Wanneer we op pad zijn met testfietsen hebben we het soms snel gezien. Vaak krijgen we een klein pruillipje als het speelgoed weer moet worden ingeleverd en heel soms gijzelen we zo’n apparaat om er nog veel langer van te kunnen genieten. Dat laatste is het geval met de Pivot Mach 429SL.

In eerste instantie willen we hem graag in de schuur houden omdat het een fiets is die waanzinnig goed rijdt. Maar vooral zijn we benieuwd hoe het Fox Live Valve systeem nu precies werkt. En hoe gebruiksvriendelijk is het wanneer je geen hulp krijgt bij de instellingen. We reden dik twee maanden op de Pivot. De conclusie lees je verderop.

Wat is Live Valve

Eerst even een korte uitleg. Live Valve van het Amerikaanse Fox werd in de zomer van 2018 geïntroduceerd met de nodige ‘it’s awesome’ kreten. Een systeem dat automatisch detecteert of voor en achterdemper moet veren of niet. Is vering niet nodig dan blijft de lockout geactiveerd. Dit alles gaat volledig elektronisch en werkt vliegensvlug.

Fox is niet de eerste die elektronische vering probeert. Sterker nog, Fox had in het verleden al een iCD systeem welke met de elektronische techniek van Shimano werkte. Veel voegde dit niet toe want de elektronische lockout moest nog steeds met de hand bedient worden. Automatische systemen waren er van Cannondale en bijvoorbeeld Magura. Het enige systeem wat door de jaren gebleven is zien we terug bij Specialized. De Brain vering. Dit is echt volledig mechanisch.

Live Valve lijkt dus het elektronische antwoord op het subliem werkende systeem van Specialized. Oké, door de jaren heen had ook de brain zijn probleempjes en je moet van de rijeigenschappen die het systeem heeft houden, maar de werking is over het algemeen zeer doeltreffend.

Live Valve stap voor stap

Het is niet mogelijk het Live Valve systeem op een willekeurig frame te monteren. Doordat het systeem grotendeels is weggewerkt en kabels door het frame heen lopen is een specifiek voor Live Valve ontwikkeld frame noodzakelijk. Momenteel zijn er een handvol frames te koop waaronder deze Pivot. Het Amerikaanse merk is sinds kort ook in Nederland te verkrijgen. 5 Oktober is er een mogelijkheid de Pivot bikes te testen in Ermelo.

De gebruikte demper en voorvork zijn intern vergelijkbaar met een normale demper. De mogelijkheid om de compressie te regelen is er nog steeds. De lockout hendel is (natuurlijk) verdwenen. Hiervoor in de plaats loopt een elektronische draad richting het controlecentrum welke vastgeschroefd zit aan de achterdemper. Hierin zit de nodige hardware verstopt. Zowel op de vorkkroon als vlak bij de achterrem zien we een sensor terug. Deze registreren de trillingen waardoor het systeem kan waarnemen of vering wel of niet nodig is.

De achterdemper met daar voor geplaatst het zenuwcentrum van het Live Valve systeem.

Onder de bovenbuis zien we een kleine batterij welke makkelijk afneembaar is en op te laden met een USB kabel. De batterij gaat zo’n 18 uur mee voor je hem moet opladen. 1x per week voor de zeer fanatieke rijder dus. Het Live Valve systeem draait op 7.4V net als Shimano Di2. Dat is geen toeval natuurlijk. Grote kans dat in de toekomst vering, schakelen en verstelbare zadelpennen samen gaan communiceren. Op de batterij zitten ook de knoppen om in te stellen hoe actief het Live Valve systeem moet zijn. Dit is in te stellen in 5 standen. Stand 1 voelt zeer soepel. Je drukt eenvoudig door de lockout heen en merkt weinig voordeel van het kostbare speeltje. Stand 5 is keihard. De vering doet helemaal niet wanneer het niet strikt noodzakelijk is en het verschil is net als bij een Specialized Brain demper goed te voelen.

De batterij

Op pad met Live Valve

Live Valve in Nederland kan een heerlijke toevoeging zijn aan een fiets. Over het algemeen willen we binnen de landsgrenzen graag hard fietsen. Snel uit het zadel. De KOM pakken op je vaste route. Veel hollanders fiets continue met de lockout aan op hun voorvork. Om het deinende gevoel tegen te gaan. Dat dit verre van optimaal is lijkt me duidelijk maar het geeft wel aan dat we graag een stugge snelle fiets willen. Live Valve geeft je dat gevoel maar zorgt er wel voor dat de vering optimaal presteert wanneer het wél nodig is.

Wanneer we voor het eerst met de fiets gaan rijden dient deze gekalibreerd te worden. Dit hoeft maar eenmalig en dus niet voor iedere rit. Een enorme verbetering tov bijvoorbeeld de Magura Elect vork een aantal jaar terug. Kalibreren is eigenlijk niet meer dan de fiets rechtop neerzetten en een knop induwen. Supersimpel.

Een druk op de knop en het systeem is geactiveerd.

De dempers stellen we in zonder het systeem te activeren. Zo kunnen we de veereigenschappen goed voelen. Hierna drukken we op de knop waarna een klein ‘zzzz mm’ geluidje de fiets tot leven wekt. Natuurlijk stellen we het geheel direct in op stand 5. Alles of niks. We willen geen energieverlies. Hier kom ik echter al snel op terug. Wanneer er vijf lampjes branden is het systeem zo aan/uit dat kleine oneffenheden veel minder goed worden uitgefilterd en het goed voelbaar is wanneer het systeem wel gaat veren. Van 5 naar 4 en uiteindelijk naar stand 3. Het systeem voelt 1000 keer per seconde of vering noodzakelijk is en schakelt het systeem vervolgens binnen 0.003 seconden in. Dit zorgt ervoor dat bijvoorbeeld de vork niet pas gaat veren nadat je wiel over een wortel rolt maar bij het raken van de vork direct activeert. Zo worden volledige wortel tapijten strak getrokken terwijl je hierna zonder dat de vork inzakt uit het zadel kan komen.

De gulden middenweg. We blijven Hollanders.

Live Valve is verre van goedkoop. Sterker nog het is razend duur en bij een spectaculair goede fiets als de Pivot is het maar de vraag of het de meerprijs van ruim €3000,- waard is. De Mach 429SL zonder Live Valve is namelijk ook zeer efficiënt. Dit mochten we ervaren toen we met lege batterij aan een volgende rit begonnen. Want hoewel de batterij 18 uur mee gaat dien je er wel aan te denken deze na iedere rit met de hand uit te zetten. Doe je dit niet dan schakelt het systeem zich na 90 minuten inactiviteit zelf uit.

Conclusie

Momenteel is Live Valve beschikbaar bij Giant, Scott, Rocky Mountain en Pivot. Hiermee is het zeker nog geen gemeengoed en dat zal ook nog wel even zo blijven. In de maanden dat we er mee hebben gefietst in zowel binnen als buitenland hebben we 0 problemen met het systeem ondervonden. Zolang er maar stroom in de batterij zit werkt het systeem exact zoals Fox belooft en dat is heel prettig. Wanneer je de juiste stand gevonden hebt voel je totaal niet of het systeem wel of niet werkt in tegenstelling tot de Brain van Specialized. Het totale systeem weegt zo’n 140 gram meer dan een fiets met handmatige lockout. Geen heel grote toename dus. Mocht het Live Valve systeem betaalbaarder worden en makkelijk te monteren zijn op standaard frames dan verwachten we dat het weleens heel populair kan gaan worden. Zoals het nu aangeboden word met de batterij onder de bovenbuis zal dit niet 1, 2, 3 gaan gebeuren.