In de vergelijkende helmentest eerder dit jaar bespraken we de Roller in Mips variant. Kort hierna introduceerde Lazer de Impala. Een luxe ogende, mooi afgewerkte helm voor een nette prijs. Beschikbaar in meerdere kleuren en drie maten. Tijd om ermee op pad te gaan.

De Impala hebben we al een tijdje in gebruik. Fraai ding. Een lekkere styling en mooie ronde pasvorm. De helm is vrij ruim en loopt ver door achter op het hoofd. Aan de binnenzijde lopen de vervangbare pads ver door. Dit zorgt voor veel comfort. Het sluitsysteem loopt volledig rondom maar wanneer je deze strakker wilt draaien wordt de druk niet 360 rond verdeeld. De knop drukt het sluitsysteem naar voren. Dit is vervelend. Vooral omdat de helm met 330 gram niet bepaald licht is en daardoor redelijk strak moet worden aangedraaid. Doe je dit niet dan zakt de helm langzaam naar voren met verminderd zicht als gevolg. Zo’n strak zittende helm is ook niet alles, verschillende drukpunten maken het geheel niet erg comfortabel. Dat strakker draaien trouwens gaat niet altijd even soepel. De grote knop aan de achterkant valt (te) ver weg onder de schaal van de helm waardoor deze wat minder makkelijk te bereiken is.

Aan de voorkant zit een vrij groot vizier. Deze is beperkt in hoogte verstelbaar. De klep is redelijk slap en wil daardoor nog weleens omlaag zakken. Met een inbussleutel is het mogelijk de klep strakker te draaien. Dunne, bandjes houden de helm op zijn plaats. Deze zijn makkelijk te stellen en uit te lijnen.

We maakten redelijk wat kilometers met de Impala. Onze versie had geen MIPS, en kun je bestellen voor zo’n €80,-. Leg twee tientjes meer neer en je krijgt het gele MIPS-binnenwerk er wel bij. De moeite waard, als je het ons vraagt. Voor zo’n honderd euro heb je dan een mooie helm met voldoende koeling. De afwerking is fraai maar het geheel voelt niet heel doordacht aan. De helm blijft niet makkelijk op zijn plek zitten en ook de klep verdient op zijn tijd wat aandacht.