12 februari 2020 | Rob Meeuwessen

Nieuw: Santa Cruz Heckler. Eindelijk een E-bike

Zoals we storm Ciara afgelopen week vanaf een spreekwoordelijke kilometer afstand aan konden zien komen. Net zo braaf zat de mountainbikewereld te wachten tot Santa Cruz zijn E-bike zou lanceren. Hij is daar. Heet de Heckler. Ziet eruit alsof je er als een Toyota HiLux mee van een berg kan rossen en heeft een Shimano Steps systeem onder de motorkap gekregen.

De Heckler, een oude bekende in de collectie van Santa Cruz. Het merk met roots in de gelijknamige stad, had als één van de laatste grote merken nog geen elektrisch ondersteund model in de catalogus staan. Met het aantrekken van een heel blik ontwikkelaars, weggekaapt bij concurrerende merken was het wel duidelijk dat Santa Cruz met een E-bike zou komen. Én dat ze direct met een concurrent model op de proppen zouden komen.

Als uitgangspunt voor de Heckler dient de onlangs geupdate Nomad. Een laag gepositioneerde achterdemper, 27.5 inch wielmaat en 170 millimeter veerweg. Fun boven snelheid. Dat is een zekerheid. De Heckler heeft de 27,5 inch wielen mee overgenomen. De veerweg is teruggeschroefd tot 150 millimeter achter en 160 aan de voorzijde. Het frame is momenteel enkel verkrijgbaar in carbon en 4 uitvoeringen met wisselende afmontages.


De demper met laag geplaatste VPP link. Een vast Santa Cruz concept.

Santa Cruz heeft gekozen om samen te werken met Shimano. De reden hiervoor is met name de compacte motor en de mogelijkheid om zo vast te houden aan de lage demperpositie en kloppende kinematica. Ook de wereldwijde servicedekking en verkrijgbaarheid van onderdelen bij talloze dealers speelt een rol. In het bracket is een Steps 8000 (XO1 en XX1 uitvoering) of 7000 (R en S uitvoering) opgehangen. Gecombineerd met een geïntegreerde accu van 504WH.

De accu is, zoals gemeld, weggewerkt in de holle onderbuis. Met een inbus 4 en minimale moeite is de carbon cover verwijderbaar, waarna de accu wanneer nodig demontabel is. Het bekende display op het stuur geeft de nodige informatie over de accu en motorstand.

Qua geometrie is de Heckler vergelijkbaar met de Nomad. Een lange, vrij luie afdaler met gelukkig wel een behoorlijk steile zitbuis. Zo kan de extra aangeleverde power uit het bracket omgezet worden in trapkracht berg op. De keuze voor ‘kleine’ wielen is een opvallende. Waar andere merken bij hun 2e generatie E-bike bijna allemaal gaan voor een ‘mullet bike’ (29 inch voor, 27,5″ achter) of volledig 29 inch, kiest Santa Cruz dus voor 27,5″ all the way. Velgen met 30 millimeter binnenbreedte, gecombineerd met 2.6″ banden.

Hoe de Heckler het in het terrein doet moeten we je schuldig blijven. Een rijtest zal binnenkort volgen. Bij het zien van de beelden krijgen we in ieder geval wel zin om eens een rondje op de fiets te rijden.

Prijzen variëren van €7.499 voor de R versie tot een astronomische €13.399 voor het topmodel. De Heckler XX1 AXS RSV Carbon CC. Buiten een hele mond vol krijg je dan ook een E-bike met volledige Sram XX1 AXS setup. Fox 36 Factory vork en Rockshox Deluxe Ultimate demper. Santa Cruz eigen carbon velgen mogen ook niet ontbreken natuurlijk.

 

Gerelateerd

Rob Meeuwessen

Rob heeft een grote voorliefde voor offroad rijden. Op zowel de mtb als op de crosser. Hij test bikes en spullen en loopt bij voorkeur zoveel mogelijk bijzondere evenementen af. Even op en neer naar Engeland voor 2,5 uur gravelrijden is voor Rob geen probleem....kijk, dan ben je een echte liefhebber.

Strava: https://www.strava.com/athletes/4562872

Meer artikelen van Rob Meeuwessen

Geef een reactie

Inloggen