3 februari 2020 | Léon van Bon

Zwift voor dummies, alles wat je moet weten om te beginnen met Zwift

Zwift, je hebt er vast al van gehoord of voorbij zien komen op jouw Strava-feed bij één van je vrienden. De populariteit van de online fiets ‘game’ is sinds de bèta versie van september 2014 exponentieel gegroeid. Niet zo raar, want Zwift weet indoorfietsen te combineren met het plezier van gamen. Je fietst in virtuele werelden samen met een community en dat motiveert enorm. Fitter worden, terwijl je aan het genieten bent. Nooit koud, nooit regen. Ideaal in grijze en koude wintermaanden, want zo ben je direct in shape als het voorjaar weer aanbreekt.

Zwift: The Basics

Zwift is erg uitgebreid en in dit artikel willen we je wegwijs te maken in de basics. Het is dus een stuk software waar je via je fietstrainer op kunt rijden. Daarvoor kun je je computer gebruiken, maar ook een tablet of smartphone. Er zijn heel veel verschillende type trainers (Tacx, Wahoo, Elite etc.) die allemaal kunnen samenwerken met Zwift. Je kunt verbinding maken met een simpele snelheidsensor, maar voor het echte Zwift-gevoel zou je een smart trainer moeten hebben. Deze communiceert namelijk met Zwift en zo wordt automatisch de weerstand aangepast aan de wegen die je berijdt. Als je op het scherm ziet je dat je bergop gaat , dan voel je dat ook direct doordat de weerstand wordt verhoogd. Is het vlak dan voelt het ook vlak en als je in het wiel zit vergt dat minder kracht dan wanneer je op kop rijdt. Je ervaart zo een heel realistische beleving op elk parcours dat je rijdt.

Je indoortrainer verbind je via Bluetooth of een ANT+ dongel met het programma. Dit kan via een pc (Windows) of Mac zijn, maar Zwift werkt ook op je iPad, iPhone, Apple TV of Android toestel. Om te zien of jouw toestel de juiste specificaties heeft kun je het beste even op de website kijken of in het overzichtje. (support.zwift.com/). Daarnaast kun je als fanatieke fietser ook je hartslagmeter, cadansmeter en vermogensmeter koppelen. Zo kun je tot in detail je trainingen uitvoeren.

Zodra je Zwift op je apparaat hebt gedownload en een account hebt aangemaakt kun je vertrekken. Je hebt wel internet nodig en natuurlijk een fiets. Of je moet beschikken over een Wattbike of één van de nieuwste Smart-bikes op de markt zoals de Neo Bike van Tacx, de Kickr bike van Wahoo of de TrueBike van TrueKinetix.

Om te zwiften moet je eerst een account aanmaken. Na de eerste maal inloggen mag je Zwift 7 dagen gratis testen om te ontdekken of het iets voor je is, in die week mag je 25 kilometer fietsen. Na die 7 dagen kost Zwift € 14,99 per maand en is dat zonder contract. Je kunt Zwift dus ieder moment ook weer stopzetten, iets dat veel fietsers doen zodra het voorjaar zijn intrede doet. Kinderen tot 16 jaar kunnen overigens gebruikmaken van een gratis account mits ze schriftelijke toestemming hebben van hun ouders. Je moet wel ouder zijn dan 5 jaar. Op zwift.com vind je hier meer info over.

Starten met Zwift, alles wat je moet weten

Beginnen met Zwiften

Als je inlogt, koppel je je fietstrainer en andere accessoires aan Zwift en kun je beginnen. Zwift werkt simpel en spreekt voor zich. Na het starten van het programma moet je inloggen. Het volgende scherm laat je eerst koppelen met je fietstrainer, hartslagmetersensor en eventueel een cadanssensor of vermogensmeter. Daarna kies je of je gewoon wilt gaan fietsen, of dat je een bepaalde tijd of een schema wilt volgen. Als je kiest voor gewoon fietsen, past de weerstand en/of snelheid in Zwift zich aan aan het parcours. Ga je omhoog, dan zul je (bij gebruik van een smarttrainer) voelen dat je meer kracht moet zetten. In alle trainers zul je zien dat je snelheid zakt bij het klimmen en stijgt bij het afdalen. Zwift is zo slim geprogrammeerd dat je zelfs voordeel hebt als je in een groepje rijdt, en daarbij niet op kop zit. Net als buiten dus.

Lees ook

Fietstrainers 2020: welke trainer moet je kiezen?

Je kunt een avatar voor jouw virtuele ik maken, die aankleden en de fiets geven die voor jou beschikbaar is. Die avatar kun je zoveel mogelijk op jezelf laten lijken, maar natuurlijk ook ze gek maken als je zelf wilt. Grappig is dat je avatar zich qua formaat aanpast aan de door jou opgegeven lengte en gewicht. Dat gewicht moet je wel even eerlijk invullen trouwens, want dat wordt gebruikt om  te bepalen hoeveel weerstand je gaat ondervinden. Een zwaarder iemand moet nu eenmaal meer zijn best doen om een berg op de fietsen dan een lichtgewicht.

Het keuzepakket met fietsen, wielen en kleding breidt zich uit naarmate je level stijgt. Die levels stijgen naarmate je meer kilometers aflegt. Je kunt in de Dropshop verschillende spullen ‘kopen’. Je verdient drops, de virtuele Zwift-valuta, door te zwiften. Kort gezegd, hoe meer je zwift, hoe vetter je fiets. Het maakt overigens ook nog verschil in weerstand of je een virtuele klimfiets hebt gekozen of een zwaardere aero racer. Bergop is de klimfiets sneller en op het vlakke de aero fiets. In de Zwift-races maakt dit wel degelijk verschil. Net echt.

Zwift kent op dit moment meerdere virtuele werelden, waarvan Watopia de grootste is. Met 114 kilometer aan wegen kun je daar zeker je ei kwijt. Het parcours bevat vlakke stukken, heuvels en bergen zoals Alpe du Zwift. Dit is een virtuele versie van de Alpe d’Huez, waarbij de stijgingspercentages en de bochten identiek zijn aan het origineel, alleen de omgeving verschilt. In bocht 7 staan oranje tentjes ter ere van die gekke Hollanders die daar tijdens de Tour de Oranje Bocht bevolken. Hierdoor is bocht 7 berucht geworden in de gehele wielerwereld. Sommige gedeeltes van Watopia zijn alleen toegankelijk wanneer je een bepaald level hebt of via een event of meetup, maar het grootste gedeelte is voor iedereen vrij. Er bestaan verschillende routes die je kunt volgen, waarvan het Vulcano Circuit met 4 kilometer en 20 hoogtemeters de kortste is en The Uber Pretzel de langste route met 128 kilometer en 2384 hoogtemeters.

Starten met Zwift, alles wat je moet weten

Watopia is de hoofdwereld en is altijd beschikbaar om in te rijden. Daarnaast is zijn een gastwerelden, die telkens wisselen volgens een agenda en die je dan kunt kiezen. Er is keuze uit; Richmond (WK parcours 2015), New York, Innsbruck (WK parcours 2018), London, Yorkshire (WK parcours 2019) en Frankrijk. De werelden van de WK parcoursen zijn uitgebreider dan dat ene rondje waar het kampioenschap plaatsvond.

De werelden zijn heel divers en zien er mooi uit. Je ziet herkenningspunten als de Tower Bridge, maar ook rijd je het ene moment door een woestijn langs een dinosaurus om even later te klimmen tussen de apen in een jungle.

Op Zwift kun je gewoon rondrijden, een route volgen of zelf kiezen waar je naartoe gaat. Kies je voor de heuvels of liever vlak, het is allemaal mogelijk. Daarnaast kun je deelnemen aan groepsritten of wedstrijden die per niveau worden ingedeeld of werk je je in het zweet tijdens een groeps-workout. Je kunt ook individuele workouts volgen, waarbij je precies kunt trainen wat je wilt.

Zwift events en wedstrijden

Er zijn dagelijks meer dan 300 events, voor elk wat wils. Ook zijn er regelmatig uitdagingen of gezamenlijke programma’s zoals Tour de Zwift of Zwift Academy. Een goede stimulans om dat extra ritje te doen. Je kunt er ook wedstrijden rijden. Dat doe je op je eigen niveau, waarbij je kunt kiezen uit 4 categorieën. Die zijn gebaseerd op het wattage per kilo lichaamsgewicht dat je kunt volhouden. Na een FTP-test (zit ingebouwd in Zwift) of een aantal stevige ritten krijg je vanzelf een goed idee van waar jij thuishoort qua niveau.

Wanneer je inlogt, zie je welke profs er op dat moment rondrijden op Zwift. Je zult verbaasd zijn wie je allemaal kunt tegenkomen. Je kunt dan vervolgens met hem of haar meerijden. Je wordt dan naast de prof gedropt en trappen maar. Kijken hoe lang je het volhoudt. Wie weet rijd je ineens naast Geraint Thomas, Anna van der Breggen, Robert Gesink of Laurens ten Dam. Natuurlijk rijden er nog veel meer rond. Zo reed ik een tijdje geleden in het wiel bij Bauke Mollema. Hij deed zijn rondjes op het Vulcano Circuit en ik zag dat zijn snelste rondje een stuk beter was dan de rondetijden die wij reden. Via de Zwift-chat daagde ik Bauke uit om één rondje vol te gaan. Ik was heel benieuwd of ik in zijn wiel kon volgen. Het is maar 4 kilometer en niet lastig. Hij zei niet direct wat terug, maar bij de volgende doorkomst gaf hij ineens vol gas. Vlak voor de finish moest ik hem laten gaan. Ik helemaal gesloopt natuurlijk, maar ik vond het enorm lachen om te doen. Bauke stuurde me later nog een berichtje op Instagram. ‘Goed gereden!’ Ik heb hem meteen uitgelegd hoe de chat werkt.

Dat vind ik dus het leukste aan Zwift. Dat je het niet alleen doet. Via de Companion app (voor je smartphone) of je toetsenbord kun je chatten met andere Zwifters en heb je de leukste gesprekken. Onderweg geef je ze een duimpje omhoog oftewel een ‘Ride On’. In de Facebookgroep van Zwift Nederland vind je andere geïnteresseerden, die je graag helpen met eventuele vragen of elkaar motiveren voor een volgend event. Zwift NL is ook begonnen met hun eigen ritten op dinsdag- en donderdagavond. Je zit dan wel thuis op je trainer te zweten, maar voor je gevoel ben je niet alleen. Voor mij werkt dit erg goed.

De Companion app is ook handig om events op te vinden. Welke groepsrit wil je rijden of wanneer kun je je volledig uitleven in de volgende koers. Ook kun je andere Zwifters zoeken en volgen. Als ze jou ook volgen kun je met de Meetup functie met ze afspreken en heb je je eigen groepje waar je samen mee kan vertrekken. Je vindt ook de activiteiten van jezelf en degene die je volgt in de app, net als de meeste uitslagen van de koersen.

Zwift companion app, alles wat je moet weten over Zwift events

Testen en trainen in Zwift

In Zwift heb je ook verschillende FTP tests, 1000+ workouts en een aantal flexibele trainingsprogramma’s die je kunt volgen. Doe een FTP test om je niveau te bepalen. Kies een workout die zich automatisch aanpast aan jouw FTP. Wil je ergens naartoe werken, dan kun je een trainingsplan volgen dat aangepast is aan jouw wensen. Dat zit allemaal standaard in Zwift, zonder meerprijs.

Er zijn veel redenen om op Zwift te rijden. Op een trainer rijden is erg effectief. Elke trap is raak en je kunt perfect je intervallen uitvoeren. Als de kleine ligt te slapen kun jij snel even een uurtje Watopia meepakken of het WK parcours verkennen. Het is niet koud en van de virtuele regen word je niet nat. Allemaal waar, maar waar het volgens mij om draait en waarom Zwift zo’n succes is, is omdat het gewoon leuk is om te doen. Voor elk wat wils en voor velen is het zelfs verslavend. Dat je fitter dan ooit uit de winter komt is mooi meegenomen, maar voor mij is het plezier het belangrijkste, en dat heb ik zeker. Dus ik zou zeggen: Start de computer op, zet die ventilator maar aan, pak je handdoek en ik zie je op Watopia.

Ride On!

Gerelateerd

Léon van Bon

Léon won als beroepsrenner onder andere 2 Tour-etappes en een zilveren medaille bij de Spelen van '92. Nu test hij racefietsen voor ons én timmert lekker aan de weg als freelance fotograaf. Ondanks dat hij in 2012 renner-af werd, komt hij nog steeds lekker vooruit als hij er lol in heeft. En dat heeft hij vaak, want voor Fiets krijgt hij de mooiste fietsen onder zijn kont.

Strava: https://www.strava.com/athletes/2565952

Meer artikelen van Léon van Bon

5 reacties op “Zwift voor dummies, alles wat je moet weten om te beginnen met Zwift

Geef een reactie

Inloggen