6 oktober 2019 | Rob Meeuwessen

Giant steekt de XTC in het nieuw

Enkele maanden terug hadden we hem nog in de test. De XTC is één van de langst lopende model namen in de industrie. Al vanaf 1996 kun je een MCM/XTC bestellen. Toen een volledig carbon racebak, en eigenlijk is daar nog steeds niets aan veranderd.

De update van Giants best verkopende mountainbike zit hem met name in de geometrie en een stevig dieet. Het frame is flink wat grammen kwijt gespeeld. Een medium Advanced SL frame weegt 995 gram. Dit terwijl zijn voorganger nog dik 1250 gram op de weegschaal bracht.

Lekker licht dus. Dat moet ook, want met alle verschrikkelijk goede fully’s op de markt is het lage gewicht van een hardtail hét argument om nog voor een fiets zonder achtervering te kiezen. De geometrie heeft een flinke update gekregen en is aangepast voor gebruik op de steeds lastiger wordende world cup parcoursen. Giant mag dan zelf geen actief team meer hebben op worldcup niveau. Op lokaal niveau wordt er behoorlijk wat af gekoerst.

Cijfers dan. De balhoofdbuis heeft een hoek van 69,5 gekregen. De zitbuis komt uit op 73,5. Bekijken we de reach dan groeit deze naar 435mm in maat M. Dat is toename van twee centimeter. De stack hoogte blijft gelijk, of is zelfs lager. Al met al komt het er in jip en janneke taal op neer dat het frame flink langer is aan de voorkant terwijl het stuur niet hoger komt (zoals dat normaal zou zijn wanneer je een grotere maat kiest). Om de afstand van het zadel – stuur te compenseren wordt een korte stuurpen en breed stuur geplaatst. 78 centimeter breed is nu standaard. Erg fijn! Dit zorg voor een zeer wendbaar geheel met de broodnodige controle berg af. Het nieuwe cross-country.

Design

Het frame heeft mooie vormen, veel afgeronde hoeken zoals we van giant gewend zijn en kabels lopen -natuurlijk- binnendoor. De liggende achtervork is lekker laag geplaatst. Zo is er meer ruimte rondom het tandwiel als ook vrije ruimte rondom de achterband. De bovenste staande achtervorken zijn plat en dun. Ook deze zijn lager geplaatst om zo het nodige comfort te kunnen genereren.

Er is rekening gehouden met gebruik van interne kabelgeleiding voor een dropperpost. Het frame kent een boost passing en 92mm breed press fit bracket.

Een complete fiets koop je momenteel vanaf €1999 en dat is heel schappelijk. Het prijsverschil tussen de modellen is wel behoorlijk groot. Giant brengt de XTC standaard met Shimano, enkel het topmodel heeft een Sram groepset. De draadloze AXS variant.

 

Gerelateerd

Rob Meeuwessen

Rob heeft een grote voorliefde voor offroad rijden. Op zowel de mtb als op de crosser. Hij test bikes en spullen en loopt bij voorkeur zoveel mogelijk bijzondere evenementen af. Even op en neer naar Engeland voor 2,5 uur gravelrijden is voor Rob geen probleem....kijk, dan ben je een echte liefhebber.

Strava: https://www.strava.com/athletes/4562872

Meer artikelen van Rob Meeuwessen

Één reactie op “Giant steekt de XTC in het nieuw

  • Misschien goed om aan te geven dat Giant 2 nieuwe frames heeft uitgebracht: de gewone Advanced en de Advanced SL. De eerste zit al onder de kilo (995gr), maar de SL zit zelfs op 920gr (volgens de website van Giant). De 2 goedkoopste modellen krijgen het gewone frame, de 2 duurste het SL frame.

Geef een reactie

Inloggen