Nagenoeg een volledig wereldbekerseizoen bekeken we van een afstandje hoe het Trek Factory Racing Team in de rondte bolde op iets bijzonders. Een hardtail met een sok om de bovenbuis. Die ‘sok’ moest verbergen waarvan inmiddels iedereen al wist wat het was. Een hardtail met achterdemper. De is terug, en is zijn naam. Als één van de eersten in de Benelux mochten we op pad met de nieuwe topper van Trek.


Foto: Jan Geys

Geen fully, geen hardtail. De Supercaliber is een ‘in between’. Een razendsnelle waarbij de gelimiteerde achtervering moet bijdrage aan extra snelheid en grip. Comfort is ondergeschikt en pure racerij is de doelgroep. De introductie van de lees je hier. Scheelt mij weer wat typewerk.

Lekker slingeren

Geen eindeloze uiteenzetting over alle mogelijke waarbij je de kunt gebruiken. Vandaag gaan we rijden. Dat doen we op de vrij nieuw aangelegde vaste van Harderwijk. Niet geheel toevallig op een steenworp afstand het Trek Benelux kantoor. Een fraaie newskool route zoals ze in het hele land als paddestoelen uit de grond schieten. Lekker bochtenwerk, wat flowende afdalingen en een paar pittige kuitenbijters. Inklikken en wegwezen maar!

Klaar voor een rondje?

Oké, toch eerst nog even wat . De is met zijn 6 achtervering namelijk een geval apart. De demper zit onder de bovenbuis en moet er zodanig voor zorgen dat het frame lijkt op een hardtail. Om ervoor te zorgen dat het achterwiel niet de zitbuis raakt tijdens het inveren is deze zitbuis vrij steil gemaakt. twee graden steiler als bij de Procaliber hardtail. Bijkomend voordeel hiervan: Klimmen gaat eenvoudiger en je schuift minder naar voren op het zadel. De balhoofdhoek is wel gelijk aan die van de hardtail. De reach dan weer geleend uit het fully segment. Een echte mix dus.

Spacers

Een mix die blijkt te werken. H wat gaan we vooruit. Geen vijf trappen zijn er nodig om te concluderen dat termen als ‘snelheid’ en ‘wendbaar’ bij de S op zijn plek zijn. Vooraf hebben we de demper en voorvork ingesteld. De in samenwerking met Fox ontwikkelde achterdemper heeft een vrij kleine luchtkamer waardoor de luchtdruk nogal nauw komt kijken. Een klein hulpmiddeltje om de mee in te stellen biedt uitkomst. 22% achter, voor een gebruikelijke 20%. Om de fijnafstelling te verbeteren worden er bij de fiets standaard drie geleverd. Trek raadt vooral berijders aan direct deze spacers te monteren om zodoende de rijeigenschappen te verbeteren.

Een handig hulpmiddeltje om de sag te bepalen.

Één scharnierpunt boven het bracket moet genoeg zijn.

Enfin, we sturen, we slingeren en warmen lekker op. Routes zoals deze zijn het leukst wanneer de snelheid er een beetje in zit. Voor mij rijdt marketingmanager Martin die vandaag ook zijn eerste meters op de maakt. Ik denk dat Martin de afgelopen maanden als een soort dolle hond in zijn hok heeft zitten wachten tot hij eindelijk los mag want de vaart zit er in! Het is in den beginne vooral wennen aan het relatief smalle stuur. 72 Centimeter is verre van smal voor cross-country, maar met bezemstelen van 80 centimeter als standaard tegenwoordig voelt het toch even krap in de bochtjes.

Met geen mogelijkheid krijg ik de fiets (ongewild) dwars en het tempo ligt inmiddels op ‘prijzenkast’ niveau bij de Strava ranking.

Lockout? Niet nodig!

Eenmaal gewend aan de rechtere zit (je zit duidelijk meer boven het bracket dan bij een hardtail) en wat smallere stuur komt ook mijn machinerie op stoom. Gelukkig maar, want de is totaal ongeschikt om traag mee te rijden. Ik gaf al aan dat Trek puur focust op of mensen met ambitie. En inderdaad. Een ‘zondagsrijder’ zonder Strava gaat in de S niet zijn droomfiets vinden. De fiets leunt na wat extra kilometers ervaring veel meer richting de hardtail-, dan naar de fully-kant. De fiets is vrij stug, heerlijk stijf aan de voorzijde en smeekt om uit het zadel beklommen te worden. Een lockout knop op het stuur blokkeert zowel de voor als achterdemper in dezelfde moeite. Vooral het IsoStrut systeem tussen de benen geeft me nooit het gevoel te zijn. Ik neem de moeite dan ook niet de boel te blokkeren berg op, sterker nog, Ik geloof met het hobbelige terrein niet dat dit écht sneller is dan met de dempers open. Goed werk!


So far so good. De route begint op zijn eind te lopen en de zon begint te zakken achter de bomen. In één van de lekkere probeer ik de grip van zowel de Bontrager banden, maar vooral ook de invloed van de achterdemper in deze omstandigheden. En zie daar, hét grote pluspunt van de . De kleine hoeveelheid achterdemping zorgt niet voor extra comfort maar wel voor gigantisch veel grip in het bochtenwerk. Met geen mogelijkheid krijg ik de fiets (ongewild) dwars en het tempo ligt inmiddels op ‘prijzenkast’ niveau bij de Strava ranking.

Klokje rond

We zijn rond en klokken af. Een uurtje ongeveer heb je nodig voor ‘een rondje’ Harderwijk. Zeker de moeite om eens aan te doen. Heb je daar een bij nodig? Goede vraag. Even een paar punten op een rijtje. De komt met 60 millimeter veerweg achter, 100 millimeter voor. Koop je de fiets met in je achterhoofd het feit dat je een hardtail koopt met extra tractie en snelheid dan doe je een topkoop. Zeker wanneer je de benen hebt om dat extra voordeel ook te benutten. Hoop je met de een mini-fully met maxy  in huis te halen dan kom je bedrogen uit. Bij wat ruiger gebruik en de enige sprongen die we aan de rand van de route opzochten zaten we direct aan het eind van zijn veerweg waarbij je zelfs nog een ‘wip’ mee krijgt ook. De hoeveelheid travel, de grote van de luchtkamer en missende progressiviteit door het gebrek aan extra links zijn hier de beperkende factor.

Mini fully of maxy hardtail?

Nog wensen over?

Met deze kennis in het achterhoofd is €9499 die onze 9.9 kilo wegende Supercaliber 9.9 moet kosten wel een berg geld. Ja, je krijgt een . Zo doen zonder twijfel de Kovee XXX wielset een flinke duit in het zakje als het gaat om de snelheidsbeleving van de fiets. Een XX1 Eagle , Level LTD remmen en veel carbon met XXX erop van Bontrager zorgen ervoor dat er nauwelijks nog iets te wensen over blijft. Oké, een dropperpost eventueel. Daar is interne kabelgeleiding op voorbereid.

#metkuifjenaardemaan

Conclusie

Met de steeds ruiger wordende parcoursen, een trend om op elke hoek van de straat in te bouwen en de aanpassingen die renners aan hun fietsen om die doen (meer veerweg, grover schoeisel) doet Trek opmerkelijke zet door hun ‘oude’ 100 millimeter XC Topfuel te vervangen voor een 120 millimeter trail/marathon kanon(review) en het gat wat hierdoor op te vangen met deze . In mijn beleving voelt de fiets vooral aan als een hardtail met een beetje meer. Ik kan me dan ook goed voorstellen dat je als Worldcup renner af en toe wat mist ten opzichte van de concurrentie. Wat je in ieder geval niet mist is snelheidsbeleving. Genieten geblazen, zo’n raket!