18 maart 2020 | Rob Meeuwessen

Nieuw: Rockshox SID & SID SL

De tijd gaat snel. Het is alweer twee jaar geleden dat er een SID voorvork gepresenteerd werd. Lichter, stijver en natuurlijk in fleurig fel blauw gespoten. Een SID is blauw. Of in ieder geval wanneer je er niet voor hoeft te betalen. Een ongeschreven marketingregel bij Rockshox. Al sinds 1998. En met Tokio in aantocht is de nieuwe SID een eerste van vele cross-country producten die we de komende tijd gaan zien.

Bij de eerste foto’s van het parcours in Tokio dacht iedereen: ‘Heftig’. Drops, rockrolls, wortels. Het kan niet gek genoeg. World-cup cross-country hedendaags is al lang niet meer de wet van de sterkste berg op. Een wedstrijd word inmiddels net zo goed in de afdalingen bepaald. Lef, een uitpuilende skillset van fietsbeheersing en het juiste materiaal zijn essentieel. De SID en nieuwkomer SID SL zijn puur hiervoor ontwikkeld. Korte samenvatting. De SID SL bevat een volledig nieuw chassis, net als bijbehorende interne olie en luchtsystemen. De vork is lichter dan zijn grote ‘rivaal’ de (kortgeleden geüpgraded) Fox 32 Stepcast. De SID zelf krijgt buiten de al genoemde vernieuwingen dikkere binnenpoten en stijgt in veerweg naar 120 millimeter.

SID SL, een wedstrijdje grammen jagen.

Wat moet je doen om iedere twee tot drie jaar opnieuw een verbeterd topmodel te presenteren? De regel bij cross-country producten is vooral: Lichter, stijver, sneller. Aan alles lijkt gedacht bij de SL variant van de Rockshox SID. Een complete vork weegt 1326 gram, zo’n 160 gram lichter dan zijn voorganger. Desondanks heeft de vork geen carbon kroonstuk en stuurbuis meer. Het kroonstuk wordt gesmeed en hierna met CNC-freesmachines bewerkt totdat het absolute minimum overblijft. Een nog lichtere Blackbox (zo noemt Sram haar carbon topproducten) zal wellicht later nog beschikbaar komen.

De buitenpoten zijn ook minimaal vormgegeven en hebben net als de Fox Stepcast vorken nu een ‘uitsparing’ aan de binnenzijde. De grote boog die beide poten verbindt, geeft ruimte voor 2.4 inch brede banden. Het geheel is enkel in 29 inch beschikbaar en altijd in Boost uitvoering. Ook wordt de vork geleverd in één maat offset. Dit houdt in hoe ver de wielas voor het hart van de vork uitsteekt. Normaliter maakt Rockshox al zijn vorken in 42 en 51 millimeter offset. Hierdoor is vooral het stuurgedrag te beïnvloeden. Net als Fox schakelt Rockshox over op 44 millimeter, en enkel nog deze maat. Handig, dit maakt het voor iedereen een stuk makkelijker.

Charger Raceday damper.

Lucht links, olie rechts. Zo ziet het er bij de meeste vorken uit. De meeste Rockshox vorken krijgen aan de ‘oliekant’ een afgesloten cartridge gemonteerd. Dit werkt soepel, is makkelijk in onderhoud en lekker licht. Of althans dat dachten we. De nieuwe Raceday demper is maar liefst 98 gram lichter dan de standaard demper. Dat is bijna de helft.

Charger Race Day Damper (35mm): 96g
Charger Race Day Damper (32mm): 88g
ID Charger 2 RLC Damper (32mm): 186g

Door de demper in z’n geheel tot een minimum te verkleinen, de olie kamers te verkleinen en dus ook minder olie te gebruiken blijft er zo weinig over. De basis van het systeem werkt hetzelfde. Bij de ingaande slag (inveren van de fiets) word olie uit de kamer in de rubber ‘ballon’ (linkerkant demper op bovenstaande foto) gevuld met olie. Naarmate de ballon verder gevuld word en de druk toeneemt bouwt de vork meer weerstand op om in te veren. Zo ontstaat een progressieve veercurve. Met de minimale rebound knop aan de onderzijde van de demper bepaal je hoe snel olie terugstroomt naar zijn originele positie. De snelheid van de uitgaande slag van de vork wordt hierdoor bepaald.

Aan de luchtzijde is DebonAir gebleven. De interne structuur is wel op de schop gegaan. De grote van de luchtkamers zijn aangepast en vooral het kanaal tussen de twee luchtkamers is verkleind. Hierdoor werkt het geheel soepeler en blijft de vork hoger in zijn vering. Hierdoor blijft er meer van de – broodnodige – marge/veerweg over wat dan weer prettig is als het écht lastig wordt. De mogelijkheid om volume spacers te monteren blijft ongewijzigd.

SID

De SL versie mag dan wel alleen maar bedoeld zijn voor hardcore racers en zo een beperkte veerweg van 100 millimeter hebben. De SID zelf is nu ook in 120 millimeter verkrijgbaar. Als lang verwacht antwoord op de Fox Step Cast 34 heeft de SID meer veerweg en 35 in plaats van 32 millimeter dikke binnenpoten. De diameter zegt iets over de stijfheid en daardoor de controle die de vork/fiets geeft in afdalingen. Het feit dat we een renner als Nino Schurter de afgelopen tijd al met de SID en dus 120 millimeter veerweg hebben zien rijden in plaats van een -marketingtechnisch beter verantwoorde – SL versie zegt genoeg.

De SID weegt 1527 gram en is bedoeld voor ruiger gebruik of renners die meer controle zoeken. Ideaal voor ‘down country’ fietsen zoals de Mondraker F-Podium of Trek Top Fuel. xc fietsen met een maatje meer. Lichtgewicht racemonsters met daal potentie. Beide vorken hebben een lock-out in twee standen. ‘aan’ en ‘uit’. Geen tussenweg. De rebound heeft ook minder clicks gekregen en is enkel verstelbaar met een (meegeleverd) inbussleutel. Er komt een versie met handmatige en remote (twistloc) lock-out beschikbaar. Beide vorken worden geleverd met SKF stofafdichtingen welke minder wrijving moeten geven dan Rockshox eigen producten. Ook is de vork gevuld met Maxima Plush olie. Turbo vloeistof met minder wrijving en minimale invloed op temperatuurschommelingen (viscositeit).

SID SL Ultimate €949,-
SID Ultimate €1059,-

 

Gerelateerd

Rob Meeuwessen

Rob heeft een grote voorliefde voor offroad rijden. Op zowel de mtb als op de crosser. Hij test bikes en spullen en loopt bij voorkeur zoveel mogelijk bijzondere evenementen af. Even op en neer naar Engeland voor 2,5 uur gravelrijden is voor Rob geen probleem....kijk, dan ben je een echte liefhebber.

Strava: https://www.strava.com/athletes/4562872

Meer artikelen van Rob Meeuwessen

Geef een reactie

Inloggen