10 maart 2020 | Michael Kerkhof

Getest: Hexr helm, helemaal op maat gemaakt

Het dragen van een helm doe je voor je eigen veiligheid. Bij het aanschaffen van een fietshelm is het voor veel mensen echter vooral belangrijk dat-ie niet al te duur is en er een beetje goed uitziet. Hexr maakt helmen die door middel van een tablet met camera helemaal op jouw maat gemaakt worden. Wat is daar het nut van en hoe gaat het allemaal in zijn werk? Wij gingen op ontdekkingsjacht.

Op Engelse website’s zag ik helmen van Hexr voorbij komen. Ik had nog nooit van Hexr gehoord, maar mijn interesse was wel gewekt. Niet vanwege het uiterlijk, want de helmen zien er nogal suf uit. Het verhaal achter de helm sprak mij wél aan. Veiligheid en pasvorm staan namelijk hoog in het vaandel bij het van oorsprong Engelse bedrijf en daar hebben ze een speciaal systeem voor ontwikkeld.

Over Hexr

Hexr is opgericht door Jamie Cook, die naar eigen zeggen samen met wetenschapper Mark Miodownik ‘de veiligste helm ooit’ heeft gemaakt. Celmembraan staat aan de basis van de Hexr-helm. “De verhouding tussen sterkte en gewicht is daarbij ideaal. Dat is een geweldige eigenschap bij het maken van een fietshelm, dat natuurlijk zo veilig en licht mogelijk moet zijn”, legt Cook uit. Elk hoofd is anders en daarom wordt er gebruikt gemaakt van 3D-technologie. “De enige manier om een gebogen honingraatstructuur te maken zonder de mechanische eigenschappen te verstoren, is door te printen in 3D.”

Volgens Cook is het dus de veiligste helm ooit, maar ook andere studies wijzen uit dat de Hexr-helm heel goed scoort op veiligheid. Bij het maken van de helm is, net als bij bijvoorbeeld het MIPS-systeem, gekeken naar de rotatie- en lineaire krachten. Over het algemeen komt de helm 26% beter uit de test dan andere helmen. Dat betekent dat je bij een eventuele valpartij verminderde kans hebt op blijvend hersenletsel.

De eerste laag van de helm (honingraatstructuur) is dus helemaal op jouw maat gemaakt. De tweede laag is een ‘standaard-laag’ en daaroverheen is een aeroshell geplaatst. Aero, ja. Want ook aerodynamica scoort wat Hexr betreft hoog. Daarbij heeft Hexr samengewerkt met TotalSim, het bedrijf waar ook de Britse wielerploeg voor de Olympische Spelen van 2008 en 2012 de krachten mee bundelde. Volgens Hexr is de helm bij een vermogen van 200 watt op een tijdrit van 40 kilometer zo’n 7 seconden sneller dan de Kask Protone en Giro Aether.

Specificaties:
– Helemaal op maat gemaakt
– 3D-technologie
– Honingraatstructuur
– Aerodynamisch
– Retentie-en verstelsysteem los geleverd
– 6 ventilatiegaten
– Best zwaar: gewicht is 326 gram
– Alleen in het zwart en wit
– Bril kun je wegstoppen
– Adviesprijs: €350

Tablet met camera

Het contact met Hexr verliep heel soepel. Ik vroeg hoe het allemaal in elkaar zat en binnen een mum van tijd kreeg ik een reactie terug. Enkele weken later werd er een pakketje bezorgd. “Heb jij een laptop besteld?” hoorde ik aan de andere kant van de woonkamer. Ik schrok even, maar toen bleek dat het dus een tablet was van Hexr. Ik moest namelijk een scan van mijn hoofd laten maken.

 Hexr helm

De instructies waren erg duidelijk: maak contact met WiFi, open de app van Hexr en daarna wijst alles voor zich. Dat klopt, want het maken van de scan (op de achterkant van de tablet zit een cameratje) was zo gepiept. Na wat gegevens in te hebben gevuld, drukte ik op het knopje ‘verzenden’ en kreeg ik even later een bevestigingsmail dat alles in orde was. Althans, bijna alles. Ik was vergeten om de bovenkant van mijn schedel te ‘filmen’. Nadat dat was gedaan, werd mijn scan goedgekeurd en kon de tablet weer retour.

Daarna was het wachten. Ondanks de feestmaanden kreeg ik binnen vijf weken het eindresultaat opgestuurd. In een grote doos werd de helm bezorgd. Voordat ik de doos opende, vroeg ik mijzelf af wat ik nou eigenlijk verwachtte. Ik kwam op de volgende punten uit: hij moet perfect zitten, aanpassingen zullen amper nodig zijn en de helm zal niet de schoonheidsprijs verdienen.

“De pasvorm is zoals verwacht en gehoopt goed. De helm zit in één keer goed.”

Bij het openen van de doos viel de ‘lelijkheid’ best mee. Oké, het heeft niet de looks van een standaard aerohelm, maar het is ook weer niet een helm voor e-bikers. Bij het zien van de Hexr heb je nog altijd meer het idee dat het een helm is voor wielrenners dan voor ‘gewone’ fietsers. Dat is een meevaller.

Dan is het tijd om de helm van dichtbij te bestuderen. Uiteraard valt de honingraatstructuur op, al is het door de aanwezigheid van de aeroshell niet overdreven zichtbaar. Er zijn zes plekken (ventilatiegaten) waar je ‘de binnenkant’ vanaf de buitenkant kunt zien. Aan de achterzijde zitten ook twee gleufjes om de wind weg te leiden. Dat over de aerodynamica is nagedacht zie je ook aan de vorm van de helm; de buitenschaal heeft allemaal ribbeltjes.


De voorzijde van de helm kent drie grote ventilatiegaten. Je ziet de honingraatstructuur hier goed.


De achterkant van de helm is erg open. Of het mooi is, is een tweede..

Het retentiesysteem wordt los geleverd en moet je dus zelf op de helm zetten. Aangezien de helm op maat gemaakt is, zou het op papier niet nodig moeten zijn om wat bij te schaven aan de pasvorm. In de praktijk blijkt dat ook zo te zijn. De helm zit in één keer goed en krijgt de kans niet om ‘los’ te geraken. Er is weinig beweegruimte, maar het zit ook weer niet extreem strak op je hoofd. Ik heb wel het idee dat er geen millimeter meer bij kan, dus laat ik mijn haar voorlopig niet groeien..

Uiteraard heb ik het retentiesysteem wel gemonteerd. Na een paar testritjes klikte het systeem niet meer zo mooi in de helm. Irritant, want daardoor gaat het (iets te) snel los. Daarnaast blijkt het dus wél mogelijk te zijn om bijvoorbeeld een muts te dragen onder de helm.


Grappig detail: de helm is gepersonaliseerd.

Hoe rijdt het?
Eigenlijk voelt het niet veel anders dan een gewone helm. Oké, het is niet mogelijk om de helm wat losser te dragen, maar verder mankeert er wat pasvorm betreft weinig aan de Hexr. De ventilatie is daarnaast ook goed, maar het gewicht valt dan weer tegen. Je draagt echt wat mee en dat wordt door de weegschaal bevestigd. Terwijl op de achterkant staat gegraveerd dat de helm 190 gram weegt, geeft onze weegschaal 326 gram aan. Een héél groot verschil.

Conclusie
Gooien we alles op een hoop dan heeft Hexr hier een mooi product mee in handen. Wat veiligheid betreft scoort Hexr hoog, en daar draait het bij het dragen van een helm uiteindelijk om. De pasvorm is ook goed, de ventilatie verdient een voldoende en verder zijn er geen vervelende drukpunten. Daarnaast is de service goed: ik werd snel en vriendelijk geholpen. Ook fijn: je bril is prima weg te stoppen in de zijkant van de helm.

Het is lastig om iedereen tevreden te stellen, dus dat gaat Hexr ook niet lukken. Wielrenners die op zoek zijn naar een veilige en comfortabele helm zijn bij Hexr aan het juiste adres. Voor wedstrijdrijders is het niet een helm om heel blij van te worden. Ondanks dat de aerodynamica volgens Hexr hoog scoort, is het gewicht óók te hoog. 326 gram voor een aerohelm zie je bijna nergens meer tegenwoordig.

Daarnaast moet je diep in de buidel tasten om zo’n op maat gemaakte helm in het bezit te krijgen. Voor €350 krijg je de Hexr opgestuurd en dat is inclusief zo’n 3D-scan. Een aanrader? Mwah.

Informatie
Meer informatie over Hexr vind je op hun site. Daar kun je ook zien dat Hexr tegenwoordig ‘baanhelmen’ op voorraad heeft.


De helm is ook in het wit verkrijgbaar.

Gerelateerd

Michael Kerkhof

Schrijft over alles wat met wielrennen en fietsen te maken heeft. Houdt van mooie brilletjes, helmen en schoenen. Favoriete koers: Parijs-Roubaix, maar vindt het ook prima om naar de Ronde van Guangxi te kijken.

Strava: https://www.strava.com/athletes/3104717

Meer artikelen van Michael Kerkhof

Geef een reactie

Inloggen