Stevens heeft een aantal fietsen die compleet worden geleverd en een viertal losse frames. Die zijn er in een versie met velgremmen en met schijfremmen.

Deze carbon Ventoux is er – nog steeds – met velgremmen en dus ook met schijfremmen. Als klant kun je kiezen uit een 11-speed Shimano of 12-speed SRAM-onderdelengroep. Prijzen vanaf 2899 euro compleet met 105. Deze in slate grey – opvallend: er is ook Carrera White – is wat duurder: hij kost 6117 euro om precies te zijn. Maar dan krijg je ook én een lichte schijfrem racer – 7,70 kilo – én eentje met alleen maar topmateriaal.

Foto’s: Remco Veurink

Wat het gewicht betreft: een Ventoux met velgremmen zit heel dicht tegen de magische 6,8 kilo aan… Maar ‘dass war einmal’… Je krijgt nu wél een bak meer techniek onder je. Maar dan wel in een zeer ondergewaardeerde uitvoering… De Stevens oogt als een Bentley met CD kenteken. Voornaam. Met een paar schijfremmen fiets je echt niet sneller, maar je hebt net wat meer over als je de limiet wilt opzoeken.

Na een paar kilometer waren we al overtuigd dat de Ventoux een zeer moderne allround racer is. Comfortabel genoeg ook. Het rijgedrag is puur neutraal. In- en uitsturen van een scherpe bocht is een feestje, aanzetten en bijschakelen een eitje. Stevens heeft gekozen voor de beproefde WCS-onderdelen van Ritchey – niks meer aan doen. Ja, een cockpit is ‘cooler’, maar gewoon je stuur af kunnen stellen zonder allerlei halsbrekende toeren uit te hoeven halen heeft ook zijn voordelen.

Het gemonteerde Prologo-zadel heeft een ‘ruw’ bovenkantje. Zo schuif je niet naar voren als je gas aan het geven bent. Het is eerlijk gezegd een heerlijke fiets. Licht, zeer reactief en ja, als we nu eens tijd hadden zouden we alvast een trainingskamp opslaan op hoogte. En in de zon. Alvast wat kilometers maken voor 2020.