deze uit de klauwen gelopen trukendoos. Later kun je van al het gebruikte gereedschap mijn gebruikerservaringen verwachten.

Wanneer je doelbewust aan het verdwalen bent in de wereld van op maat gemaakte toolboxen dan valt het op dat de waterdichte kisten van Pelican nagenoeg altijd de basis vormen van een stukje ongekende huisvlijt. Pelican maakt een heel scala aan maten en boxen met én zonder wieltjes. Ik wil mijn koffer makkelijk in de auto kwijt kunnen en daar is de ruimte helaas beperkt. Zo’n hardcase valt daarom af. Als alternatief kom ik uit bij een flightcase. Zo’n gevaarte waarmee ze normaal spullen van bands of dj’s vervoeren. Zonder wieltjes, maar volledig op maat. Bij het Nederlandse Casebuilder maken ze alles op maat. Precies zoals jij het wilt. Ben je handig dan knutsel je het zelf in elkaar. Heb je daar geen zin in, dan word de box (tegen flinke meerprijs) compleet bij je afgeleverd.

Ik kies ervoor om de box zelf te bouwen, vooral omdat er zo nog meer mogelijkheden blijven om hem te personaliseren. Om de maten te bepalen meet ik de beschikbare ruimte in mijn auto op. Hierna leg ik al het gereedschap uit op het foam waarin deze moeten worden verwerkt om te kijken hoe ver ik kan gaan.

Online stel ik de box samen en een kleine week later wordt er een flinke doos geleverd. Kant en klaar op maat gezaagd, inclusief nette ‘Ikea-achtige’ beschrijving, bijbehorende boortjes en een hele zak blindklinknagels. Dit wordt nog wat!

Door middel van bijna tweehonderd blindklinknagels blijft het gevaarte bijeen. Sommige gaten zijn voorgeboord. De meeste moet je echter zelf nog boren. Fraai werk! (Note, dit artikel is niet gesponsord door casebuilder). Benodigd gereedschap: schroefboormachine, blindklinktang en aftekengereedschap.

Hierna nog de accessoires er aan vast knutselen en de basis is klaar.

De basis zit vrij rap in elkaar. Nu is het tijd om los te gaan. Ik wil vier lagen gereedschap kwijt kunnen, terwijl er maar ruimte is voor 3 foam lagen. Ik wil dit oplossen door een 4e laag in de deksel te maken welke neer te klappen is. Hiervoor gebruik ik een plaat plexiglas van de bouwmarkt.

Aluminium strips aan de bovenzijde geven de plaat stevigheid. Twee hoekstrips aan beide kanten geven houvast om een sluiting te maken die voorkomt dat de plaat ongewenst naar beneden valt.

Op de plaat komt gereedschap te hangen wat ik vaak nodig heb. Inbussleutels vooral. Door gebruik te maken van magneten zijn deze sleutels erg makkelijk te bereiken en terug te hangen. Ik gebruik eerst kleine magneetjes welke ik met magneetlijm vast kleef op de plexiglasplaat. Geen goed huwelijk. Magneten met schroefdraad blijken de uitkomst. Het zwaardere gereedschap zit vast met klemmetjes.

Interieur

Nu de koffer compleet is wordt het tijd om al het gereedschap een plekje te geven. Veel gebruikte tools direct bereikbaar. Minder vaak voorkomende spullen als een hamer of pers onderin. Door gebruik te maken van gelaagd foam is het zeer eenvoudig alle spullen netjes op te bergen. Dit foam is onder andere verkrijgbaar van Kaizenfoam en shadowfoam. (schrik niet van de prijs)

Snij eerst al het foam op maat. Gebruik hiervoor een groot scherp mes. Leg hierna het gereedschap uit zoals je het wilt hebben. Met een potlood of stift kun je vervolgens alle contouren overtrekken. Snij de contouren uit. Doe dit een stuk dieper dan het gereedschap zelf is. Na het uitsnijden kun je het foam makkelijk uitnemen.

Snij de benodigde hoogte af en plaats het resterende stuk weer terug in de plaat foam. Zo heb je precies de juiste diepte en ziet alles er mooi afgewerkt uit. Door één kant lager in te snijden kun je gereedschap makkelijk uit pakken zonder lelijke inkepingen te hoeven maken. Neem voor het snijden de tijd. Het eindresultaat is vele malen mooier wanneer je dit rustig doet.

 


Een opbergbakje in de onderste biedt ruimte voor demper onderdelen en tubeless ventielen.


Ledverlichting rondom de deksel maken sleutelen in het donker een stuk makkelijker. Oké, het wordt wel een beetje over de top nu.


Een simpel koord voorkomt dat de plaat te ver doorbuigt.


Zo haal je de bovenste laag er makkelijk uit.

Is het geen juweeltje?

En dan nog even dé reden waarom de koffer maatwerk is geworden. Fietsen sleutelen ‘on the go’ is nog nooit zo leuk geweest.

Totaalkosten gereedschapskoffer
Toolbox (Casebuilder): €175,-
Inlegfoam (Kaizenfoam) €75,-
Plexiglas Plaat inclusief slot (Karwei & Hornbach) €35,-
Koort (Karwei) €8
Ledverlichting (Ledstripkoning) €15,-
Magneten (supermagnete.de) € 26,-
RVS beugels (romijn.nl) € 10,-
Kunststof opbergbox (Xenox) €5,-

Complete (lege) toolbox € 348,-

Conclusie

Na bijna drie maanden gebruik kan ik alleen maar beamen hoe prettig het is wanneer je tools altijd geordend zijn en binnen no-time terug te vinden. Ook zie je het direct wanneer er een tool mist. Met name het foam is dus een regelrechte aanrader. Ook om je huidige gereedschapslade mee te ordenen. Ben je zelf niet heel handig dan zijn er zelfs bedrijven die dit voor je doen. Oké, ik moet bekennen, het geheel is een beetje uit de hand gelopen waardoor ook de kosten behoorlijk hoog zijn. Natuurlijk is een vergelijkbaar resultaat ook haalbaar wanneer je betaalbaardere materialen kiest. Denk aan een kant en klare box van de bouwmarkt zonder fancy plexiglas platen en onnodige ledverlichting. Ook is er foam beschikbaar dat een schijntje kost van het hier gebruikten materiaal

De koffer is gevuld met bijna alle gereedschappen die je nodig hebt om een volledige fiets op te bouwen of te onderhouden. En dat doe ik er dan ook mee. Mijn bevindingen met de diverse tools deel ik de komende weken met je.

Gerelateerd

Rob Meeuwessen

Rob heeft een grote voorliefde voor offroad rijden. Op zowel de mtb als op de crosser. Hij test bikes en spullen en loopt bij voorkeur zoveel mogelijk bijzondere evenementen af. Even op en neer naar Engeland voor 2,5 uur gravelrijden is voor Rob geen probleem....kijk, dan ben je een echte liefhebber.

Strava: https://www.strava.com/athletes/4562872

Meer artikelen van Rob Meeuwessen

Één reactie op “How To: de ultieme gereedschapskist

  • Gereedschapskoffer fijn artikel!! Koffer zou je ook kunnen bouwen van aluminium fotokoffer, zoals sommigen misschien bezitten. Dan ben je al een stuk op weg. Heb je alleen kosten foam en gereedschap, evt. led-strip (handig idee!)
    Bespreking goed fietsgereedschap zou meer aandacht kunnen krijgen!

Geef een reactie

Inloggen