1 april 2020 | Michael Kerkhof

Hoe blijf jij actief tijdens de coronaquarantaine?

In Nederland zitten we al in de derde week van de ‘slimme lockdown’. We mogen gelukkig nog naar buiten en dat blijft voorlopig ook zo, als we ons maar aan de regels houden. Fiets dus alleen of maximaal met één (fiets)vriend. In een groep fietsen zit er voorlopig niet in, dus doe dat ook niet. Hoe blijf je ondanks dat fit en gemotiveerd?

Ik heb de laatste weken nog nooit zoveel sporters gezien. Hardloopwinkels doen geweldige zaken doordat onder andere alle voetballers naar een alternatief zoeken om fit te blijven. Ook fietsenfabrikanten hebben het druk, al loopt dat soms wel wat vertraging op. Buitensporten is dus nog mogelijk, dus profiteer en doe dat! Er zijn echter wel spelregels. Fiets solo en anders niet meer dan met twee personen. Twee weken geleden kwam ik nog hele fietsgroepen tegen, afgelopen weekend was dat gelukkig al een stuk beter.

In België zijn de regels strikter en ook een beetje onduidelijk. Er wordt aangeraden om niet meer dan 50 kilometer te fietsen, of in ieder geval dicht bij huis te blijven. Rondjes fietsen dus, al is dat niet voor iedereen weggelegd. Daarom zoeken veel liefhebbers het op virtuele fietsplatforms als Zwift. Thomas De Gendt bijvoorbeeld, die zelfs uit een wedstrijd werd geknikkerd omdat hij te hoge waardes trapte. Hij kreeg de melding dat hij ‘ofwel zijn roeping als prof heeft gemist, ofwel zijn instellingen verkeerd heeft staan’. Toch leuk om te krijgen als prof.

Over Zwift hebben we al genoeg geschreven. Hoewel buiten het zonnetje al wekenlang volop schijnt, is Zwift een prima alternatief om binnen actief te blijven. Heb jij of een van je huisgenoten bijvoorbeeld milde klachten? Dan mag je niet naar buiten. Zwift biedt dan uitkomst. Een voordeel: je krijgt 25 kilometer ‘gratis’ en anders moet je een abonnement van €15 per maand afsluiten.

Basisconditie

Het heeft op dit moment geen zin om keihard te trainen. “Ik houd op dit moment mijn basisconditie bij”, vertelde Anna van der Breggen onlangs aan de NOS. Zij weet – net als de rest van de wereld – niet wanneer de crisis ophoudt, dus ook niet wanneer het startsein op groen gaat. Werk dus rustige trainingen af en doe veel krachtoefeningen. Zie deze periode eigenlijk als een verlengde van de winterperiode. Bouw een hindernissenparcours in de tuin, doe net wat meer ‘planken’ dan normaal en zak af en toe door de knieën. Wil je krachttraining op de fiets uitvoeren? Check dan dit artikel.

Voeding

Het is heel verleidelijk om deze tijd even helemaal niet op je voeding te letten. Dat mag, maar niet te lang. Ongetwijfeld vliegen de kilo’s er nu aan, ondanks dat je bezig blijft. Het thuiswerken en verplicht binnenzitten doet je echter meer ‘snaaien’ dan normaal. Eet gezond! Overdag zou je gewoon ‘mager’ kunnen eten, dan is het ’s avonds echt niet erg om een snack te nuttigen. Of plan het zo in dat je van maandag tot en met vrijdag op je voeding let, maar in het weekend – als er meestal ook een lange training op het programma staat – je een vrijbrief hebt om lekker te eten. De boog moet niet altijd gespannen staan, maar let er wel een beetje op.

Misschien helpt het ook om vooruit te plannen. We weten nog weinig over het virus, maar één ding weten we wel: ooit wordt het beter. Of dat nu over enkele maanden is of over een jaar: er komt een dag dat we weer alles mogen doen. Zoek alvast naar leuke doelen. Hoe blijf je gemotiveerd in tijden van corona? Onlangs schreef ik er al een stukje over.

Fietsen met zijn drieën zit er voorlopig niet in

TV tips

Eigenlijk is dit de tijd van de voorjaarsklassiekers. Zoals bekend gaan ze niet door, maar desalniettemin is er op elke wedstrijddag ‘gewoon’  een wedstrijd te zien. Heb je zondag bijvoorbeeld gekeken naar de legendarische waaiereditie van Gent-Wevelgem 2015? Om 14.30 uur zat ik er helemaal klaar voor. Het was bijna twee uur genieten geblazen van een prachtige koers. De komende klassiekers zal Sporza ook live uitzenden, en ook Eurosport en de NOS volgen dat voorbeeld. Er is dus genoeg moois op televisie te zien.

Dinsdagavond zond Sporza een prachtige docu over Stig Broeckx uit. De renner van Lotto-Soudal kwam in 2016 zwaar ten val in de Ronde van België en lag maanden in coma. Broeckx zou nooit meer wakker worden, lopen, fietsen en praten, maar de Belg doet het allemaal. Een wonderbaarlijk verhaal. ‘De Stig’ is echt een aanrader om terug te kijken (zoek maar op één, dinsdagavond 21.25 uur).

Mountainbiken

Tot slot: het wordt prachtig fietsweer. We begrijpen het dat je eropuit wil trekken, maar leef wel de regels na. Zo wordt er geadviseerd om als ongetrainde mountainbiker niét het mountainbikeparcours op te gaan. Het is er al erg druk en valpartijen liggen voor ongetrainde gebruikers op de loer. Het ziekenhuispersoneel heeft het al druk genoeg en de plaatsen op de IC’s zijn schaars, dus wees verstandig!

Fietsen mag, maar wel solo!

Hoe kom jij de coronacrisis door? Fiets jij nog buiten, of alleen nog maar binnen? Of wissel je het allebei af? Laat het ons weten!

Hoe blijf jij actief?

Bekijk resultaten

Laden ... Laden ...

Gerelateerd

Michael Kerkhof

Schrijft over alles wat met wielrennen en fietsen te maken heeft. Houdt van mooie brilletjes, helmen en schoenen. Favoriete koers: Parijs-Roubaix, maar vindt het ook prima om naar de Ronde van Guangxi te kijken.

Strava: https://www.strava.com/athletes/3104717

Meer artikelen van Michael Kerkhof

Één reactie op “Hoe blijf jij actief tijdens de coronaquarantaine?

  • Prachtig natuurlijk die toename in het fietsen, echter… een negaieve bijkomstigheid die ik al een aantal dagen waarneem is de enorme toename van fietsers die zonder helm rijden ! Na langdurige en uiteindelijke succesvolle acties vanuit NTFU en KNWU waardoor dit eigenlijk vrijwel niet meer voorkwam vindt ik dit een zorgwekkende ontwikkeling !!

Geef een reactie

Inloggen