De eerste keer dat we een Apex Onyx in het blad hadden was ergens in 2014 – toen diende de fiets als kapstok voor de eerste Shimano Ultegra disc-groep. Toen nog met snelspanners en plaats voor bandjes tot 28 millimeter. Nu gaan er banden tot pakweg 50 millimeter in en er zijn uiteraard steekassen.

Twee maanden geleden testten we in het blad gravelfietsen. Een van de geteste fietsen was de Desert Fox van het Vlaamse Prorace. ‘Dit model leunt het dichtst tegen een racefiets aan’, schreven we toen. Wat dit met deze Apex Onyx te maken heeft? De basis, dat wil zeggen het frame en voorvork is hetzelfde en ja, ook Apex heeft de Onyx als gravelmodel in de collectie. Het frame is een carbon model met lage aanzet achtervork, sloping bovenbuis en een volledig carbon voorvork. En veel montagepunten voor bidonhouders, spatborden en dragertjes.

Deze Onyx GX is afgemonteerd als ‘Road Endurance’. Een bospad kan, maar toch liever gewoon op het asfalt. Of de kasseien. Er zijn twee uitvoeringen: de Pro met Ultegra en deze Performance met 105. En in een vlammend dieprood kleedje met witte decals. Heel netjes. Om de wielen 30 millimeter Schwalbe banden. Is het een racefiets? Is het een gravelfiets? Nee, het is een endurance ‘racer’. Verwacht géén vlammende demarrages of een KOM op de klim, maar eerder de handjes los op het stuur en degelijk ‘kilometers maken’.

Lekker chic

Bij de versie met 105 kun je kiezen voor alles tussen 11-25 en 11-34; je komt altijd wel boven! Lekker trappen en onderweg van het uitzicht genieten. De zit is voor een racefiets heerlijk ontspannen. Stabiel, torsiestijf en met een 100 centimeter+ wielbasis en een stevige naloop. Precies zoals je een endurance fiets voor je ziet. Wil je het wilder? Kies dan voor de gravel met 1×11 aandrijving en eventueel voor 650b wielset. Dan zit je weer meer tegen een MTB aan.

Apex Onyx GX