27 december 2019 | Rob Meeuwessen

Vrijdag crossdag: Tom Pidcock’s Specialized Crux

Hij is de vreemde eend in de bijt. De minimacho met maxi sneakers. Mocht hij bij het klinken van het startschot ook eens daadwerkelijk vertrekken dan is er een grote kans dat de flamboyante Engelsman zomaar eens écht aan kan haken bij Mathieu en Toon. Vandaag bekijken we het werktuig van de kopman van Trinity racing. De Specialized Crux S-Works van Tom Pidcock.

Tom Pidcock klokt vaak de snelste rondetijden en komt meestal wat later in de koers zijn neus aan het venster steken. Met een eigen team en een rij aan sponsoren waar de meeste mensen jaloers op zijn heeft Pidcock het goed voor elkaar. We doen een korte pidstop bij Pidcock in de paddock en bekijken zijn favoriete fiets. Nummer 3(Pidcock heeft 3 S-Works Crux modellen tot zijn beschikking) is zwart van kleur en heeft alleen een blanke laklaag. Hiermee is de fiets lichter dan zijn andere twee paardjes.

Foto’s: Joris Knapen

Het frame is buiten de laklaag een standaard Specialized Crux S-Works in maat 52cm. Het frame is opgetuigd met een Sram Red Etap AXS groepset. Zoals we inmiddels weten vanuit de ‘telenet gate’ gaan de Sram AXS voorderailleur en cross niet echt lekker samen. Tom rijdt daarom ook met een enkel blad. Een cassette van 10 tm 33. Een Force in plaats van Red uitvoering. Deze is zwaarder, maar heeft ook minder openingen waardoor er minder modder in blijft plakken.


Foto: Joris Knapen

Alleen kampioenen rijden met een regenboogketting, daarom deze multicolor flatttop 12 speed ketting op Pidcock zijn fiets. Aan de voorzijde zien we een 44 tands voorblad. Pidcock wisselt tussen 40, 42 en 44 tands kettingwielen. 44 is ruim groot, zeker op een zwaar klimparcours als Namen. Tom’s mechanieker geeft aan dat hij het grotere voorblad prettig vind doordat de kettinglijn rechter is en je makkelijker kan versnellen bij het opdraaien van de aankomstlaan.

Foto’s: Joris Knapen

Boven het kettingwiel zweeft een lichtgewicht kettinggeleider. Op maat gemaakt voor Toms fiets. Een plastic lampenhoudertje, samengevoegd met een stukje 3d-geprint maatwerk.


Foto: Joris Knapen

Naast de fietsen van Tom staat een grote koelkast gevuld met blikjes. Tom is een Redbull atleet met bijbehorende vleugels. Buiten Redbull is Sram een grote sponsor. Niet alleen maar groepen, maar ook de wielen en componenten komen hier vandaan. Een enorme Zipp Speed SL carbon stuurpen zorgen voor extra stijfheid in de Pidcock’s cockpit.  Een aluminium stuurtje kan tegen een stootje, wel zo prettig in het veld.

Foto’s: Joris Knapen

Een Specialized Power zorgt ervoor dat Tom op zijn plek blijft zitten. Tot de laatste ronde in Namen dan. Met een afgebroken zadelpen en verloren zadel kwam de Britt door de post gereden.


Foto’s: Joris Knapen

Challenge zorgt voor de tubes. Er is keuze uit meerdere profielen. Het overgrote deel van de wedstrijden wordt afgewerkt op ‘grifo’s’. De Baby limus is een ‘intermediatie’ en de Limus is het grove stekelvarken dat gebruikt word als draaiende pikhouwelen in de blub.


Geen Shimano SPD maar Ritchey pedalen. Zolang de bijbehorende cleats worden gebruikt werken de pedalen prima!

Die remblokjes zijn na een weekendje moddercrossen wel versleten… Foto’s: Joris Knapen

Gerelateerd

Rob Meeuwessen

Rob heeft een grote voorliefde voor offroad rijden. Op zowel de mtb als op de crosser. Hij test bikes en spullen en loopt bij voorkeur zoveel mogelijk bijzondere evenementen af. Even op en neer naar Engeland voor 2,5 uur gravelrijden is voor Rob geen probleem....kijk, dan ben je een echte liefhebber.

Strava: https://www.strava.com/athletes/4562872

Meer artikelen van Rob Meeuwessen

Geef een reactie

Inloggen