Rudy Project is vooral bekend om haar brillen, maar timmert ook met helmen de laatste jaren stevig aan de weg. Wij hebben de Spectrum getest. Hoe de nieuwste tophelm van het Italiaanse familiebedrijf ons bevalt lees je hieronder.

Rudy Project Spectrum

De helm werd in het voorjaar van 2019 gepresenteerd, dus heb ik de afgelopen maanden mooi de tijd gehad om de Spectrum te testen. Om heel eerlijk te zijn is het wat uiterlijk betreft niet een helm waar mijn voorkeur naar uitgaat. Waar dat mee te maken heeft kan ik niet helemaal uitleggen, maar het zal wel een kwestie van smaak zijn. Qua looks zit het een beetje tussen aero en luchtig in.

Rudy Project heeft veel snelle helmen op voorraad, maar in het ‘wild’ heb ik ze nog niet vaak gespot. Natuurlijk zie je af en toe een oud model voorbijrazen, maar een Racemaster, Volantis of de Spectrum heb ik niet vaak gezien. Dat terwijl de helmen gewoon te koop zijn bij Futurumshop, Rose of andere online webwinkels.

De Spectrum, dus. Een echte helm voor wedstrijdrijders die zich in de laatste procentjes willen verbeteren. “De Spectrum is ontworpen voor prestaties en om de normen van bescherming en gewicht van de traditionele weghelm te overtreffen”, staat er op de site. “Het revolutionaire, dynamische ontwerp van Spectrum biedt een naadloze integratie van drie samengevoegde EPS-voeringen. Deze structuur verhoogt de ventilatie, terwijl de helm extreem licht en comfortabel blijft.”

Dat is er dus speciaal aan de Spectrum. Verder oogt de helm niet heel veel anders dan de Racemaster, al straalt de Spectrum wel meer ‘aero’ uit. De drie stukken EPS-schuim zijn te herkennen aan de verschillende kleuren (zwart, grijs en lichtblauw in mijn geval). De binnenkant is voorzien van één groot stuk padding, waarbij de voorste zeven ventilatiegaten worden beschermd met een vliegnetje. In totaal heeft de Spectrum 15 ventilatiegaten.

Het verstelsysteem werkt gewoon simpel. Met een simpele beweging en een draai aan de knop maak je de helm smaller of breder. Wel voelt het RSR10-systeem krakkemikkig aan en heb ik het idee dat je er niet te hard aan moet trekken. Gelukkig is er de afgelopen maanden nog niets gebroken. Met een eveneens simpel kliksysteem bevestig je de helm.

Specificaties:
– 15 ventilatiegaten
– Insectennetje
– RSR10 retentiesysteem, horizontaal en verticaal verstelbaar
– Opgegeven gewicht: 260 gram
– Gewogen gewicht: 268 gram (maat M)
– Maten: S (51-55), M (55-59) en L (59-62)
– Verkrijgbaar in 6 verschillende kleuren
– Adviesprijs: €179, onder andere bij Futurumshop te koop.

Met een simpele draai aan het wieltje maak je de helm losser of strakker. De helm verticaal aanpassen gaat dus een stuk lastiger, zoals hierboven aangegeven. Het RSR10 retentiesysteem kan wat mij betreft beter. Het systeem wordt overigens ook bij de Strym gebruikt. De Racemaster, Boost en Protera maken gebruik van de RSR09. Veel verschil zit er niet tussen.

“Eigenlijk valt er weinig te klagen over de helm.”

Wat gewicht betreft is de Spectrum wel een aanrader. Met 268 gram bij maat M is de helm niet zwaar, maar ook weer niet extreem licht. In tegenstelling tot de Racemaster (296 gram) scheelt het wel zo’n 28 gram en dat is behoorlijk. Verder heeft de Spectrum veel weg van de Racemaster, al is het design van de Racemaster wel wat ‘agressiever’ en ziet de Spectrum er ronder uit. Een ander belangrijk verschil: de Racemaster is uitgerust met het MIPS-systeem en de Spectrum niet. Dat verklaart ook het verschil in gewicht.

De Spectrum is te koop voor €179 en dat is een boel geld. Is het dat waard? Ik zou het er zelf niet voor overhebben, maar eigenlijk valt er weinig te klagen over de helm. Hij zit lekker, is niet zwaar en ventileert oké, al werd het tijdens warme dagen wel snel heet onder de helm. Het uiterlijk is niet opvallend en oogt wat saai, maar verder – op het verstelsysteem na – zijn er amper minpunten. Kortom: het is gewoon een prima helm, maar je moet er wel van houden.


De binnenkant van de helm, inclusief insectennetje. 

 
De Spectrum ziet er best oké uit. Hij is beschikbaar in zes verschillende kleuren.