31 januari 2020 | Rob Meeuwessen

Vrijdag Crossdag: Duurtest Hunt 30 Carbon wielset

Met het opkomen van de hele ‘gravel scene’ zien we buiten een wildgroei aan diversiteit van fietsen, ook een reeks nieuw merken aan het oppervlak komen. Hunt Wheels is één van hen. Want zeg eens eerlijk, had jij hier drie jaar geleden al eens van gehoord? Hunt heeft een breed scala aan wielen, Van een vederlicht ‘hillclimb’ setje tot robuuste mountainbike wielen. Een seizoen lang reden we met een nieuwe set uit de omvangrijke collectie: Carbon 30 Tube CX wielen. Tijd voor het verdict.

Introductie

De 30 CX komen uit eigen huis. Dat wil zeggen, ontwikkeling in de UK. Bij Hunt werken inmiddels meer dan 30 mensen. Niet de kleinste speler op de markt dus. Productie vindt plaats in Taiwan. Het merk heeft zowel aluminium als carbon wielen in het gamma om mee het veld in te duiken. De carbon versie testen we. Een setje van 1495 gram, nagewogen. 60 Gram zwaarder dan opgegeven. Hunt heeft de 30 CX pas deze winter geïntroduceerd. Bedoeld om in competitie te gebruiken. En met de sponsoring van de Nederlandse crosser Gosse vd Meer heeft het merk de nodige praktijkervaring opgedaan om een wielset samen te stellen die werkt in de barre omstandigheden waar ze aan bloot worden gesteld.

Zaken als absolute stijfheid zijn tijdens de cross wat minder van belang dan op de weg. Deels is dit natuurlijk persoonlijk, maar wanneer een wiel wat meer meegeeft en derhalve extra comfort oplevert zal dit ook meer controle geven in de praktijk.

Ik monteer de wielen met een allround bandenprofiel in mijn Canyon Inflite duurtest fiets. Hierdoor worden ze wekelijks 2 tot 3 keer bereden, de hele winter lang. Zowel op training als in competitie. Een goede praktijktest.

Velg

De carbon velg, samengesteld uit Toray T700/T800 carbon is afgewerkt met een matte blanke lak en eenvoudige, sobere merklogo’s. Geen schreeuwende marketing namen of moeilijke kreten. De strategie bij Hunt draait om kwalitatief goede producten, niet zo zeer om ‘kijk mij eens’ spulletjes. Met een buitenbreedte van 25 millimeter is de velg vrij breed, maar niet extreem. Gelukkig maar. De meeste tubes worden namelijk nog altijd met hetzelfde stootlint geleverd als 20 jaar terug. Het stootlint vormt de bevestiging met de velg, wanneer deze te smal is kan de tube ‘over’ de velg rollen, waarna deze in de verdrukking komt op de rand van de velg. Hierdoor slijt de zijkant van de tube extra snel. Bijvoorbeeld bij A.Dugast heb je de mogelijkheid de breedte van het stootlint te kiezen. Zo past het plaatje altijd perfect.

Velgbed diepte

Het velgbed is redelijk ondiep. Een verloop van 3,5 millimeter. Een 23 of 25 millimeter racetube gedijt prima bij een diepere zonk in het velgbed. De band ‘klikt’ dan als het ware in de velg en blijft door hoge druk van de band mooi op zijn plaats. Bij een crosstube werkt dit precies averechts. Is het velgbed te diep dan heeft heeft stootlint te weinig ruimte om aan de velg te hechten met kans op een aflopende tube tot gevolg. Dit is eventueel op te lossen door een extra stukje plaklint in het gootje te leggen, waardoor de ruimte word uitgevuld.
Bij de CX30 velgen is dit niet aan de orde, de velgen verlopen mooi en de tubes hechten perfect.

Spaken

Hunt gebruikt Pillar straight pull spaken. 24 stuks voor én achter. Zwart, gecombineerd met aluminium nippels. Geen lastige interne constructie. Gewoon standaard nippels aan de buitenzijde. Makkelijk wanneer een wiel eens gericht moet worden. Iets wat met carbon wielen trouwens niet zo vaak meer nodig is. Carbon vervormd maar nauwelijks blijvend. Enkel een in de war geschopte spaakspanning veroorzaakt nog zwabberende wielen. We meten de velgen na, bij het aanleveren van de wielen was nauwelijks een hoogte- of zijslag waarneembaar. 0,2 mm en 0,3 mm volgens de bijgeleverde papieren (en door ons gecontroleerd). Na een seizoen wortels raken en graspollen spuwen is de score 0,9 om 0,5. Enkel het voorwiel kan wel een kleine correctie gebruiken. Dankzij de externe nippels is dit in één minuut weer verholpen.

Naven

Ingespaakt zijn een setje Hunt Sprint naven. Industrie gelagerd en nog eens extra afgedicht in de einddoppen. Voor diverse passingen zijn adapters beschikbaar. 12×100 (voor) en 12×142 (achter) is standaard. Andere maten zijn los verkrijgbaar.

De industrielagers, twee in de voornaaf, twee in de achternaaf en twee in de body, worden geleverd door Ezo Japan. Hoge kwaliteit zal blijken. Zes palletjes gecombineerd met stevige bladveren zorgen voor de nodige spanning op de body. Een harde ratel tot gevolg, heerlijk. De achternaaf is zonder gereedschap te demonteren en daardoor makkelijk om schoon te maken. Poetsen is echter niet mijn hobby, dat demonteren is er dus nauwelijks van gekomen.

Praktijk

Een setje Vittoria Terrano Mixed en later Michelin Jet tubes monteer ik op de wielen. Zoals gemeld gaat dit probleemloos. Hoe je tubes exact kit lees je hier. Een review van beide tubes kon je ook al eerder teruglezen. Een Sram PC-1170 cassette en SRAM centerlock schijven maken de set compleet.

De set scoort qua stijfheid meer dan prima. Wel is er in de praktijk vooral bij het voorwiel de nodige flex aanwezig. De set is zeker niet knalhard. Persoonlijk vind ik dat in het veld wel prettig. In het verleden heb ik gereden met extreem stijve wielen als bijvoorbeeld Mavic Cosmic Ultimate. Zeer prettig bij een eerste aanzet na de bocht, maar de zachte band in combinatie met het hele stijve wiel zorgt nog wel eens voor onaangename verrassingen. De Hunt wielen zijn dus stijf genoeg voor gebruik in de blub.

Zoals gezegd zijn de wielen wekelijks buiten geweest. In de week voor een langere tijd tijdens de gezamenlijke training. In het weekend voor één of soms twee crossen. In de velgremmen periode schoot ik vaak minstens 1 a 2 keer per seizoen raak als het gaat om gebroken velgen. De veel bredere velgen tegenwoordig zijn steviger en kunnen behoorlijk wat meer hebben.

Zoals op de foto’s te zien, is de velg meer dan geregeld geconfronteerd met onaangekondigde verrassingen. Verkeerd ingeschatte stoepranden met hartslag 200 of een boomstronk verscholen onder de bladeren. Een 33 millimeter brede tube, daar stoot je zo doorheen. Ook even doorrijden richting de post bij een lekke band hoort erbij. De velgen hebben het allemaal zonder slag of stoot doorstaan.

Wedstrijd proof

Dat crossen een aanslag is op het materiaal, dat moge inmiddels wel duidelijk zijn. Tijd om de naven eens open te maken. Na iedere training en op de wedstrijddag vaak meermaals ging de spuit erop. Meestal de hoge drukreiniger, soms de tuinslang en nadien vaak nog een rondje tankstation. Tijd om de balans op te maken.

De doppen in het voorwiel demonteren we net als de achternaaf zonder gereedschap. Achter de adapter heeft zich behoorlijk wat zand verscholen. Wippen we de stofkap van het lager dan zien we prachtig glimmend blauw vet. Alsof de lagers er vers ingeperst zijn.

Aan de achterkant is het vet rondom de palletjes ver te zoeken. Gelukkig is de reden daarvan duidelijk. Het harde ratelende geluid wat ijzer op ijzer veroorzaakt werkt zeer demotiverend voor de concurrentie, wanneer je in het wiel van je voorganger kunt uithijgen. Dat vet heb ik na een maandje gebruik daarom zelf weggepoetst. Extra decibellen, extra moraal. Het materiaal heeft er niet onder geleden, De spanning op de palletjes is nog prima en alle lagers zijn nagenoeg net zo mooi als in de voornaaf. Eigenlijk is er amper een spoor van gebruik of slijtage waarneembaar.


Ook aan de niet-aandrijfzijde dubbele afdichtingen.


En mooi vers vet na maanden nattigheid.


Op de body zien we duidelijk wat sporen van mijn minimale tweecilinder in overdrive. De cassette is heeft zich flink afgezet op de body.

Conclusie

€854,- kost een setje. Voor een carbon wielset heel betaalbaar. Zeker als je weet dat dit geen ‘chinees’ product is. Het is een set waar over is nagedacht en waarmee je zeker een flinke tijd vooruit kunt. Na een paar maanden crossen zijn de wielen immer ook prima inzetbaar tijdens bijvoorbeeld criteriums. De velgen hebben zichzelf bewezen door de klappen met verve te incasseren en geen blijvende schade achter te laten. De naven bleken meer dan duurzaam genoeg om zonder onkosten een winter lang vooruit te kunnen. Wat dat betreft voldoen de wielen dan ook aan alles wat we van een cross wielset verwachten. Licht, bombproof, duurzaam en meer dan behoorlijk stijf. Wat mij betreft een absolute aanrader in de verzadigde wereld van carbon wielsets. Zeker voor deze prijs. Pluspunten genoeg. Minpunten? Ik kan ze niet verzinnen.


Meer informatie: huntbikewheels.com

Zoekcode: 200251

Gerelateerd

Rob Meeuwessen

Rob heeft een grote voorliefde voor offroad rijden. Op zowel de mtb als op de crosser. Hij test bikes en spullen en loopt bij voorkeur zoveel mogelijk bijzondere evenementen af. Even op en neer naar Engeland voor 2,5 uur gravelrijden is voor Rob geen probleem....kijk, dan ben je een echte liefhebber.

Strava: https://www.strava.com/athletes/4562872

Meer artikelen van Rob Meeuwessen

2 reacties op “Vrijdag Crossdag: Duurtest Hunt 30 Carbon wielset

  • “Zeker als je weet dat dit geen ‘chinees’ product is”.
    Dit is een gewaagde uitspraak. Alle onderdelen van Hunt zijn Chinees/Taiwanees met een eigen sticker erop. Novatec. Bitex, Kinlin om maar een aantal te noemen. Prima onderdelen om een wiel mee te bouwen, maar iedere bouwer kan deze onderdelen ook zelf kopen. Het enige wat niet Chinees is, is het spaken van de wielen, dat gebeurt wel in Engeland. Daarbij hoop je, dat ze de kwalitatief mindere onderdelen, die niet aan de eisen voldoen, er uit vissen.

Geef een reactie

Inloggen