4 februari 2020 | Rob Meeuwessen

Nieuw: Specialized Turbo Levo SL (+ Rijtest)

Als een fabrikant het voor elkaar krijgt de grenzen tussen E-bike en een ‘mechanische’ fiets dusdanig te vervagen dat je nauwelijks nog waarneemt dat je met een elektrisch ondersteunde fiets op pad bent. Dan ben je goed bezig. Een E-bike is zwaar, log en vooral niet nodig. Een fiets voor ‘oude’ mensen. Voor iemand die wat mankeert. Niets van dat alles is waar. En zeker niet met de nieuwe Specialized Levo SL. De fiets waarmee Specialized een volledig nieuw segment en bijbehorende doelgroep uit de vijver vist.

Levensloop

In 2015, een aantal jaar na de introductie van de bekende Specialized Turbo (de Ferrari rode speed pedelec van het Amerikaanse merk), wordt de Turbo Levo in de markt gezet. Direct een gamechanger. Veel range, geïntegreerde accu en relatief kleine motor. Ook de ‘clean cockpit’ policy scoort. Deze is echter zwaar, heeft de 650B+ wielmaat en weegt een kilo of 23.

Najaar 2018, de Levo krijgt zijn ‘overhaul’. Carbon, 29er, licht, lichter, lichtst. Met de nieuwste Brose motor, een accu van maar liefst 705 Wah en indrukwekkende rijeigenschappen positioneert Specialized zichzelf met de Levo op de top van de apenrots.

Maar, een krappe 21 kilo blijft fors. En zeker niet vergelijkbaar met een trailbike zonder ondersteuning. Dat extra gewicht voel je. Niet zo zeer berg op, daar is de ondersteuning voor. Wel berg af, in steile, technische passages krijg je een ‘zetje’ mee.  Nu een kleine twee jaar later is er daarom een doorontwikkeling van de Turbo Levo. De SL variant. Bijna 4 kilo lichter(!) dan de toch al behoorlijk lichte Levo S-works en met geclaimde vergelijkbare range. Ter vergelijk. Het topmodel van Trek, de Rail 9.8 weegt 22.1 kilo, een Merida E-one Sixty brengt 22,5 kilo op de weegschaal. Bij een Levo SL slaat de wijzer  niet verder uit dan 17 kilo(!) Dit vraagt om een praktijktest.

Frame en geometrie

Wanneer we de Levo SL voor het eerst bekijken denk ik vooral ‘goh’, die ken ik al. De fiets ziet er nagenoeg hetzelfde uit als een normale Levo of Stumpjumper FSR. Dezelfde vormen, zelfde veerweg. Bekijken we het frame van dichtbij dan zien we wel degelijk een compleet ander frame. Hoewel Specialized de geometrie cijfers zo goed als hetzelfde heeft gehouden is er aan alle kanten zoveel mogelijk geschaafd om gewicht te winnen. Dit betekent een volledig nieuwe carbon lay-up. Andere kabel voering (de kabels gaan nu door de onderbuis in plaats van door de ‘tunnel’ halverwege de bovenbuis). Ook zijn er geen carbon tunnels gelamineerd om de kabelgeleiding makkelijk te maken. Wel zijn er plastic liners geïnstalleerd zodat onderhoud toch eenvoudig kan worden uitgevoerd.

Waar is de batterij?

Grootste zichtbare verandering is de volledig gesloten onderbuis. De batterij zit volledig opgesloten in die onderbuis, opladen kan enkel via de poort. De batterij kan alleen nog gedemonteerd worden nadat de motor deels is ontmanteld. Hierdoor is de frameconstructie veel eenvoudiger en wordt er behoorlijk wat geschaafd aan het frame. Tot zo’n 600 gram.

Hij zit er echt in, de accu.

De achtervork is in verhouding met de huidige Levo ingekort. Door de kleinere nieuwe motor en daardoor andere plaatsing van scharnierpunten is de liggende achtervork zo’n 18 millimeter korter. Een behoorlijk verschil.

Motor en batterij

Het kloppende hart van de Levo SL is natuurlijk de nieuwe Levo 1.1 motor die door Specialized zelf is ontwikkeld. In het Zwitserse Cham, zo’n 30 minuten ten zuiden van Zürich werken inmiddels zo’n 36 man fulltime aan alles wat met E-bikes te maken heeft. Gek genoeg zijn er bij die 36 maar drie Zwitsers. Specialized harkt zijn kennis dus wereldwijd bij elkaar.

De SL 1.1 motor weegt los 1,95 kilo. Zo’n 1100 gram minder dan de 2.1 motor welke in de huidige Levo en Kenevo geleverd worden. De gewichtsdaling van bijna 30% komt vooral doordat het volledige systeem verkleind is. De behuizing is uit magnesium vervaardigd en ophanging is nog verder versimpeld. De motor zit hierdoor met slechts vier bouten vast.

Goed om te weten, de SL 1.1 motor is dezelfde krachtbron als dat we terugvinden in de Specialized Creo SL. De E-racer. Niet toevallig is ook de accu gelijk. Een veel kleiner exemplaar als in de Levo. Een simpele manier om gewicht te winnen. De cellen in een accu zijn immers loodzwaar. 1800 gram legt de accu op de weegschaal. Monteer je een range-extender, dan plug je een kilo extra in (komen we op terug).

Een kleinere motor, een kleinere accu. Hoe zit dat dan met de range? Oké, cijfers. De SL 1.1 motor levert 240w peak power en 35 NM koppel. Ter vergelijk, de huidige Levo legt 565 watt en 90 nm koppel op tafel. Theoretisch dus een veel minder krachtige fiets. Ook in de praktijk voel je dit terug. Turbo mode bij de SL is vergelijkbaar met de Trail mode bij de normale Levo.

En hoe zit dat dan met de accu? De interne batterij heeft een capaciteit van 320 Wh. De extra range extender levert nog eens 160 Wh jus op. Koop je de normale Levo dan krijg je 500 of 700 Wh aan cellen meegeleverd. Specialized claimt echter dat door alle gewichtsbesparingen én de slimme motorsoftware de range van de Levo SL vergelijkbaar is aan die van de Levo. Impressive!

Goed om te weten wanneer je al een Levo in het bezit hebt. De SL 1.1 Motor en accu werken op 36 in plaats van 48 volt. Dit met bijbehorende eigen stekkers. Opladers uitwisselen is derhalve niet mogelijk. En nog iets, het geheel is volledig ‘weatherproof’. Of zeg maar ‘Kärcher proof’. Want zeg nou zelf, spuit jij je fiets nooit even snel af bij het tankstation?


Het minimalistische controlepanel.

Software

Dat ik ooit op ging schrijven dat de software van een fiets het knapste stukje techniek van allemaal is, dat had ik niet gedacht. Nou, bij deze. Specialized heeft een aantal zeer indrukwekkende stukjes algoritme in het motormanagement verwerkt. Zo is er bijvoorbeeld zeer veel aandacht besteed aan het natuurlijk verloop bij het bereiken van de topsnelheid (25 km/h). De motor valt niet meer volledig stil. Hij houdt geleidelijk in. Kort door de bocht houdt dit in dat je niet kunt waarnemen wanneer de fiets stopt met ondersteuning geven. Doordat de motor en bracketas onafhankelijk van elkaar kunnen draaien ervaar je geen extra weerstand, het is alsof je met een niet-ondersteunde fiets van hetzelfde gewicht onderweg bent.

Ook slim, de motor pakt nog geleidelijker op dan voorheen. Geen te harde ‘push’ bij een pedaalslag. Geen gevoel dat je als een raket omhoog wordt getrokken en ook geen gevaarlijke versnellingen bij een pedaalomwenteling bergaf. Eigenlijk fietst de Levo SL bijna als een normale fiets.

Mission control

De bijbehorende App is zeer aan te raden om te gebruiken en bevat minstens zo veel mooie vernieuwingen als de fiets zelf. Ben je niet zo smartphone minded, dan hoef je de Mission Control app niet te gebruiken. De fiets functioneert volledig stand-alone.

In de app bestond ‘Smart control’ al. De functie waarmee je kan aangeven hoe ver en hoe lang je wilt fietsen waarna de fiets zelf zijn motorvermogen en ondersteuning bepaald, zodat je nooit zonder lege accu komt te staan. Nu is daar ook ‘elevation control’ aan toegevoegd. Buiten tijd en afstand kun je nu ook aangeven hoeveel meter je ongeveer denkt te gaan klimmen. De software kan zo nog preciezer de krachten verdelen.

Wat is er nog meer nieuw:

  • Geschatte laadtijd zichtbaar in app.
  • Foutmeldingen met daarbij zichtbaar welk deel van het systeem een error vertoont en suggesties om het probleem op te lossen.
  • Autostart. Druk je op de on/off knop van je Levo SL, dan start de Mission control app automatisch een rit. Zet je de fiets uit, dan stopt de rit, en een (mits gewenst) autosync met Strava volgt.
  • Heart Rate control. Dit kan weleens een heel belangrijke feature gaan worden in de toekomst. Geef je zones in, en in welke range je hartslag tijdens de rit mag komen. Zit je boven dit bereik dan ondersteund de fiets meer. Zit je er onder, dan houdt het systeem in. Perfect voor herstel ritten of lange klimmen.

Inzet Bereik

Goed, de Levo SL weegt 17,3 kilo. Hij ziet er haast uit als een normale fiets en heeft de helft van de capaciteit van een normale Levo. Wat moet je met zo’n ding? De minder krachtige motor verdubbelt tot 2x je eigen power input. Een normale Levo doet dit 4x. Hierdoor is de Levo SL veel meer fiets dan e-bike. Op de Levo SL moet je bergop ook gewoon werken. In Turbo modus word je wel degelijk flink ondersteunt, maar gratis naar boven…Ho maar.  De fiets voelt hierdoor veel ‘realistischer’ dan al het andere wat momenteel op de E-bike markt verkrijgbaar is.


Levo of Stumpjumper?

De fiets is zodoende dan ook bedoeld voor mensen die wel degelijk van sportief fietsen houden. Mensen die geven om snelheid, wendbaarheid en een goede conditie hebben. Met de Levo SL worden je ritten langer dan wanneer je een Stumpy hebt, het voelt echter zo natuurlijk dat het voor mij na een aantal ritten al bijna als een vervanger voor de Stumpjumper voelt.

Rijtest

In de range test die wij vorig jaar uitvoerden op Nederlandse bodem met een Levo FSR Expert (700 Wh accu) klokten we in eco modus 93 kilometer. Op een volledig vlak parcours. Ideale omstandigheden voor een flinke range dus. Om overtuigd te raken van de capaciteiten van de Levo SL en zijn range, had ik het geluk de fiets flink uit te kunnen testen. Dat testen vond plaats in Jonkershoek, een natuurpark aan de rand van Stellenbosch. Kaapstad. Zuid Afrika dus. De waterdichtheid van het systeem gaan we niet testen. Met gemiddeld 30 graden en stof tot diep in de longen is het volledig zomer. We spotten een baviaan, zien slangen wegsissen en slingeren zelf met vergelijkbaar patroon de berg op.

Een maat XL is mij toebedeeld. Bij het optillen van de fiets verschiet ik even. Dat ding is echt licht! (de gewichten toen nog niet wetende). We fietsen met range extender. Dit vergroot de range met 50%. Op het scherm is dan ook een totale capaciteit van 15 streepjes en 150% afleesbaar. Normaliter slurpt de fiets beide accu’s tegelijk leeg. In de app kun je eventueel aangeven welke accu je eerst leeg gesnoept wilt zien. Zo kun je bijvoorbeeld de Range extender halverwege ontkoppelen.

Drie dagen krijgen we de tijd om met de fiets op pad te gaan. Makkelijke klimmen op fireroads of singletrack slingers bergop. Waar ik bij de normale Levo deze klimmen vrij eenvoudig in Eco verteer, kies ik nu veel sneller voor de trailmodus. Dit is minder hard werken, voelt wat prettiger en de accu wordt niet direct leeggetrokken. De momenten dat ik Eco stand verkoos merkte ik direct dat het ‘werkendag’ is. Een serieuze training. Turbo modus is dan weer amper nodig. Dit voelt vooral als een escape knop. Voor de luie dagen. Of bij de niet te vermijden hongerklop.

Eenmaal boven is het tijd om één van de vele briljante trails die Jonkershoek rijk is te proberen. Range, wattuur en slimme motoren zijn allemaal mooi. Maar een fiets moet vooral heel goed rijden! De nieuwe Levo SL vult het gat tussen een normale fiets en E-bike. De fiets is dusdanig licht, en het gewicht is zo goed verdeeld over de hele fiets dat we geblinddoekt waarschijnlijk moeite zouden hebben bergaf het verschil tussen een Levo SL en Stumpjumper te waarnemen.

In vergelijking met de normale Levo maakt vooral de lichte motor een groot verschil. De fiets is makkelijker de bocht om te zwieren en het extra zetje wat je berg af krijgt is veel minder voelbaar. Vergelijk dit met een volle en halfvolle aanhanger achter je auto. Rijd je bergaf met zo’n afgeladen geval dan voel je dat flink bij een remmanoeuvre. De Levo SL is maar half beladen.

Nog maar eens cijfers. Want hoewel ze bij Specialized goed zijn in marketing is er aan de cijfers niets gelogen. Ik fietste op dag twee 70 kilometer en maakte net geen 1800 hoogtemeters. Hierbij fietsen we 3 keer bergop en bergaf. Flinke klimmen dus. In totaal werd er vijf uur gefietst. Al met al zat er nog ongeveer 10% accucapaciteit in de batterij. Range-extenders zijn oneindig wisselbaar (of zo diep als je portomonee is) en daarmee kun je nog veel verder wanneer je wilt.

Een dag later fietste ik één lange klim van bijna 800 hoogtemeters. Nagenoeg volledig in Turbo modus (het was steil en ik was moe 😉 ). Na zo’n 45 minuten stond ik boven. Enkel de range-extender (50% dus) blijkt leeg. ik heb nog 100% accu over op de top van de berg. Indrukwekkend efficiënt!

De Levo Sl voelt erg natuurlijk, laat fietsen met een E-bike haast ‘normaal’ aanvoelen. zowel berg op als berg af.

Vergelijking

De Levo SL is een lastige fiets om te positioneren. Geheel nieuw in zijn categorie en dé fiets waar men op zit te wachten als het gaat om het samensmelten van ‘normaal’ fietsen en E-biken. De Levo SL is de eerste fiets die dusdanig licht is dat je er ook zonder ondersteuning zeer goed mee kunt fietsen. Wel heeft de SL -echt- meer dan voldoende range om de concurrentie met andere e-bikes aan te gaan. Een Bosch of Shimano Steps fiets van welk merk dan ook gaat absoluut niet langer mee dan deze gedownsizede pocket rocket. Wederom trekken we de vergelijking met auto’s. Een dikke Audi Rs6 gaat hard, heeft veel vermogen maar slurpt ook een kolk in de immense brandstoftank. Een slim getunede Clio RS kan de kilometerteller ook lieflijk kietelen bij het stoplicht maar heeft een beduidend kleinere brandstofvoorraad. Beide staan ongeveer gelijktijdig bij het tankstation af te tappen.

Verkrijgbaarheid

Specialized mikt met de Levo SL op de sportieve E-biker en start met vier modellen. Één aluminium fiets en drie carbon modellen. Altijd met dezelfde accu en motor. De S-Works uitvoering komt standaard met een range-extender en de peperdure (slechts 250 stuk beschikbaar wereldwijd) Founder Edition krijgt zelfs 2 range-extenders meegeleverd. Meer range dan je benen aankunnen waarschijnlijk.

Levo SL Founder Edition

Conclusie

Tussen het knuffelen van cheeta’s en ontwijken van kwispelende adders door, hebben we dusdanig veel kilometers met de Levo SL gemaakt dat ik kan concluderen dat het Specialized wederom is gelukt om als eerste met een ‘gamechanger’ op de markt te komen. Ze waren de eerste met een geruisloze, zeer gebruiksvriendelijke E-bike met lange range en échte mountainbike beleving. En ze zijn wederom de eerste met een hele dikke Sub-20 kilo fiets. Het voelt een beetje als Windows versus Apple. Ja, een Windows versie ‘weet ik veel’ werkt prima. Maar koop je een Macbook, dan heb je nooit nergens omkijken naar. Ze zijn op één of andere reden toch steeds de concurrentie voor. En ja, er waren al fietsen verkrijgbaar die onder de magische 20 kilo doken zoals deze Mondraker. Maar de Levo SL knabbelt daar nog even makkelijk 2 kilo af. 2000 Gram is in de wielerwereld gigantisch.

Het team van Specialized laat zien dat cijfers niet alles zeggen. Op papier is de Levo SL geen indrukwekkende fiets. De praktijk wijst echter anders uit. Knap werk!

De Levo Sl. Nog steeds (of alweer) op de top van de apenrots.

Dont worry. Be happy.

Gerelateerd

Rob Meeuwessen

Rob heeft een grote voorliefde voor offroad rijden. Op zowel de mtb als op de crosser. Hij test bikes en spullen en loopt bij voorkeur zoveel mogelijk bijzondere evenementen af. Even op en neer naar Engeland voor 2,5 uur gravelrijden is voor Rob geen probleem....kijk, dan ben je een echte liefhebber.

Strava: https://www.strava.com/athletes/4562872

Meer artikelen van Rob Meeuwessen

Één reactie op “Nieuw: Specialized Turbo Levo SL (+ Rijtest)

Geef een reactie

Inloggen