26 september 2019 | Hans Becking

8 Lampensets getest

De dagen korten, Tijd om de lampen tevoorschijn te halen. Fiets test een aantal basic lampensets en een paar high-end lichtkanonnen. Is een investering in een dure koplamp de moeite waard?

Licht moet. De verkeersregels in Nederland zijn wat dat ­betreft duidelijk. Wit of geel licht voor, rood achter. En die lampen moeten niet alleen aan als het donker is, maar ook bij slecht zicht. Sportieve rijders houden hun fiets graag zo clean mogelijk, vandaar dat er voor ons speciale lampen worden gemaakt die je snel kunt monteren en demonteren. Maar als we in het donker op pad gaan, moet de lichtbundel wel sterk genoeg zijn om onze veiligheid op hoge snelheid te garanderen. En de accu moet groot genoeg zijn om flinke ritjes te kunnen rijden. Een fikse ­uitdaging voor de fabrikanten.

Foto’s: Remco Veurink

Smal of breed?

Het uitgestraalde licht meet je in ­lumen. Maar veel lumen maakt nog niet per definitie een goede sportieve lamp. Als al die lumen gecentreerd zijn in één enkel krachtig bolletje licht recht voor je neus, dan hoeft dat op de weg nog geen probleem te zijn. Maar als je het bos ingaat, wil je een breed lichtbeeld, zodat je goed de ­lijnen kunt kiezen. De hoeveelheid licht dat op een oppervlakte neerkomt, meet je in lux. Voor deze test monteer ik koplampen op 15 graden naar beneden gericht. Met een lux­meter meet ik tot tien meter rechtdoor, zodat je een idee krijgt hoeveel licht er op het oppervlak schijnt en op welke afstand deze het sterkst is. Om het zicht in de breedte te meten, voeg ik een lichtbeeld toe met een markering om de 2,5 meter.

De batterij trek ik eerst helemaal leeg. Daarna meet ik hoelang het duurt om die lege batterij volledig op te laden. Ook klok ik of ze inderdaad zo lang schijnen als de fabrikant aangeeft.

De geteste lampen zijn:

  • Sigma Buster 700 en Nugget 2
  • Knog PWR Road en Blinder Road R70
  • Specialized Flux 1200 en Flux Expert
  • Gloworm CX,
  • Exposure Lights Strada RS en Tracer Reakt
  • Cycliq Fly 12 en Fly 6
  • Bontrager Ion Pro RT en Flare RT
  • BBB BLS-132 Strike 1000 en BLS-137 Signal

De complete test met alle prijzen en resultaten lees je in Fiets Magazine nummer 10, hier te bestellen.

De geteste waardes en de specs hebben we hieronder voor je:


Lichtopbrengst en specs, klik op de plaatjes voor een grote weergave.

Conclusie: Licht aan het eind van de tunnel

Na veel lichturen is er helderheid. De basic lampensets doen het goed. Ze zijn betaalbaar en de batterij is niet veel kleiner dan die van de high-end sets. Wat mij vooral opviel, zijn de verschillen in lichtbeelden. Ze gaan van breed naar smal, van dicht tot ver. Het is aan jou om te kiezen welke lamp jouw voorkeur heeft. De montagesystemen zijn allemaal goed, gebrekkige houders kom je niet meer tegen. Als ik niet op de prijs hoef te letten, is mijn droomsetje de Exposure Lights Strada RS en het Flux-achterlicht van Specialized. Ook meteen de duurste keuze, maar ongetwijfeld de beste. Als ik maar af en toe in het donker zou fietsen, dan zou ik kiezen voor de Buster van Sigma als voorlicht en het achterlicht van Exposure Lights. Cycliq verdient ook zeker een loftuiting wat betreft innovatie: over de Fly is goed nagedacht!


Code: 191056

Gerelateerd

4 reacties op “8 Lampensets getest

  • Ook Garmin maakt fietsverlichting en aangezien veel mensen met een Garmin mount rondrijden had deze wellicht ook in de test meegenomen kunnen worden. Lezyne staat ook bekend om de goede verlichting. Leuke test maar verre van volledig.

  • Ik gebruik achter een Sigma nugget. Goedkoop en is nog nooit leeg geraakt tijdens een rit. Voor een Bush+Müller Ixon IQ Premium. Die kan 5 uur mee op hoog vermogen. Heeft een reflector waardoor de bundel op weg gericht wordt en niet in de ogen van de tegenligger. Draait op vier oplaadbare AA-batterijen die met een bijgeleverde oplader in de lamp zelf kunnen worden opgeladen. Hij zit wel met een houder op het stuur en is niet heel erg compact.

  • JensNL: goed punt. Ik rijd zelf met Hope verlichting en ik moet bekennen dat ik alles en iedereen verblind achterlaat. Daarom probeer ik maar zoveel mogelijk van de drukke openbare weg te blijven en mijn hand voor de lamp te doen als ik wel tegenliggers tegenkom…..

  • Jammer dat jullie geen aandacht besteden aan het verblinden van medeweggebruikers. Er zijn lampen van bijvoorbeeld Lupine (SL A (F)) en Lezyne die een Duitse Stvzo toelating hebben en bij juiste afstelling én ver schijnen én niet verblinde

Geef een reactie

Inloggen