22 maart 2020 | Rob Meeuwessen

Getest: Trek Rail 9.8

Zetten we vijf racefietsen van diverse merken op een rijtje dan lijken ze allemaal op elkaar. De verschillen zijn klein en de ideale geometrie is inmiddels wel uitgekristalliseerd. Zo ver is het in de E-bike business nog helemaal niet. Had Trek eerst de Powerfly, een aluminium uit de kluiten gewassen gevechtsvoertuig met plus banden en lange geometrie. Nu is er de Rail. Carbon, grote wielen en een heel stuk beter beheersbaar.

Kort nadat Bosch en Shimano beide een nieuw motorsysteem met geïntegreerde accu en kleiner motorblok tonen aan de wereld schieten de nieuwe e-bikes als paddenstoelen uit de grond. Aan de ene kant lichte fietsen met beperkte capaciteit zoals de Specialized Levo SL. Aan de andere kant modellen met range-extenders of de mogelijkheid een volledige extra accu te monteren zoals bijvoorbeeld deze Norco.

De Rail is wat dat betreft vrij ‘normaal’. Zeker in vergelijking met de Powerfly (review) zijn er stappen gezet die de rijeigenschappen ten goede komen. Waar de Powerfly een aluminium basis kende, is de Rail volledig uit carbon opgebouwd. Zowel het voorframe als de achtervorken worden van OCLV carbon vervaardigd. Ook heeft de Rail geen 27,5+ maar 29 inch wielen. Als krachtbron is gekozen voor de vernieuwde en vooral kleinere Bosch Performance Line CX motor. De batterij zit netjes opgeborgen in de onderbuis en is uitneembaar door de ‘motorkap’ aan de zijkant van de onderbuis open te klikken.

Frame en motorsysteem

Zoals gezegd een volledig carbon frame, vol met details. Zo is er zoals op alle Trek frames de ‘knockblock’ terug te vinden. Ook herkennen we het veersysteem. Het frame is duidelijk afgeleid van de niet gemotoriseerde Slash. Inclusief ‘ABP’, adaptive braking pivot. Wat zoveel inhoudt als dat het scharnierpunt aan de achterzijde eveneens dienst doet als achteras.

De geometrie hinkt bij de Rail een stuk meer richting de niet gemotoriseerde fietsen dan bij de Powerfly. Kortere achtervorken de grotere wielen. Een redelijk steile zitbuis en prima up-to-date reach. Op papier een goede allrounder. Wel een fiets met stevige onderdelen. 160 millimeter veerweg voor, 150 aan de achterkant. Hiermee is het vooral een ‘bergfiets’. De zithouding, het rijgedrag en alle onderdelen zijn voor gebruik op puur Nederlandse bodem wellicht wat overdone.

Onderdelen

De Performance CX motor staat aan de basis van de Rail. De vernieuwde motor maakt geen gebruik meer van het kleine voortandwieltje. Een Sram crank met 30 tanden laat het geheel direct meer ‘mountainbike’ ogen. Een dikke 625 watt uur accu zorgt voor meer dan genoeg range. De Bosch Purion display is ongewijzigd en maakt het mogelijk te fietsen in Eco, Tour, Emtb en Turbo modus. Klik je het knopje aan de onderzijde van het display aan dan schakel je de ‘walking mode’ in. Tot 6 km/h sleept de fiets zichzelf naar boven tijdens een loop passage.

Een Rockshox Lyrik Select+ in Boost uitvoering met 160 millimeter vering moet zorgen voor de juiste controle. Samen met een RockShox Deluxe RT3 demper met Trek RE:aktiv Thru Shaft techniek. Thru Shaft houdt in dat de schacht van de demper, volledig doorloopt in de luchtkamer. Hierdoor voelt de fiets aan de achterzijde zacht, maar met voldoende platform en is eenvoudig in te stellen.

E-bike specifiek is de schakelhendel welke ervoor zorgt dat je maar één krans per keer kunt schakelen. Alles wat aan tandwielen beweegt, komt bij Sram GX van de plank. Remmen doe je met Shimano XT remmen. Dikke 203 millimeter grote remschijven ‘rondom’.

Rijtest

De reden waarom we de Rail ter beschikking kregen was vooral zodat we onze fotograaf van dienst tijdens fotoshoots ‘in het wild’ makkelijk bepakt met fototas van links naar rechts door het bos kunnen sturen. Niets makkelijker dan met een beetje hulp de berg op, voor het pelotonnetje fotomodellen uit. Zonder jezelf lens te trappen.

Als ik Fotokoning Remco zie lachen op de Rail kan ik mezelf niet inhouden om ook een dag of twee met de Rail op pad te gaan. Op trailforks zoek ik naar wat lastige paden. Voor minder dan zwarte trails doen we het niet. Zeker, omdat de Rail met zijn Lyrick en 160 millimeter prima door kan gaan voor een enduro-fiets met hulp.

Voor we kunnen dalen moeten we eerst berg op. Het zal geen verrassing zijn dat dit met de Rail een fluitje van een cent is. Klimmen op trails gaat het best in E-mtb modus. De motor houdt zo beter rekening met je trap invloeden, zodat je geen zet meekrijgt wanneer je even een rots op wil hoppen. Ook voelt de motor vloeiender op singletracks. Rijd je een klim op de weg, of schotterpaden met een gelijk stijgingspercentage over langere tijd dan zal Tour modus voor velen ook volstaan. Tenzij je een slechte dag hebt, of gewoonweg zo snel mogelijk boven wilt staan. Dan switch je naar Turbo waarna je op klimmen werkelijk als in een sleeplift omhoog getrokken wordt.

Van dat laatste ben ik wel fan. Niet zo zeer, omdat ik lui ben, of een slechte conditie heb. Wel, omdat ik dan die vette trail tweemaal in plaats van een enkele keer kan afdalen. De motor stellen we nog even extra op de proef. Met een oude binnenband maak ik een geïmproviseerde sleepkabel, zodat we met twee personen kunnen genieten van de motorhulp. Handig!

Berg af dan. Waar de Powerfly super stabiel, misschien een beetje log, en redelijk zwaar is, voelt de Rail een stuk beter handelbaar. De grote wielen, de kortere achtervorken en, in mindere mate het gebruik van carbon maken de fiets lichter, korter en wendbaarder. Prettig, vooral op steile en technische trails is de fiets zo beter bruikbaar. Hij rijdt zeker niet zoals een normale fiets, daarvoor is het gewicht simpelweg te hoog. Wel is het gewicht met de accu in de onderbuis goed verdeeld en voelt het geheel in balans. De Shimano XT remmen met enorme schijven maken het mogelijk bijna overal binnen no-time tot stilstand te komen. De brede 2.6 inch Bontrager banden helpen hierbij.

Binnen no-time haspelen we bijna alle enduro specials van de Roc Enduro in Frejus af. Een aanrader, zeker wanneer je in oktober nog één keer even zomer wilt ervaren. De paden zijn technisch, over het algemeen goed rijdbaar en bij tijden zeer steil.

We kiezen eenmaal het verkeerde pad, een wandeling volgt. De walk modus van Bosch werkt niet heel prettig doordat je de knop ingedrukt moet houden. Nu is dat niet zo erg, wel dat die knop totaal niet ergonomisch is waardoor je op lastig terrein nogal eens aan/uit schakelt. Frustrerend. De mogelijkheid om een bidonhouder te kunnen monteren, De ruime range (je zorgen maken over capaciteit is echt verleden tijd) en degelijke afmontage maken de Rail een heel prettige fiets.

Conclusie

De switch van Powerfly naar Rail is een aangename omschakeling. Meer fiets, minder brommer. Simpel gezegd, maar zo voelt het wel. De fiets is lichtvoetiger, makkelijker even om te zetten met het achterwiel en ziet er ook een stuk ‘sneller’ uit. Een short-trail versie is er (nog) niet. Iets wat voor de Benelux markt wellicht interessant kan zijn. Neem je de Rail mee naar het buitenland dan zijn de Lyrick en Deluxe dempers geen overbodige luxe.

Trek Rail 9.8
€7199,-

Meer informatie: trekbikes.com

Gerelateerd

Rob Meeuwessen

Rob heeft een grote voorliefde voor offroad rijden. Op zowel de mtb als op de crosser. Hij test bikes en spullen en loopt bij voorkeur zoveel mogelijk bijzondere evenementen af. Even op en neer naar Engeland voor 2,5 uur gravelrijden is voor Rob geen probleem....kijk, dan ben je een echte liefhebber.

Strava: https://www.strava.com/athletes/4562872

Meer artikelen van Rob Meeuwessen

Geef een reactie

Inloggen