Je hebt al een racefiets en je koopt een crosser. Kan je dan de maatvoering één op één overnemen? En is de zadelhoogte hetzelfde? Grotendeels wel. Toch zijn er ook een paar cross specifieke zaken om rekening mee te houden.

Maatvoering

Het fabeltje dat je crossframe een maat kleiner mag zijn dan een raceframe is inmiddels wel achterhaald. Een 58 is een 58 en een M, een M. Je lichaam wordt niet groter of kleiner wanneer je op een andere fiets stapt. Bekijk bij het aanschaffen van een nieuwe fiets wel goed naar de geometrie tabel. Er kan onderling behoorlijk wat verschil zitten tussen bijvoorbeeld de bovenbuislengte.

Zadel

De zadelhoogte kan rechtstreeks overgenomen worden van de racefiets. De trapbeweging is hetzelfde en ook de hoek van de zitbuis verschilt nauwelijks. Één belangrijk verschil is de terugstand van het zadel. Om goed door bijvoorbeeld los zand te kunnen rijden maar ook om druk te houden in de bochten wil je niet te ver naar voren zitten. Hoewel dit soms misschien meer kracht oplevert, is dit flink nadelig in het technische werk. Plaats je zadel daarom niet extreem ver naar voren. Een zadelpen zonder setback zoals op de racefiets veel wordt gebruikt zie je in het veld dan ook niet veel terug.

Gaat het hard, dan kruip je naar voren.

Druk jezelf naar achter in het zand, bochten en modder.

Stuurpen

Hoe dieper je zit, hoe meer druk je hebt op je voorwiel. Dit is wellicht aerodynamisch en het loont ook zeker om de rug te krommen als het op een krachtsexplosie aankomt. Toch zal je zien dat de meeste crossers niet al te diep zitten. Hoe dieper de zitpositie hoe moeilijker de fiets te sturen is in de modder. In de blub wil je namelijk zo veel mogelijk druk op het achterwiel zodat het voorwiel zijn eigen weg kan zoeken.

Dit ga je in het veld niet zo veel terug zien.

Dynamisch zitten

Rijd je een snelle cross waarbij de snelheid hoog is, dan zal je altijd langzaam maar zeker naar voren schuiven op het zadel. We kennen allemaal nog Tony Martin en zijn befaamde zadel met schuurpapier. Wanneer je kracht zet schuif je naar voren.

Fiets je over los zand, door bochten of modder dan loont het je gewicht naar achteren te verplaatsen. Zet jezelf een beetje af tegen het zadel en ga achterop het zadel zitten. Laat het stuur losjes zijn gang gaan door het zand of de modder. Zo houd je het beste de vaart er in.

Los zand betekend: Kont naar achteren!