17 maart 2020 | Rob Meeuwessen

Nieuw: Canyon Spectral:ON Stabiliteit als keyword (+rijtest)

Clickbait is hip. Je klikt op een titel met een veel te mooie boodschap, waarna je vervolgens een heel artikel door moet scrollen om te concluderen dat enkel de laatste zin relevant is. Voor alle in’s & out’s over de Spectral:On zal je in dit geval ook even moeten scrollen. Canyon heeft namelijk zo’n beetje alles met een motor vernieuwd. We zetten ze voor je op een rijtje.

Een maandje geleden mochten we al kennis maken met de Grand Canyon:on. Een relatief betaalbare, vrij eenvoudige hardtail. Beschikbaar in twee modellen. Een €2799 kostende ‘8.0’ of een 500 euro duurdere ‘9.0’. Canyon gebruikt enkel Shimano motorsystemen. Het Steps 8000 motorblok zit netjes in het frame verwerkt. De accu zie je terug in de onderbuis. De Grand Canyon:ON is bedoeld voor mensen die alles met één fiets willen doen. Woon-werk verkeer, een zondag door het bos of gewoon een ritje over de weg.

Neuron:ON

In het Fiets-magazine van april vind je een review terug van de Canyon Neuron SLX. De lichtste versie van alle Neurons die je op de website van het Duitse merk gaat terug vinden. De SLX is vederlicht en leunt door zijn toegepaste dieet voor een trailbike wel erg richting cross-country aan. Zijn zwaarlijvige broer, de Neuron:On is nu aan een opfrisbeurt toe.

Met de voorloper van de pas geïntroduceerde Neuron:ON reden we dit jaar mee tijdens het eerste NK E-MTB. Gewoon aluminium, geen geïntegreerde batterij en 29 inch wielen. Met 130 millimeter veerweg een solide trailbike waarmee je op bochtig terrein prima uit de voeten kan. Deze basiskenmerken zijn onveranderd gebleven. Wel zien we dezelfde strakke lijnen terug zoals die bij de Grand Canyon:ON zijn ingevoerd. Ook hier de accu geïntegreerd.

Een Shimano Steps 8000 systeem met 504WH batterij zorgt voor degelijke prestaties en eenvoudig gebruik. De fiets is beschikbaar in vier maten waarbij het compactste model 27,5 inch wielen heeft, in vergelijking met de 29 inch wielen bij maat medium en groter. Een Neuron:ON bestel je vanaf €3599,- Daarbij komt nog 25 euro voor de speciale E-bike verzenddoos die nodig is om het gevaarte veilig thuis te krijgen.

Spectral:ON

Na een revisie van de hardtail en trailbike ontbreekt enkel nog een up-to-date enduro machine. Een all mountain fiets met ondersteuning. In de lijn der verwachting rolt Canyon ook voor de Spectral:ON de rode loper uit. We draaien de schijnwerpers en kijken met open mond.

Frame

De introductie van de BT-E8035 batterij afgelopen zomer was het startsein voor veel merken om het licht op groen te zetten als het gaat om een nieuwe generatie e-bike. Deze batterij van Shimano kan volledig in het frame worden weggewerkt wat de deuren opent om e-bikes veel netter, lichter en technisch beter te maken. Dat laatste valt wellicht over te discussiëren. Een simpele ronde buis zou normaal gezien altijd sterker moeten zijn dan een bewerkte buis. Het is dan ook niet voor niets dat de Spectral opgetrokken is uit M898 carbon. Door te kiezen voor carbon is er veel meer vrijheid wat betreft integratie zonder dat het gewicht exceptioneel oploopt. Een complete spectral weegt ruim 21,5 kilo. Heel redelijk voor een e-bike met Shimano motor.

De Spectral:ON is ontwikkeld met speelse rijders in het achterhoofd. Enduro coureurs die een e-bike gebruiken om te trainen. Hobbyisten met een voorliefde voor sturen of liefhebbers die hun grenzen willen verlengen. Zowel qua bereik als op technisch vlak. Het frame vanuit dat oogpunt samengesteld. Tel daarbij op dat Canyon aan een breed publiek fietsen wil verkopen en je begrijpt waarom we op de geometrie lijst geen opvallende cijfers zien. De Spectral:ON is braaf, Volgens het boekje en voorspelbaar. Op wat details na. Of hij ook zo rijdt, lees je verderop. Geen onterechte keus voor een merk dat zijn doelgroep niet face-to-face kan adviseren. Wanneer je als ‘mainstream’ merk iets zeer uitgesproken zal uitbrengen levert dit gegarandeerd een haat-liefde verhouding op. Nu zal het grootste deel van de potentiële eigenaren van de Spectral:ON gesteld zijn op z’n nieuwe metgezel. Een aanpassing ten opzichte van de vorige generatie Spectral:ON is de langere balhoofdbuis. Door deze te verlengen (meer stack-hoogte) krijgt de berijder in steile afdalingen meer controle. Persoonlijk had ik liever een langere vork (met bijbehorende geometrie correctie) gezien om tot eenzelfde stack hoogte te komen. Dezelfde houding, meer veerweg.

Hoewel de voorste driehoek fraai van carbon is, blijft de achterkant ‘gewoon’ aluminium. Eenvoudig, goedkoper en minstens even goed. De achtervorken zijn zeer stevig. ‘Beefy’. Ook lopen ze mooi, op zijn canyon’s in een rechte lijn door met de demper. ‘Design Language’ noemen ze dat dan. Simpele lijnen waaraan je een fietsmerk direct herkent.

3 phase vering

Niet enkel is deze lijn zo gekozen omwille van zijn looks. Het veerconcept van de Spectral:ON is gebaseerd op het 3 phase concept. Voor het eerst zagen we dit bij de Lux in 2018. De fiets waar Mathieu vd Poel hopelijk in Tokio hoge ogen gaat gooien. 3 Phase houdt eigenlijk niet veel meer in dan de manier waarop de achtervorken bewegen bij het inveren. De as beweegt in een dusdanige lijn dat in combinatie met de dempertuning een progressieve veer curve ontstaat. Niet heel bijzonder. Nagenoeg elke producent zoekt hier (meer en meer) naar. Dit om kleine hobbels en oneffenheden moeiteloos uit te vlakken. Vervolgens blijft de demper met veel ‘platform’ enigszins ‘hangen’ in het midden van zijn vering om voldoende vlees over te hebben bij serieuze impact. De gekozen Fox DPX2 en Rockshox Deluxe dempers dragen hier hun steentje aan bij.

De Spectral:ON is een ‘mullet bike’. Een 29 inch voorwiel, 27,5 aan de achterkant. Het grote wiel zoekt zijn spoor. De lagere achterkant maakt het geheel wendbaar en brengt stabiliteit. De vork en demper bieden beide 150 millimeter veerweg. Gelijk aan de ‘normale’ of zeg ‘non-motorized’ Spectral. In Koblenz is er hard gewerkt om de fiets zo stil mogelijk te houden. Een eigen kettinggeleider, maar ook dikke rubber strips op zowel de staande als liggende achtervork maakt het geheel – op het gezoem van de motor na – fluisterstil.

Motor en batterij

Het zal geen verrassing zijn dat ook bij de Spectral:ON gekozen is voor een Shimano Steps 8000 systeem. Het feit dat er in bijna elk dorp een Shimano dealer (al dan niet met onderdelen) te vinden is heeft voor een belangrijk deel tot deze keuze geleidt. De BT-E8035 batterij heeft een capaciteit van 504 WH en gaat in de bergen zo’n 1000 hoogtemeters mee. De batterij zit met vier inbusbouten vast geschroefd op een meegespoten cover. Het geheel klik je vrij eenvoudig in, of uit het frame. Om de accu te ontgrendelen heb je een inbus 4 nodig. Canyon heeft in de vorm van een sleutelhanger een ieniemienie-imbus gemaakt welke wordt meegeleverd. Dat is nu eens slim!

Om het geheel er chique uit te laten zien is er gekozen om een eigen kettingwiel te gebruiken. Direct-mount. Direct op de as. Dit ziet er zonder meer fraai uit. Wat er eveneens gelikt uitziet is de ‘clean desk policy’. Kabels lopen vrijwel geheel door het frame en gaan regelrecht richting de control unit aan het stuur. Dat stuur is een bijzonder geval. Volledig carbon, uit één stuk. Het Shimano schermpje wordt er aan vast geschroefd en de resterende kabels lopen door het stuur heen.

Onderdelen

Canyon wordt van frame leverancier steeds meer een complete fietsenbouwer. Niet enkel de basis komt tegenwoordig uit eigen fabriek. Bij de instapmodellen zien we een eigen Canyon dropperpost. Ook is er het e-bike specifieke zadel. Een plat geheel met flinke ‘ramp’ aan de achterkant. Doordat je met een e-bike in staat bent vrijwel recht omhoog te rijden is er dit zadel, zodat die opstaande rand voor de nodige ondersteuning zorgt.

Het meest uit het oog springende eigen ontwerp is natuurlijk het al aangehaalde stuur. Is het slim om als internetverkoper een eigen stuur-stuurpen combinatie te gebruiken? De gemiddelde biker heeft tenslotte nogal wat eigenaardige voorkeuren als het gaat om stuurpositie, stand van de remhendels. Backsweep , uprise, stuurpenlengte en ga zo maar door. Na veel prototypes is het gekozen poldermodel 78 centimeter breed (76 voor maat small en medium) De stuurpen lengte bedraagt 50 millimeter en het stuur heeft 8 graden backsweep met 5 graden uprise.

Klinkt spannend. In de praktijk blijkt dat het stuur zo is gemaakt dat inderdaad bijna iedereen er goed mee weg komt. Of het echt handig is, en waarom het stuur op een all-mountain fiets niet (minstens) 80 centimeter met inkort mogelijkheden is blijft voor mij een vraagteken.

Componenten

Grondverf grijs, gecombineerd met gletsjer wit. Het frame van de Spectral:ON CF 9.0 die voor mij klaar staat ziet er zeer geslaagd uit. De gekozen onderdelen zijn dan ook niet mis. Fox laat het goud blinken bij zowel de 36 Factory voorvork als de goed presterende DPX2 demper. Een Transfer dropperpost met dezelfde goudkleurige Kashima coating maakt het geheel af.

Drie opvallende E-bike zaken zien we verder. Remmen hebben standaard 200 milimeter grote schijven. Ook aan de achterkant, direct op het frame gemonteerd zonder tussenkomst van adapters. De banden komen van Maxxis. 29×2.5 aan de voorzijde en 27,5×2.6 aan de achterzijde. De kleinere band is uitgerust met een dikkere EXO+ zijkant om meer stabiliteit te generen.

Waar veel merken Sram gebruiken met bijbehorende e-bike shifter zien we hier Shimano terug. Dat is even wennen. Je kunt tenslotte ‘gewoon’ meerdere tanden tegelijk terug schakelen. Iets wat de e-bike shifter van Sram juist voorkomt. Onverwachts veel kracht zetten kan zo resoluut brokken betekenen.

Rijtest

Onze testritten voeren we uit aan de rand van Barcelona. We zitten nog maar aan het begin van het ‘Corona-tijdperk’ en vliegen is nog geen probleem (en veilig). Inmiddels weten we beter en zit ik thuis te kijken naar foto’s van de trails rondom één van de meest getroffen steden van het moment.

Voor er gereden kan worden dient er eerst het één en ander te worden ingesteld. Om de dempers te tunen heeft Canyon een handige indicator gemaakt. Wat kleine tuning volgt later in de rit (uiteindelijk zo’n 20 PSI minder dan voorgeschreven voor & achter) om de fiets tot zijn volle recht te laten komen. Dit alle is natuurlijk afhankelijk van terrein en rij-eigenschappen.

Omhoog dan. Het Shimano motortje zoomt direct alsof m’n oma’s naaimachine aan het roken is. Gelukkig hoort dat erbij en voor ik het weet staan we al boven. Ik heb de beschikking over een goed passende XL en zit behoorlijk comfortabel. ‘Hard’ rijden zal in deze houding niet gaan. Dat hoeft ook niet, de motor houdt me wel in het gareel.

Catch me if u can

Het heeft een nachtje geregend. In Barcelona en omgeving staat dit synoniem aan hoe we in Nederland een laagje sneeuw beleven. De grove zandkorrels rollen als knikkers over elkaar. Als het droog is. Giet er een emmer water over en het spul plakt als een soort schuurpapier aan elkaar. Grip is er in overvloed en de omstandigheden zijn perfect. We rijden in een groep met zeer ervaren stuurlui. Het tempo loopt dan ook snel op, net als de temperatuur van de dempers. Dat de fiets niet (zoals momenteel nogal een trend is) bijzonder lang is, maakt hem leuk en levendig. Even schuiven voor de bocht, kort die wall opsturen om een buitenbocht te maken. Hij doet het voortreffelijk. De brede banden bewijzen zijn dienst en het kleinere achterwiel trap je in combinatie met de motorondersteuning eenvoudig de bocht uit.

Aan het stuur moet ik even wennen. De vorm is prima, de breedte vind ik persoonlijk wat krap. Ook de hoge voorkant zou ik liever anders zien. Ik weet dat spacers niet heel fraai zijn. Maar dan is er in iedere geval wel een mogelijkheid om het stuur te laten zakken wanneer je dat wilt.

Waar ik eerst in eco mode omhoog cruise, schakelen we an-masse over op trail wanneer de klimmen langer duren. In deze stand volgt de fiets het beste zijn spoor. Gaat het achterwiel niet te geweldig tekeer wanneer er niet voldoende druk is en ben je al-met-al zo boven. Met een e-bike klimmen is als reizen met het ov. Zitten en wachten. ‘Uitzitten’ tot je boven bent.

Gouden tijden

Na enkele rondes beginnen we het gebied en bijbehorende afdalingen te kennen. Niets extreems, wel bij tijd behoorlijk steil met diverse technische passages. Wat flinke drops en af en toe twee wielen van de grond. Met de parcourskennis in het achterhoofd wordt de gashendel verder open geschroefd. De kleinere motoren  en steeds iets lichter wordende fietsen maken dat de spectral vrij eenvoudig te sturen is. Het meest indrukwekkende zijn de gouden Fox onderdelen en hoe deze door het voor en achterwiel worden aangestuurd. De fiets is zeer goed in balans, zowel in de lengte als in de breedte. Sturen, springen het voelt echt heel goed aan. Er is duidelijk over nagedacht want zowel de ervaren EWS coureur voor mij heeft het naar zijn zin. Net als de veel minder ervaren coureur die de hekken achter mij sluit.

Conclusie

We reden twee accu’s leeg voordat de zon onder ging. Afdalingen in overvloed. Nadien blijft mij vooral hangen dat zoals al aangegeven, de fiets echt heel prettig in balans is. Dat maakt hem eenvoudig berijdbaar en leuk voor een brede doelgroep. De vering spreekt soepel aan. Compleet volgens plan. Van het zadel met de -veel te steile- ramp aan de achterkant ben ik net als de stuurbreedte niet heel kapot. De nieuwe styling en steeds meer geïntegreerde onderdelen geven de Canyon een mooie moderne look. Als laatste mag zeker niet onvermeld blijven dat de fiets in een speciale herbruikbare kartonnen box wordt geleverd waarbij je enkel het stuur hoeft te monteren. De tijden van een half Ikea bouwpakket liggen ver achter ons.

Een prettige fiets voor mensen die houden van dalen op snelheid maar geen voorliefde hebben voor oneindige finetuning en tomeloze aanpassingen om het rijgedrag te verbeteren. Zo goed als het kan, direct uit de doos.

Gerelateerd

Rob Meeuwessen

Rob heeft een grote voorliefde voor offroad rijden. Op zowel de mtb als op de crosser. Hij test bikes en spullen en loopt bij voorkeur zoveel mogelijk bijzondere evenementen af. Even op en neer naar Engeland voor 2,5 uur gravelrijden is voor Rob geen probleem....kijk, dan ben je een echte liefhebber.

Strava: https://www.strava.com/athletes/4562872

Meer artikelen van Rob Meeuwessen

Één reactie op “Nieuw: Canyon Spectral:ON Stabiliteit als keyword (+rijtest)

Geef een reactie

Inloggen